Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

Asus P5N-T Deluxe

Intel Quad Q9650 3.0 Ghz

RAM: 4GB Corsair XMS2 PC-6400 2x2

Corsair Powersupply 750w

XFX Radeon 5850

Win7-64bit

Nyeste drivere for HK og GFX-kort

Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?

Problemet oppstod ettermiddagen etter at jeg kvelden for hadde spilt litt BF:BC2 og avsluttet med en film på sengekanten. Avslutten PC som vanlig og neste dag ville ikke PC boote, i det hele tatt

Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?

Problemet er at PC ikke vil boote. Jeg slår på dataen og viftene til processor, PSU og kabinettet, samt gfx-kort starter opp og venter på boot-ing, men ingenting skjer.

Etter at jeg innstallerte mitt XFXRadeon 5850for 2 mnd siden, så gir vifta til denne en "boost", dvs max fart på vifta i 1-2 sek ved oppstart før bootingen inntreffer.

Nå "henger" denne seg opp, da det virker som at systemet venter på beskjed om å starte boot, fra bios eller HD eller systemminne(vet ikke jeg.)

Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram?

Har AVG, som kjører scan hver dag og firewall som slipper inn vitale programmer gjennom via tillatelseslisten. Ganske sikker på at det ikke er virus.

Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?

Lastet ned siste driver for HK i Januar/Februar samt Catalyst 10.3 her om dagen. Resten skal være oppdatert via enhetsbehandling og windows update.

Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?

Ja. men det kommer jo nye oppdateringer hver uke....

Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm.

Er jo ikke sikker, da PC ikke vil slå seg på/starte booting, så noe som er galt er jo ikke rett her :)

På forhånd takk for hjelp, det kan se ut til at en ny rigg er på vei fra komplett om ikke dette blir løst over påske.

//BjHugo

Endret av BjHugo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hva jeg har gjort av feilsøking sålangt:

-Resatt bios--> ut med batteri og skiftet bryter fra 1-2 til 2-3 i 10 sek. Flyttet så tilbake til 1-2 og satt i batteriet.

-Prøv et annet GFX-kort som jeg vet virker.

-Testet Ram-brikkene 1 etter 1 + 2 stk gamle brikker som ikke var i riggen da den "krasjet"

Vil gjerne gjenta mmeg selv :

Etter at jeg innstallerte mitt XFXRadeon 5850for 2 mnd siden, så gir vifta til denne en "boost", dvs max fart på vifta i 1-2 sek ved oppstart før bootingen inntreffer.

Nå "henger" denne seg opp, da det virker som at systemet venter på beskjed om å starte boot, fra bios eller HD eller systemminne(vet ikke jeg.)

Dvs når maskinen begynner å boote, vanligvis, så går viftehastigheten til gfx-kort ned. Dette r normalt, med mindre man har satt vifta til å stå på fullt hele tiden.

Det jeg tenker er at HK, minnemoduler på HK eller HD ikke fungerer, har sjekka allekontakter. Uten HD'er skal vel systemet klare å boote fram til bios vel?

Lenke til kommentar

-Resatt bios--> ut med batteri og skiftet bryter fra 1-2 til 2-3 i 10 sek. Flyttet så tilbake til 1-2 og satt i batteriet.

-

Har du sjekket hvor mye spenning minnebrikkene skal ha?

Når du resetter bios, vil spenningen gå ned til default igjen (1.5v)

Sjekk opp mot dine brikker: XMS2 (Jeg tipper de skal ha 1.8v.)

Lenke til kommentar

Hvilken BIOS versjon har du på det hovedkortet ditt? Siste versjon er 1501, og blant annet i BIOS versjon 1106 er det en helt haug med fikser for skjermkort etc.

"Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

Remove system halt option when showing keyboard error message.

Fix video corruption.

Fix system no display when using EAH3870X2 & EAH3850X2 VGA card.

Update EZFlash2 version to B329.

Fix PCIE VGA card display order when using two ASUS EAH3870x2 VGA cards.

Fix sometimes POST shows wrong CPU clock for 1066MHz FSB CPU.

Fix POST shows wrong CPU Speed (ex. 2.80G shows 2.79G) for some 533MHz FSB CPU.

Fine-tune CPU temperature sensing algorithm."

Dette gjelder riktig nok eldre ATI kort, men, men som de sier. Du sier du har siste drivere for HK, men gjelder det BIOS au?

Lenke til kommentar
+ 2 stk gamle brikker som ikke var i riggen da den "krasjet"

Hvilke brikker, er dem kompatibel med hk(DDR2 PC5300-PC9600)?

Har du prøvd en annen PCIe x16 slott?

Har du prøvd en oppstart med minimalt av hw tilkoblet hk, for å se om du får bilde? Bare cpu+kjøling, en ram brikke, skjermkort og strøm, alt annet frakoblet hk!

Har du en system warning speaker tilkoblet hk(bruker du å høre et pip under oppstart), hvis du har det, så kan du prøve å starte opp med bare cpu+kjøling og strøm tilkoblet hk, da skal den pipe fordi ram mangler, hvis hk og cpu er ok. Hvis den gjør det, sett inn ram, da skal den pipe fordi skjermkort mangler!

Lenke til kommentar

Kan være måten du kobler grafikkortet på som er problemet. Når du bruker to 8-pin kontakter, må du velge enten 2 modulære eller 2 kablede. Velger du en kablet og en modulær, vil du mest sannsynlig få denne lyden du snakker om. Jeg har samme typen psu, og jeg bruker modulære kontakter til grafikkortet. Det er verdt å prøve, du taper ingenting.

Endret av samerk
Lenke til kommentar

En god del feilsøkingsmetoder som jeg ikke visste om her. Skal prøve dette i påsken.

De gangene jeg har prøvd med oppstart har jeg kun har de HW som er inne i kabinettet tilkoblet. dvs psu, prosessor, HD, GFX, RAM og lydkort.

Mus og tastatur og annet koblet med usb har jeg ikke tatt med.

Det som er rart er at ingen forandringer er gjort med riggen de siste 2 mnd bortsett fra Catalyst 10.3 og over natta så skjer dette.

De av dere som spiller BF:BC2 vet jo hvilke feil som CTD og freeze bla. som oppstår når man spiller dette. Mulig PC'en har kommet i "ulage" etter div restarter mtp dette.

Jeg ser det som ganske sikkert at det blir ny rigg, men skulle gjerne visst hva som forårsaker dette, da både GFX-kort og prosessorer ikke er mer en 2 mnd gammelt om kan selges for en grei pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...