Gå til innhold

Er HTC Desire for meg

Anbefalte innlegg

Hei,

Rask innledning

Først vil eg innlede med at jeg ikke har kjøpt en telefon på sikkert 6år(husker ærlig talt ikke). Grunnen til dette er at det har vært så utrolig mye drit på markedet, og min sist beste telefon var nokia 3210.. Siden den gang har eg kun arvet gamle mobiler fra familie/venner.

No håper eg tiden er moden for å få tak i en rask mobil, og har sett på HTC Desire, sett review og den ser meget lovende ut (fordi den er rask og kan tweakes).

Mitt bruksområde

Mitt bruk er i grunn simpelt. Ringe med, og sende noen få sms. Jeg er også en friluftsmann, dvs eg padler endel på sjøen. Jeg har selvsagt utstyr for å pakke inn mobil med, men noe kondens kan forekomme, ikke mye (mine tidliger mobiler har overlevd). Jeg håper mobilen ikke er så altfor fisefin og vil tåle såpass.

Apple sin telefon, kan man koble til mac og man får endel muligheter der, blant annet kan man styre lysbilder og legge inn notat på mobilen som hører til hvert lysbilde (som kun du ser på din iphone). Hvordan er samarbeidet mellom vanlig linux/windows PC mot Desire?

Jeg er veldig glad for at Desire benytter Android som benytter linux kjernen. Man har kontroll over hele OS'et på mobilen? Dvs, man har root tilgang?

Angående GPS, jeg vil med tiden gå over til Telenor for bedre dekning her eg bor. Vil dette påvirke GPS'en til det bedre/verre? Vil jeg kunne vite nøyaktig hvor eg er? Har mobilen kompass i seg?

Jeg takker veldig for svar, ny mobil er for meg veldig nytt. Mye har skjedd siden sist jeg kjøpte mobil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke root-tilgang på Desire, nei. Dette er sperret, men det er sannsynlig at noen vil klare å omgå denne sperren etterhvert (men da brytes garantien).

Batterilevetid er alltid et spørsmål på mobiler av denne typen, og hvis du er friluftsmann som liker å være lenge på tur, så er jeg skeptisk til om en slik telefon er tingen. Du bør i det minste ha med reservestrøm i form av ekstra batteri og/eller nødlader.

Mobildekning og GPS-dekning er to separate ting, så der betyr operatør lite. A-GPS vil derimot påvirkes av mobildekningen, men det har liten praktisk betydning.

Desire har også innebygget kompass, ja.

Lenke til kommentar

Takk for svaret du ga meg.

Ikke root tilgang nei. Apple har vel ikke det på sine telefoner heller. Forstår ikke hvorfor de ikke vil la oss få tilgang til dette. Forstår at garantien burde blitt brutt om man gjør åpner for tilgang til root. Første søk på google fant eg fremgangsmåte for å åpne opp for root, men dette blir vel patchet, noe eg ikke forstår hvorfor er så innmari nødvendig.

Muligens er ikke HTC desire noe for meg, men eg takler simpelt hen ikke disse små mobilene med sine små taster (og eg har til og med små fingre!), og alt samlet på et sted, som f.eks Ericson sine navigasjons knapper. Derfor eg søker slik touch screen mobil. Er vel mulig å få kjøpt batteri utenom om jeg skal være så altfor mye ute, evt kan eg slå den av og på når eg trenger den. Eg er ofte på sjøen, men er enda oftere hjemme :)

For meg virker HTC desire som et klokt valg så langt. Men som sagt, eg her liten erfaring på dagens mobilmarked, men vet såpass at en touchscreen mobil virker på meg veldig tiltrekkende.

Og eg har forstått riktig at man har flere desktops på android, og man kan som med mac, velge å se alle desktops(zoome ut), og så trykke deg til et? Mener eg så det i en review.

Lenke til kommentar

Det du fant når du søkte etter rooting av Desire, var nok bare oppskriften for å roote Nexus One, hvor de har endret navnet til Desire. Denne metoden fungerer ikke, men på XDA jobber de for å finne en måte å roote den på.

Ekstra batteri går fint an å kjøpe, og om du slår av 3G, automatiske oppdateringer osv, burde du klare å få et par dager ut av batteriet.

