Gå til innhold

Problem data, 12000kr i dass.


Anbefalte innlegg

Jeg er nå usikker på hvordan jeg skal gå fram med feilsøking, garanti etc. Skal prøve å forklare hele handlingsforløpet.

 

Dette hele begynte tidelig september 2008, jeg kjøpte meg en Acer Aspire 8920g laptop hos datakjeden. Kjøpte med mer ram til datamaskinen når jeg kjøpte den, som jeg innstalerte selv.

 

Allerede i starten slo dataen seg av etter meget tunge økter med spilling, og det utviklet seg.

Fant ut at datamaskinen hadde en ledig harddisk slot, så i januar dro jeg ned til datakjeden for å kjøpe en ny harddisk, fikk låne verktøy av dem og innstalerte den selv på stedet.

 

Den slo seg av hyppigere og hyppigere, begynte å bli lei, prøvde å feilsøke datamaskinen selv, renset den for støv med trykkluft, og installerte Windows 7 Beta på datamaskinen. Ingenting hjalp. Bestemte meg for å sende den inn til acer til reperasjon. Før jeg sendte den inn gikk jeg enda en gang over datamaskinen og sjekket for støv. Ikke har pcen blitt brukt på et støvete sted, og den er ikke blitt så gammel at det burde ha noe å si.

 

Leverte dataen inn i original emballasje med alt av tilbehør. Fikk dataen tilbake bare 4 dager etterpå med beskjeden: støv. Men merkelig nokk måtte jeg ikke betale for "reperasjonen". Viser til bildet av kvittering fra andre reperasjonen.

post-62564-1269902617,8545_thumb.jpg

Der står det at siden dem "glemte" å ta bilde av støvmengdene ble jeg ikke fakturert.

 

 

Uansett jeg kjørte opp datamaskinen da jeg kom hjem, etter 13min 28sekunder slo dataen seg rett av (tok faktisk tiden da jeg var helt 100% sikker at acer ikke hadde gjort en bra jobb).

 

Dette var rett før påsken, og jeg trengte en fungerende datamaskin, derfor gikk jeg til innkjøp av en stasjonær datamaskin. Jeg la den bærbare datamaskinen på hyllen ettersom jeg ikke lenger brukte den. Kontaktet datakjeden og sa jeg ville levere den inn igjen, dem sa at det måtte være en bruker generert feil, og at jeg mest sannsynlig måtte betale for reperasjonen selv.

 

Desember 2009, sendte datamaskinen inn til reperasjon. Fikk den tilbake hvor dem sa at harddisken var uorginal, og ikke festet skikkelig. Dem hadde fjernet harddisken og dataen skulle nå fungere. Bilde fra kvittering: post-62564-1269903195,3316_thumb.jpg. Ble veldig irritert over at harddisken som jeg kjøpte i samme butikk skulle være feilen. Jeg måtte betale for reperasjonen.

 

Jeg kjøpte Windows 7 orginalt for å innstalere på datamaskinen før jeg skulle selge den siden jeg ikke lenger brukte den. Fikk ikke solgt dataen før nylig, kjøperen klager til meg at datamaskinen slår seg av, måtte heve kjøpet.

 

Nå sitter jeg her med datamaskinen som har fungert dårlig siden jeg kjøpte den. Har betalt

10000kr for maskinen, 1200kr for harddisken og minnet, og 700kr for reperasjonen til acer.

 

Brukeren som kjøpte datamaskinen av meg sier at selv om dataen står i strømkabelen og at dataen tror den lades, så lader den ikke allikevel. Har sendt med strømkabelen til acer, men tviler på at dem tester den for feil. Andre gangen jeg skulle sende den inn ville dem bare ha dataen uten tilbehør.

 

Med tanke på at datamaskinen nå har sunket mye i verdi har jeg egentlig bare lyst på gå til butikken og knuse dataen foran dem og gå min vei, innspirert av denne karen.

 

Hvis jeg skulle få testet ut datamaskinen med en ny strømadapter og det viser seg at dette var feilen hele tiden, har jeg da krav på erstatning, eller er det min feil at acer da ikke tester strøm adaptere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal gjøre denne første posten ganske kort- Har du testet RAM brikkene for feil?

(Jeg har selv fått erfare at enkelte PCer og Hovedkort er kresen når det gjelder valg av Ram.)

 

Siden du har Windows 7 liggende, kan du bruke Windows Memory Diagnostic Tool.

(Linken under viser deg hvordan du bruker dette programmet)

http://www.sevenforu...stics-tool.html

 

PS: Det trenger nødvendigvis ikke å være noe feil med RAMen din, men det er vell verdt forsøket.

PPS: Kjør programmet i 2 runder. Dette gjøres ved å gå til Options og sette pass count til 2.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Du kjøpte denne maskinen som privatperson og ikke på et firma?

 

I såfall gjelder forbrukerkjøpsloven og du har 5 års reklamasjonsrett.

Vedrørende annet utstyr du selv har montert i maskinen, tror jeg at jeg personlig ville ha demontert det og hatt det liggende hjemme mens jeg sendte bort maskinen til reperasjon.

 

Og ta det med butikken du kjøpte maskinen av, du skal egentlig ikke trenge å ha med å gjøre med produsent/importør/grossist da ditt kundeforhold er med butikken.

 

Om du velger å gå direkte til produsent/importør/grosisst er du bare snill og avlaster butikken. Men jeg gjør det ofte selv bare for at da har jeg 100% kontroll over hva som blir sagt og gjort i forhold til saksgangen.

 

Har selv en ASUS inne til rep. nå. Tre år gammel og utenfor garanti med en defekt harddisk. Fikk først tilsendt en reperasjonstilbud, og så fort jeg nevnte forbrukerkjøpsloven og 5 års reklamasjonsrett ble denne reperasjonen godkjent uten at jeg blir belastet en krone. Pass på å legge ved kopi av original kjøpskvittering og skjema fra Forbrukerrådet (http://forbrukerportalen.no/klageskjema).

 

Høres ut for meg at dette er en klar reklamasjonssak som du ikke skal trenge å dekke selv.

Lenke til kommentar

Minnebrikken er blitt testet av meg og Acer, og er fungerende. Uansett er jeg vandt til at feil på minne som oftest resulterer i Bluescreen. Denne dataen slår seg direkte av uten noen form for advarsel, som om den er tom for strøm eller har overopphetet.

 

Skal prøve med en ny strømkabel, om ikke det virker får jeg jo bare sende den inn igjen. Jeg fikk garanti på forrige reperasjon, og siden den gang har ikke noe som helst blitt gjort med datamaskinen. Så dem kan ikke kreve betaling av meg om jeg sender den inn nå?

 

Kjøpt som Privatperson

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Som nevnt her så har du rettigheter du bør benytte deg av før du evt. knuser noe.

Det er i utgangspunktet ikke noe poeng for oss å spekulere hva feilen her er siden du ikke skal reparere den selv.

Send den inn til reparasjon igjen og be om at maskinen testes på nytt, mulig du bør spesifisere at det er ønskelig at den settes i stresstest i x antall dager slik at de ikke bare skrur den på for å se om den booter slik jeg mistenker at de har gjort ved foregående tester.

 

Jeg er ingen ekspert på kjøpsloven men jeg antar at 3 gangers regelen gjelder i dette tilfellet også.

Noen som kan bekrefte denne antagelsen?

Lenke til kommentar

^forbrukerkjøpsloven, såfremt kjøpet ikke er ment for bruk i næring, da er kjøpsloven gjeldene.

Jeg er redd din rett til å reklamere er borte. Man har en frist på to måneder på å gjøre en mangel gjeldende ovenfor selger, ellers mister man retten til å reklamere. Så ikke nevn at maskinen begynte å skru seg av rett etter du kjøpte den. Det at laptopen skrur seg av uten videre ved spilling er i seg selv en reklamasjonssak.

Noe jeg stusser på, du sier den skrur seg av ved spilling, men du nevner ikke en dritt om temperaturene på dataen!? Last ned hwmonitor å sjekk temperaturen ved idle og load, før den skrur seg av. Det kan jo tenkes at kjølepastaen ikke er påført korrekt. Du merker ikke at spillet begynner å lagge litt før den skrur seg av? Er ikke temperaturen problemet, må det jo nesten være hardwarefeil.

Lenke til kommentar

Dataen slår seg av helt vilkårlig, til og med Idle i Windows. Temperaturene har jeg sjekket. Den ligger på rundt 60grader under Load, både Cpu og Gpu. Det er veldig lite i forhold til hva jeg er vandt til. Den har også slått seg av før datamaskinen er ferdig å start opp. Og ifra Bios.

 

Det er sant at i starten slo den seg av bare under lengre økter, men slik det er nå slår den seg av som sagt helt vilkårlig.

 

Reklamasjoen min er kanskje gått ut, men forstod det slik at siden jeg betalte for forrige reperasjon så har jeg garanti på reperasjonen.

Lenke til kommentar

Akkurat dette er årsaken til at jeg aldri kjøper Acer igjen, elendig kundeservice, elendig forhandler service og elendige maskiner.

 

Selv kjøpte jeg to dyre Acere på en gang, de var konstant inne på repp for bla det du beskriver. Har jobbet hos en forhandler som sluttet med Acer pga elendig oppfølging fra leverandøren.

 

Er nesten fristet til å si at du skal kaste skiten, skrive det på tapskontoen... da sparer du seg sansynligvis mye irritasjon og jobb.

 

Men siden manskinen slår seg av så fort burde du demonstere det i butikken der du har kjøpt den, lever den inn, vent alt mellom 1 - 3mnd før du får den tilbake like elendig, slå den på FØR du drar der i fra for å se om de har klart å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar

Om du ser hva Acer mener var grunnen for feil, vil han ikke kunne dra nytte av reklamasjonen. Noe sier meg at de henviser til det. TS må såklart stå på sitt og si laptopen ikke ble fikset på de to forrige reperasjonene og at samme problem fortsett er tilstede.

 

Egentlig har han reklamert for sent, men det lar vi gå :)

Lenke til kommentar

Så etter datamaskinen har vært på reparasjon har forbruker et ansvar til å teste produktet, og klage innen 2 måneder hvis feilen fortsatt vedvarer?

 

EivindS du har nesten virket litt aggressiv her i emnet, kan jeg spørre deg hvorfor? Jeg antar at hvis Acer vil så klarer dem å finne et smutthull i forbrukerloven som gjør at dem slipper å gi meg ny datamaskin, fordi jeg ikke har holdt fristene. Da får jeg bare håpe at dem har i interesse å gi god kundeservice.

 

Jeg ihvertfall betalt for siste reparasjonen som ikke rettet problemet, så noen rettigheter har jeg igjen.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at jeg har vært aggressiv. Heller gått mer rett på sak å sagt det som det er, slik jeg ser det. Ikke vært meningen å være aggressiv.

 

Som du sier, siden de "fikset" den forrige gang, burde du kunne reklamere på ny, men det følger bare for det de fikset vil jeg tro. Eventuell reklamasjon på andre deler av laptopen vil tiden begynne å løpe fra da du merket eller burde merket mangelen.

 

Det er ganske merkelig av Acer å skylde på støv når du har rensket den for støv og har 60c ved load. Temperaturene skal jo være mye høyere før den skrur seg av!

 

Støv og den nye HDen er ikke grunnen til at den skrur seg av fordi som du sier, var det ikke noe støv i den, og den skrudde seg av før du installerte den andre HDen også?

 

Stå på ditt. Samme feilen har skjedd 3 ganger. Må si det har vært sløv jobbing av Acers rep.folk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du sitter ikke med en av de nVidia-GPUene som hadde en dårlig kombinasjon av bump/underfill? Den store skandalen der så godt som alle GPUene de produserte i andre halvdel av 2008 hadde en latent feil, spesielt utsatte var alle laptopper. Basically er problemet at etter for mange sykler av oppvarming og nedkjøling vil loddepunktene feile og chippen miste kontakt med hovedkortet, skjermen går i svart eller maskinen henger seg.

 

I så fall er det så enkelt at hele hovedkortet skulle blitt byttet med en gang problemet viste seg.

Lenke til kommentar

Denne var en tankevekkende historie. Jeg planlegger å kjøpe en Acer 8943G fra Komplett og håper den ikke vil skape problemer. Acer maskiner pleier å være gode da, men uheldigvis hender det at man får defekte varer iblant.

 

Lei situasjon absolutt, får håpe alt løser seg ganske snart. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...