pmip86 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Har en dlink dir-655 ruter satt opp hjemme. Den er delt av 4 forskjellige pc'er. Hvorav 3 pc'er hører til min familie som eier ruteren, mens den siste pc'n tilhører hybelbeboren vår som har tilgang til det trådløse nettet vårt. Når kun min families pc'er er tilkoblet ruteren, så fungerer nettet slik det skal, 500 kb/s inn som normalt slik det skal være. Men når hybelbeboren vår kobler seg til, så 'kveles' nettet, nettet blir ubrukelig, og jeg ved målinger ved itavisen sitt speedometer, måler nå bare ca 35 kb/s inn. Skifter jeg passord, og sparker ut hybelbeboren fra nettet så fungere alt i skjønneste orden igjen. Greia er at dette har vært en ganske vedvarende problem. For en stund tilbake fant jeg ut at hybelbeboren vår hadde virus på pc'n sin og jeg antok da at viruset fra hennes pc gjorde noe med nettverket slik at det ble ubrukelig. Hybelbeboren vår har nå kjøpt seg en ny pc, en mnd gammel. Problemet er der fortsatt og nå tviler jeg på at det er noe virus der, uten at jeg har sjekket det. Hva er det som kan skape dette problemet? Datakunnskapene til hybelbeboren vår er på et minimumsnivå. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Første som slår meg er at vedkommende kjører f.eks. LimeWire på full guffe (som i tillegg vil by på tonnevis av infiserte filer). Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Hvis hun laster ned med bittorrent, så kan man justere innstillingene i programmet slik at det blir levelig. Man kan gå inn på innstillingene i bittorrentprogrammet hennes og sett upload, download og antall forbindelser til et fornuftig antall. F.eks 40%, 40% og 50 globalt. Hvis nettlinjen er på f.eks 10Mbit download og 1Mbit upload, så tilsvarer 40% av dette ca 500kByte og 50kByte. 1kByte = 8kbit. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Du kan jo prøve å slå på QoS-funksjonen i routeren og nedprioritere all trafikk som kommer via leieboers PC. Se denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1086406 Lenke til kommentar
pmip86 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Etter å satt på QOS-Engine, får jeg nå til å bruke nettet brukbart i forhold til før. Men etter å ha sett på internett sessions etter jeg slo på QOS, ser jeg jo at hybelbeboeren skiller seg rimelig greit ut på den listen. Hybelbeboerens ip adresse er 192.168.0.196. Er det mulig utifra denne listen og kunne si noe om hva hybelbeboeren driver med? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Kan du ikke bare spørre? Jeg vil nok anta at det er fildeling av en eller annen variant og at "hybelboeren" ikke veit at dette kneler enhver internetforbindelse. Siden normal internett trafikk nå går greit etter at du aktiverte QOS så er det nesten 100% sikkert at det er fildelingstrafikk. QOS i 655 fungerer slik at routeren nedprioriterer fildelingstrafikk og opprioriterer vanlig trafikk. Du kan antagelig lage egne regler for ytterligere å styre båndbredden på nettet ditt. Mulig det er noen eksperter på den routeren her som kan hjelpe med tips. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Port 6881 er nok uTorrent i og med at BitTorrent i nyere utgaver bruker UPnP. Slå uansett av UPnP på routeren, du finner denne under "Advanced -> Advanced Network". De andre portene er med stor sannsynlighet Live Messenger/MSN Messenger. Du kan og lage en "Virtual Server" med en IP-adresse som ikke finnes i nettverket ditt for så å route port 6881 til denne, ufint ja men noen ganger nødvendig. Du kan jo be leieboeren om å begrense fart og antall tilkoblinger i torrent-programmet før du gjør dette, vet ikke hvilken avtale dere har om tilkobling til internett i leiekontrakten? PS! Tildel og leieboeren en fast IP i nettverket slik at du lettere har kontroll på de regler du lager, bl.a i forbindelse med QoS. Endret 30. mars 2010 av Pingla Lenke til kommentar
pmip86 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Ok skal prøve å tildele hybelbeboeren en fast ip og sette opp en virtuel server. Men dette er noe jeg ikke har gjort før, så lurer på om det ligger en eller annen guide her på forumet eller en annen plass på nettet til hvordan man setter opp slikt? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Tilordning av fast IP gjør du under SETUP -> Network Settings -> Add DHCP Reservation. I nedtrekksmenyen finn din leieboers maskin og velg denne. Da skal ting se ut som dette, dog med noe annet enn ?? i MAC-adressen: Klikk SAVE i Add DHCP Reservation og SAVE SETTINGS i toppen av bildet. Istedenfor Virtual Server så kan du heller prøve Advanced -> Port Forwarding: Klikk SAVE SETTINGS i toppen av bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå