Gå til innhold

er det et relé jeg trenger?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg vil gjerne få en diode til å lyse fra 5vsb på strømforsyningen, dvs at den lyser selv om pc'n er slått av. Når pc'n skrur seg på, dvs at det feks kommer spenning på en annen 5v eller 12v, alt ettersom hva som blir lettest, så skal dioden skru seg av. Kort fortalt vil jeg at den skal lyse når pc'n er av og skru seg av når pc'n blir skrudd på.

 

5v sb kan jeg enkelt hente til dioden så jeg får den til å lyse, utfordringen min er så få den til å slukke når det kommer spenning inni pc'n og jeg tenkte kanskje et relé kan fikse dette, men jeg har ikke peiling på dette her så det er vanskelig å forklare hva jeg vil og hvertfall hvordan jeg skal få det til :)

 

hva trenger jeg? og hvordan funker det jeg trenger i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg forstår ikke helt hvordan man kan koble seg inn mellom jord og led og finne ut om det kommer spenning fra et annet sted, skal ikke den være koblet til en av de andre 5v lederne for å finne ut om det kommer spenning der eller ikke?

 

EDIT: Jeg ble forvirret av det som ligner en pil øverst til venstre, men jeg skjønner jo nå at dette er den andre lederen :). tusen takk, dette gir mening, må bare finne ut hvor man kjøper en 2n3906 :)

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Bygger litt videre på Zalos design:

 

kan supplere med enda litt flere opplysninger..

R1 er overflødig...

 

Antar at du bruker en diode som drar ca. 30mA.

Om du bruker 2n3906 er forsterkningen på ~200 ved 30mA. Da bør R2 være på 10kohm. Det blir ca 0,3V over emitter-kollektor. R3 bør da være på:

chart?cht=tx&chl= \frac{3,8\text{V}}{30\text{mA}} = 127 \text{\Omega}

Du bør da gå opp til nærmeste motstandsverdi som du har tilgjengelig f.eks 150 ohm.

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Som opticus originalt foreslo så kan han også bruke et relè.

+5V standby er kun garantert til å levere 10mA (HK skal ikke trekke mer enn 10mA). En LED trekker typisk 20mA. Likevel anbefales det fra produsentene at +5V standby bør levere minst 720mA for å støtte WOL. Så du får neppe problemer med det.

 

Beklager stygg tegning. Hadde ikke symbol for LED så brukte en lampe. Men du skjønner poenget...

 

post-44228-1270003537,2589_thumb.gif

Endret av Patz
Lenke til kommentar

makan til mye greier for en så enkel jobb! det du trenger er et normalt lukket (NC) relè.

Over-engineering? Neida, en transistor ville hatt mindre strømtrekk(rele-et bruker nok mer enn basestrømmen) og mer driftsikker(ingen bevegelige deler). Men helt klart, hvis man ikke har satt seg inn i hvordan det virker så ser jeg at ett rele er lettere å rive hodet rundt. Det er forresten akkurat det Patz skisserte opp, så vi var vel på riktig kapittel iallefall :p

Lenke til kommentar

uæh!

 

Om dere bruker relé må dere for all del ikke glemme av en beskyttelsesdiode som knekker transienter som lages i spolen. Hvis ikke blir det game over for det hovedkortet som er koblet til...

 

VELDIG godt poeng, det fenomenet hadde jeg helt glemt av. Kan fort bli flere titalls volt(og høyere) ut av en spole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...