Med Sense til Android 2.1 kan du zoome ut og se alle 7 homescreens med en enkel pinch-bevegelse på en av homescreenene, eller ved å trykke på Home-knappen når du er på den midterste homescreen (to trykk fra en annen), for så å trykke deg til en annen.

Vet ikke hvordan det er med den Powerpoint-funksjonen du beskrev, men det går sikkert an å lage noe slikt om det ikke finnes.

Lenke til kommentar

Takk for svar Audun.

Blir nok en HTC Desire når dette kommer i salg i butikkene.

GPS er en av tingene eg lurer litt på. Den telefonen eg nå bruker, viser kun sånn ca eg er på kartet. Vil man med med Desire og dens 3G peke nøyaktig hvor eg er? Og siden det er kompass med, vil det komme en peker som viser hvor eg "ser"? Altså hvor hodet til mobilen peker?

En annen ting om GPS, kan dette benyttes gratis i bruk på denne telefonen?

Lenke til kommentar

Takk for svar Audun.

Blir nok en HTC Desire når dette kommer i salg i butikkene.

GPS er en av tingene eg lurer litt på. Den telefonen eg nå bruker, viser kun sånn ca eg er på kartet. Vil man med med Desire og dens 3G peke nøyaktig hvor eg er? Og siden det er kompass med, vil det komme en peker som viser hvor eg "ser"? Altså hvor hodet til mobilen peker?

En annen ting om GPS, kan dette benyttes gratis i bruk på denne telefonen?

GPSen i Desire er en ekte GPS, og vil dermed kunne finne din posisjon like godt som enhver annen GPS. Det har ingenting med 3G å gjøre. Eller GSM for den saks skyld. Og siden mottak av GPS-signaler er gratis, er det også gratis på telefonen. Unntaket er hvis du også har A-GPS aktivert, siden det vil gi litt trafikk over mobilnettet. Hvis du har oppdatering av kart online (f.eks Google maps), så vil det selvfølgelig medføre datatrafikk, og prisen avhenger da av abonnementet ditt.

Kompasset blir som et hvilket som helst annet kompass, det viser deg i hvilken himmelretning du peker mobilen.

Endret av mroek
Lenke til kommentar

woho, dritkult :D

Så om eg har forstått dette rett, eg kan ha en applikasjon som har Norges kart (eller begrenset til mitt uteområde) på min nykomne HTC mobil, og eg trenger ikke da bekymre meg over om eg får 3G signal der eg befinner meg siden GPS signalet når deg uansett?

Hmm, så man kan ikke laste ned google maps for et gitt området og slippe connecte hele tiden? For som du sa, om eg bruker A-gps må eg bekymre meg over om eg har dekning eller ikke. Eg har sett på Telenor sin dekning i Sognefjorden, og selv om dekningen forsåvidt er god, er det noen store områder uten og.

Uansett, om eg får tak i nedlastbart kart til mobilen og kan bruke den som GPS så forsvinner jo bekymringene. Synes faktisk det virker steike spennende å kunne sitte i fjorden og se kor en befinner seg, samt ha dette teknologi vindunderet i hånden. Kommer til å bli som, teknologi møter natur.

Lenke til kommentar

woho, dritkult :D

Så om eg har forstått dette rett, eg kan ha en applikasjon som har Norges kart (eller begrenset til mitt uteområde) på min nykomne HTC mobil, og eg trenger ikke da bekymre meg over om eg får 3G signal der eg befinner meg siden GPS signalet når deg uansett?

Hmm, så man kan ikke laste ned google maps for et gitt området og slippe connecte hele tiden? For som du sa, om eg bruker A-gps må eg bekymre meg over om eg har dekning eller ikke. Eg har sett på Telenor sin dekning i Sognefjorden, og selv om dekningen forsåvidt er god, er det noen store områder uten og.

Uansett, om eg får tak i nedlastbart kart til mobilen og kan bruke den som GPS så forsvinner jo bekymringene. Synes faktisk det virker steike spennende å kunne sitte i fjorden og se kor en befinner seg, samt ha dette teknologi vindunderet i hånden. Kommer til å bli som, teknologi møter natur.

Det er korrekt oppfattet. Hvis du har kartene lagret lokalt på telefonen (minnekortet), så trenger du ingen mobildekning for å ha nytte av GPSen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...