King-Nothing Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg har denne triggeren til min blits: http://cgi.ebay.com/4-channel-Flash-Wireless-Trigger-PT-04-TM-PT-04TM-set_W0QQitemZ260560638898QQcmdZViewItemQQptZCamera_Flash_Accessories?hash=item3caa9fd3b2 Mulig det er meg som er treig, men hva er denne kabelen til? Ser det står "PC-sync for camera", men jeg finner ingen steder på mitt D300 hvor den passer. Jeg trodde kanskje den var til blitsen slik at man ikke må bruke hotshoe tilkoplingen, men den passer heller ingen steder på min SB800 blits. Finnes det mulighet for å kople en trigger til en blits uten bruk av hotshoe? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) PC-sync er et (eldgammelt) standard grensesnitt for å kontrollere blitser. Brukes vel fortsatt en del på studioblitser. Imidlertid er denne kabelen bare PC i den ene enden. Mange entry-level kameraer har ikke egen PC-sync kontakt, og da får man kjøpt adaptere til hot shoe, som spiser sånne mini jack-plugger. Din D300 har PC-sync kontakt på fremsiden (den øverste kontakten under gummilokket). SB-800'en har en matchende kontakt under sitt gummilokk. Du kan koble de to sammen via en PC-kabel i stedet for hotshoe, men du tjener ingenting på det, og mister all TTL. Endret 29. mars 2010 av Anew Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Kameraet ditt har muligens ikke denne "PC pluggen" (er ikke sikker - kjenner ikke D300 så godt), den er imidlertid vanlig på noe mer avanserte kameraer. Studioutstyr slik som strobes etc bruker gjerne denne "PC pluggen" for tilkopling mellom kamera og strobes/blits. Hadde kameraet ditt hatt denne PC pluggen så kunne du koplet senderen til den i stedet for å bruke hotshoe tilkoplingen. Men det ville jo bare vært et poeng å gjøre det dersom du samtidig ville bruke hotshoe til en blits. Siden kameraet ditt ikke har PC tilkopling så kan du bare arkivere den kabelen. Endret 29. mars 2010 av Spook Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Bare så det ikke oppstår noen tvil på bakgrunn av Hr. Spooks innlegg - D300 har PC-sync kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå