Gå til innhold

GPS til sykkel som er gratis i bruk?


Janti

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser etter en bra GPS som jeg kan bruke på sykkelen eller ev. til fots. Trenger ikke være festeanordning for sykkel, for det får jeg til på annet vis.

 

Men jeg vil ikke betale for nedlastingen underveis. Finnes det mobiler som har GPS uten underveis nedlasting som koster penger?

 

Eller må jeg da kjøpe en dedikert GPS?

 

Noen erfaringer eller forslag?

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nedlastning som koster penger, hva tenker du på da?

 

 

En vanlig bilgps, tomtom, laster ikke ned noe mens du er ute og går. Skal du oppdatere kartene dine etter 1 år må du betale for det.

 

Kjøper du en nokiamobil med gps så tror jeg du får gratis kartoppdateringer og kan laste ned alle kart på forhånd.

Lenke til kommentar

Nedlastning som koster penger, hva tenker du på da?

 

 

En vanlig bilgps, tomtom, laster ikke ned noe mens du er ute og går. Skal du oppdatere kartene dine etter 1 år må du betale for det.

 

Kjøper du en nokiamobil med gps så tror jeg du får gratis kartoppdateringer og kan laste ned alle kart på forhånd.

 

 

Takk!

 

Det jeg tenker på, er om kartene laster ned nytt materiale over telefonnettet etter hvert som man beveger seg framover. Det kan bli veldig dyrt, jf. denne artikkelen:

 

http://www.amobil.no/artikler/skal_du_ha_deg_gps/75656

 

Jan

Lenke til kommentar

Vis ikke jeg tar feil kan man vel laste ned kart til NOKIA på forskudd gratis for et vist område.Men en mobil er ikke vanntett .... heller ikke en bilgps som TOMTOM o.l

 

Skal du har turgps er vel Garmin mest kjent. Koster 1-4000 kr. Kart må man i utgangspunktet kjøpe ekstra (ca 750 kr Område) ... men det finnes også en del gratis via http://www.openstreetmap.org/ som du kan laste ned til Garmin. De er kanskej ikke så bra som de ekte TOPOkart, men greit nok.

 

Du kan jo bli GEOCACHER ... da får du sikkert hjelp ;)www.gcinfo.no

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville nok kjøpt en dedikert gps til den slags bruk. Da slipper du å tenke på fuktproblem (i regn og fuktig vær) og at mobilen skal gå tom for strøm når du er på tur. Du vil stort sett også ha mer nøyaktig posisjon (mer følsomme antenner) i skog og mark.

Sykler du mye, og går på fotturer av og til, ville meg sett på Garmin Edge 705.

Går du mye, og sykler av og til, ville jeg sett på Garmin Oregon 450.

Begge kan bruke både Topo Adventure kart (terrengkart) og City Navigator (bilkart).

Endret av jornhd
Lenke til kommentar

OVIkartene er jo greie nok bykart, men om man er litt ute i terrenget, så er bare vann og veier litt lite å orientere etter... I en del andre land kan de også være litt mangelfulle med hvilke veier som er med.. (Var akkurat i Romania med Ovikart, i en middels stor by var det bare gjennomfartsveiene som var vist, kartet for Buchuresti var derimot glimrende)

 

M.

Lenke til kommentar

OVIkartene er jo greie nok bykart, men om man er litt ute i terrenget, så er bare vann og veier litt lite å orientere etter... I en del andre land kan de også være litt mangelfulle med hvilke veier som er med.. (Var akkurat i Romania med Ovikart, i en middels stor by var det bare gjennomfartsveiene som var vist, kartet for Buchuresti var derimot glimrende)

 

M.

 

 

Sjekke oppløsningen på kartene, det er innstillinger for graden av detaljer som skal vises i kartene. Forskjellige land krever ofte forskjellig oppløsning for å vise samme detaljer, grunnet størrelse på land/kart og generell innhentet informasjon som er lagt som grunnlag i kartene.

 

Det finnes nå en rekke Nokiamobiler, vel å merke ikke veldig vanntette som har all navikasjon og kart gratis. Legger man denne i en vannett blank "boks" eller cover som man finner på ebay, har man glimrende allværs gps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...