Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ugjevnheter/kuler under huden (og andre problemer)

Gjest Garasjeport

Anbefalte innlegg

Gjest Garasjeport

Heisann. Det kjennes ut som jeg har fullt av små kuler under huden på store deler av kroppen. Det kjennes best på innsiden av lårene (men også på andre områder på lårene og leggene), over nesten hele brystkassen og områdene rundt armhulen, og nedover armene. Pluss at jeg har noen på høyre side av halsen (noen få også på venstre side). Disse "kulene" på halsen har jeg kjent siden 8-10-års alderen (jeg er nå 20), og har vært til lege for dette to ganger. Men begge gangene har ikke legen kunne kjent noe selv (de er ganske små, omtrent som en ert, mens de på resten av kroppen kan være så små og tett at det nesten bedre kan kalles "ugjevnheter" enn "kuler"). Den siste gangen ble jeg sendt til sykehuset for ultralyd, og damen som utførte dette virket nesten overrasket over hvorfor jeg var der, for hun kunne ikke se noe. "Jeg ser jo noen lymfekjertler, men de skal jo være der". Så jeg har vel egentlig aldri blitt tatt helt seriøst angående dette. Men likevel lurer jeg på: Er det meningen at man skal kjenne lymfekjertlene over hele kroppen? Har jeg hovne lymfekjertler?

Samtidig kan jeg nevne noen andre "problemer" jeg har/har hatt:

- Jeg har ganske ugjevn hjerterytme. Det hopper ofte over et slag. Det slår også rimelig fort, selv om jeg sitter i ro.

- Har hatt blod i avføringen (på papiret) noen ganger det siste året.

- To ganger de siste månedene har urinen hatt en slags skummete konsistens.

- Jeg ble innlagt på sykehus da jeg var rundt 10 år med pusteproblemer, dette ble forklart som "akutt bronkitt", og i ettertid har jeg blitt litt fortere sliten enn normalt. I begynnelsen brukte jeg atsma-medsin, men det sluttet jeg med. De problemene jeg har i dag tror jeg heller kommer av at jeg er i veldig dårlig form.

- Har gått ned 5-6 kilo det siste året, og veier nå 59 kilo (er 1.80 høy). Jeg trener aldri, og sitter mye framfor PC'en. Mye brus og godteri. Kan kanskje forklares med at det er muskler som har forsvunnet ettersom jeg nesten bare har sittet i ro (sluttet med gymmen etter jeg gikk ut av videregående i fjor).

- Sist jeg var hos optiker fant de en blodåre i øyet som var en del større enn den burde være. Hun spurte om familien var plaget med høyt blodtrykk, noe jeg ikke tror.

Men jeg har ikke vondt noen steder.

Er som sagt 20 år.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klara klok er nok en bedre plass og ta dette, men tror jeg kan svare på noe.

- Jeg har ganske ugjevn hjerterytme. Det hopper ofte over et slag. Det slår også rimelig fort, selv om jeg sitter i ro.

Mye som påvirker rytmen, jeg slet også med at slag hoppet over, samt hjertebank. Har ikke hatt dette etter jeg starta og trene igjen :)

- Har hatt blod i avføringen (på papiret) noen ganger det siste året.

Skylles enten rift eller sår på ringen. Begge deler kan være resultat av mye/hard tørking. Hvis mulig, ta kun å ta et tørk før du hopper i dusjen og vasker deg. Mye bedre for stumpen :)

- To ganger de siste månedene har urinen hatt en slags skummete konsistens.

- Jeg ble innlagt på sykehus da jeg var rundt 10 år med pusteproblemer, dette ble forklart som "akutt bronkitt", og i ettertid har jeg blitt litt fortere sliten enn normalt. I begynnelsen brukte jeg atsma-medsin, men det sluttet jeg med. De problemene jeg har i dag tror jeg heller kommer av at jeg er i veldig dårlig form.

Her er det nok formen som påvirker ja, prøv å kom deg ut litt mer. Mosjon er gøy og bra for deg :)

- Har gått ned 5-6 kilo det siste året, og veier nå 59 kilo (er 1.80 høy). Jeg trener aldri, og sitter mye framfor PC'en. Mye brus og godteri. Kan kanskje forklares med at det er muskler som har forsvunnet ettersom jeg nesten bare har sittet i ro (sluttet med gymmen etter jeg gikk ut av videregående i fjor).

At du går ned er trolig musklene dine som forsvinner. Også her vil mosjon/trening være og anbefale. Brus/goteri forran PC'en hele dagen er ikke noe bra

- Sist jeg var hos optiker fant de en blodåre i øyet som var en del større enn den burde være. Hun spurte om familien var plaget med høyt blodtrykk, noe jeg ikke tror.

Det med høyt blodtrykk må du spørre familien din om. Men med stor blodåre, snakker vi en sprengt en eller bare en som var der?

Lenke til kommentar
Gjest Garasjeport

Takk for svar :)

Den blodåren var der ja. Virket som den var litt i veien for optikerarbeidet. "Du har en blodåre der som banker sånn", sa hun og tok bilde av den. Den skal visst være mye mindre (tåler ikke så mye blod) og kan visst bli et problem når jeg blir eldre (om den ryker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...