Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke å boote OS

Anbefalte innlegg

Jeg hadde Windows 7 og Windows XP på forskjellige harddisker. Så ville jeg slette XP og legge inn Ubuntu 9.04. Jeg gjorde det kanskje i feil rekkefølge, men jeg la inn Ubuntu først og bootet til W7 og slettet XP-partisjonen. Når jeg da restartet ville den ikke boote til verken W7 eller Ubuntu. Det merkelige er at hvis jeg frakobler Ubuntu-harddisken får jeg feilmelding "Grub loading error 21" altså ubuntu-feilmelding. Hvis jeg kobler fra W7-harddisken får jeg "Insert system disc"-error selv om jeg har stilt på HDD før CD-rom i boot-rekkefølge i BIOS. Har også prøvd boot-rekkefølge på harddiskene i BIOS, uten hell.

Det skal sies at jeg aldri har kommet inn i Ubuntu etter installasjonen, men kom inn i W7 før jeg slettet XP... :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

To ting du kan prøve:

1. Prøv å set inn Windows 7 cd og endre tilbake til sist fungerande innstilling.

2. Set inn Ubuntu eller XP cd (husk å endre boot til cd i bios) og formaterer partisjonen der Windows XP/Ubuntu ligg, og deretter legg inn Ubuntu på ny, er det mogleg?

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Blir litt gjetting her, men jeg tror at du slettet Ubuntu da du slettet XP partisjonen, og hvis du installerte Win 7 etter XP, så lå nok oppstartsfilene (bootmanager) til Win 7 på den XP partisjonen.

Så det du kan gjøre er å sette hard diskene og CD-ROM til korrekt rekkefølge i BIOS. CD-ROM som første boot media. Sett inn Win 7 DVDen og velg reparer system når du får den muligheten opp, skal være nede til høyre i Installasjon menyen.

Når Win 7 er reparert, restarter du PCen, sjekk at Win 7 starter normalt, og at XP partisjonen er der, ikke rør den nå.

Virker Win 7 fint, stapper du inn Ubuntu CDen og installerer Ubuntu som vil legge Grub på oppstarts hard disekn din. Ubuntu bør finne Win 7 uten problemer og gi deg et valg senere om å starte enten Win 7 eller Ubuntu.

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å formatere hele disken som Ubuntu lå på og la inn XP heller i håp om at W7 kan bruke boot-filene til XP. Men får faktisk fortsatt "Grub loading error" (men denne gangen nr. 22) selv om alle spor av Ubuntu burde være borte :hmm: Hva kan det komme av?

Hvis det er slik at W7 må bruke filer fra XP for å boote, er jo ikke det helt optimalt når XP i dette tilfellet ligger på en annen harddisk...

Lenke til kommentar

GRUB ligger i MBR. Det forandres ikke av formatering. Windows har en kommando som heter FIXMBR for å skrive ny bootkode.

Når man installerer flere OS på samme PC så er det to grunnleggende muligheter. Den vanlige er slik du har gjort, og da er det en System partisjon som skal boote fra BIOS. Da starter en bootmanager (som f.eks GRUB), hvor man velger hvilket OS man vil starte. Det blir nødvendigvis slik at OS og System ligger på forskjellige partisjoner. Det er det du oppfatter som ikke optimalt.

Alternativet er å installere hvert OS helt separat. Da må man fysisk koble fra alle andre disker før installasjonen begynner. Resultatet blir at hver disk har sitt eget OS og tilhørende bootmanager, og man står fritt til å fjerne hver disk etterpå.

Nå er man avhengig av BIOS for å velge hvilken disk man skal boote.

Lenke til kommentar

Som Hårek sier så ligger både Grub og Win 7 oppstart i MBR, men hvis du formaterte XP partisjonen som Win 7 brukte for å boote (disken hvor system filene til Win 7 var) så vil ikke Win 7 boote. Tror ikke Ubuntu vil boote heller fordi den finner ikke rette disken eller partisjonen.

Det du kan gjøre er å starte PCen med Win 7 DVD (hvis du har den) og når du kommer til installasjonsvinduet, velger du Reparer nede til venstre i det vinduet (ikke velg Installer nå), Win 7 vil så prøve å reparere tidligere installasjon, klikk så neste og du kommer til et nytt vindu. Velg System symboler (Command prompt i engelsk), i system symbolet skriver du: bootrec /fixmbr og trykk Enter. Muligens ikke nødvendig, men skriv så bootrec /fixboot og trykk Enter. Restart så PCen og hvis ikke Win 7 installasjonen er skadet, bør Win 7 starte som vanlig.

Hvis ikke er jeg redd for at du må installere Win 7 på nytt og deretter Ubuntu.

Lenke til kommentar

Prøvde å reparere med Win7-DVDen, men fikk samme error etterpå.

Jeg endte med å ta backup av det viktigste i XP og installere Windows 7 på nytt. Så problemet er, om ikke løst, så ihvertfall borte...

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...