Gå til innhold

Reparasjon av GF4-kort

Kwesi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortet fungerer ikke lengere med grafikkmessige ting. 3DMArk,spill ol. Kan ikke engang kjøre dxdiag. Maskinen restarter med en gang. Trur det ble ødelagt da jeg hadde det ute i helga for og sette på RAMsinks og Artic Silverpasta under kjølern. Garantien er forøvrig gått ut. Fungerer ellers greit til surfing ol.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et liknende problem med et grafikkort. Jeg kunne bare bruke det i direct draw via directX, men dette løste jeg siden, kan'ke huske nøyaktig hvordan. Hvis 2d hardware delen også streiker så tror jeg bare du kan gi opp, eventuelt kontakte en retail shop å få en prisvurdering på reparasjon.

Lenke til kommentar
Kortet fungerer ikke lengere med grafikkmessige ting. 3DMArk,spill ol. Kan ikke engang kjøre dxdiag. Maskinen restarter med en gang. Trur det ble ødelagt da jeg hadde det ute i helga for og sette på RAMsinks og Artic Silverpasta under kjølern. Garantien er forøvrig gått ut. Fungerer ellers greit til surfing ol.

Det er vel strengt tatt ikke mulig at "garantien" er gått ut på et GF4-kort, i følge kjøpsloven er det nok minst 2, men trolig 5 års "garanti" på slike varer. Det som kan være et problem er at du har modifisert det..

Husker Voodoo3-korta kom med 10-års garanti btw! :)

Lenke til kommentar

Garantien er vel uansett lite sannsynlig i og med at kortet har blitt "modifisert". Om kortet ble ødelagt mens det lå ute, kan det være statisk elektrisitet som er synderen, med tilhørende ødelagt brikke. Vanskelig å reparere tror jeg uansett det er. Tror svaret ditt er noe sånt som nei og ny :-?

Lenke til kommentar

Om det faktisk er "skadet" og du ikke bare har sølt noe articsilver på det (AC leder strøm, det vet du sikkert) eller noe i den dur så, nei da er det ikke mulig å reparere. Det er neppe noen i norge som har utsyr eller ekspertise til det, og dessuten hadde det nok kostet mer enn bare å kjøpe et nytt kort.

De fleste data-komponener er kjøp-og-kast, som ikke er verken beregnet eller egnet til å la seg reparere.

Inspiser kortet grundig, og sjekk at det ikke er kommet noe ledende på kretskortet. Det er omtrent det du kan gjøre... Ellers er det nok bare å kjøpe et nytt kort om du ikke har garanti igjen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ville, som sagt over, fjerne kjølepastaen og ta på nytt.

For en stund siden la jeg på nye kjølepasta under viften på mitt gamle Gf2Ti. Under oppstart var hele skjermen ikke noe annet enn rare rosa farger som gikk alle veier. Etter at renset GPU'en (selve Nvidia kjernen) med rød sprit, og brukte slike pinnesaker man stikker i øret til å passe på at det ikke lå noe kjølepasta utenfor kjernen startet jeg opp igjenn. Da funket det helt fint (sitter på det nå).

Sansynligvis er det som noen andre her har sagt at kjølepastaen har komt ned på selve PCB'en og dermed lagd en ny kobling et sted, eller brutt en som skulle være der. Ta deg litt god tid og rens godt rundt selve kjernen.

Ellers kan jeg gjerne overta det :wink:

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Skal gå over kortet igjen, rense kjernen grundig og prøve på nytt. Funker ikke det blir det ett nytt kort (var ikke helt etter planen. Tenkte og bruke dette kortet "en sesong til").

Lenke til kommentar

Tro om jeg har kommet til skade og brutt en av de strømførende banene bak på kortet når jeg tok av kjølern. Kan nesten se en mikroskopisk skade der. Er det noen måter og fikse det på?

Lenke til kommentar

for å fikse kretskort som har fått baner brutt? En stødig hånd + sterk lupe + window warmer repair kit. (det er de pakkene som du bruker for å reparere varmetrådende i en bils bakrute, kjøpes på clahs ohlson, bensinstasjoner osv.)

-Stigma

Lenke til kommentar

Litt av en historie EviLEddiE. Skjønner hvordan det føltes. Skal skaffe meg en kraftig lupe og gå til inspeksjon. Må prøve det samme for og se om det er det som er feilen. Man blir litt redd når sånt skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...