Gå til innhold

Hva er forskjellen på Kompakt og Speilrefleks kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viktig ting ang speilrefleks er jo at bildet blir tatt umiddelbart, kompaktkameraer har gjerne et mellomrom, ofte på flere sekunder fra du trykker til bildet blir tatt.

Vel...flere sekunder er vel å ta i. Det finnes ikke noe kamera som har så lang forsinkelse, med mindre man skal ta et bilde med blits og man har på den forferdelige "anti-røde øyne" funksjonen...

Lenke til kommentar

Ikke helt. En viktig forskjell er at S90 klarer 1/1600 sekund lukkertid, mens G11 klarer 1/4000 sekund lukkertid. Det kan være vesentlig for å få rask nok lukkertid til å fryse bevegelsen.

Hvis vekt og størrelse er viktig, så har du rett, men da ville ikke speilrefleks vært en opsjon? S90 er også litt rimeligere, og mer hendig som et alltid-med-kamera i resten av hverdagen.

Hei kaian!

Du har rett - og jeg tviler på at speilrefleks er en opsjon. Vekt er nødt til å være et tema!

------------------------------------------

Vekt spiller nesten ingen rolle.

Jeg tror jeg går for et Nikon D90, siden det er utrolig bra. :]

Jeg har hatt et kompakt kamera, og prøvd det under heliet, og det suger maks. Bildekvaliteten er dårlig.

Ole

Kjempekamera, godt valg. En anbefaling tror jeg må være å kjøpe Nikon sin 35mm/1.8. Et meget godt fast objektiv, og det har også lav vekt, noe som kanskje betyr noe til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å filme fra heli`et så vil jeg ikke anbeale D90...

Hele filmfunksjonen på det kameraet suger. Blir kun brukbart om kameraet står helt rolig, med det samme man panorerer eller beveger det så flimrer bildet. Du har heller ikke auofokus når du filmer.

Lenke til kommentar

Hmmm

Her er det noe rart:

Hei.

Jeg har tenkt på et nytt kamera, men lurer på hva er egentlig forskjellen på et kompakt kamera til 2000-4000 i forhold til et speilreflekskamera til rundt enn 3000-5000 kr?

Bildekvaliteten på de kompakte kameraene er jo utrolig bra, syntes nå jeg ...

Jeg tror jeg går for et Nikon D90, siden det er utrolig bra. :]

Spørsmålet var?

Troll?

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Har kjøpt et Nikon D90 nå! Gleder meg sykt!:D

Jeg har sett folk har filmet med D90, og jeg skjønner ikke hva dere sier, for kvaliteten er topp.

Topp og topp. Kommer an på hvordan man filmer. Har kameraet selv oget er ikke akkurat imponerende når det er bevegelse i bildet.

Edit: Jeg håper virkelig ikke du har kjøpt et D90 utelukkende for å filme???

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...