Gå til innhold

Skatt 2010: Reisefradrag

JallaBoy

Anbefalte innlegg

Reisefradrag for andre formål enn jobb:

==============================================

Jeg er aktiv i en frivillig organisasjon. Det medfører minimum 6 mils kjøring hver uke i vinterhalvåret. Noen som vet om dette er fradragsberettiget?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Påfyllingsspørsmål i samme kategori.

Jeg har pendlet fra jan tom sept fra Bergen til Stavanger. Jeg har flydd ned mandag, bodd på hotell/leilighet og reist hjemigjen på torsdag/fredag. Dette tilsvarer ca 178,8km*2*4*9-13.700= ca 5.600.

MEN, alt er betalt av jobben + jeg får diettpenger skattefritt.

Kan jeg da forsatt føre reisefradrag som yrkesreisende?

Lenke til kommentar

Hvis man har fått kjøregodtgjørelse fra bedriften for en del kjøring til et annet arb. sted enn det som er vanlig, kan man fortsatt føre denne kjøringa i reisefradraget?

Punkt 3.2.8 heter "Fradrag for reise mellom hjem og fast arbeidssted". Derfor kan du ikke trekke fra reiser til annet arbeidssted.

I tillegg får du ikke trukket fra reiser som er dekket av arbeidsgiver. Derimot skal kjøregodtgjørelsen (forutsatt at den følger statens satser) være skattefri.. :)

Lenke til kommentar

Aiai... Så ingen goder av å måtte bo vekke fra heimen i 10 mnd :(

jj, men takk for det! Var igrunn det jeg tenkte...

Jeg vil tipse deg om å se i post 3.2.7 om det kan være noe å hente her. Dette er selvfølgelig avhengig av hva du har måttet dekke selv av diettkostnadene. Det greieste er sikkert å ringe NAV og høre hva du eventuelt kan føre opp :)

Lenke til kommentar

Hvis man har fått kjøregodtgjørelse fra bedriften for en del kjøring til et annet arb. sted enn det som er vanlig, kan man fortsatt føre denne kjøringa i reisefradraget?

Hovedregelen for fradrag sier at man får kun fradrag for kostnader til inntektservervelse. Dette er jo ikke en kostnad for deg da arbeidsgiveren dekker den.

Derimot så er den mest sannsynlig skatte-, avgifts- og trekkfri dersom kjøregodtgjørelsen ikke utgjør mer enn statens satser og legitimasjonskravene er fulgt.

Reisefradraget angår arbeidsreiser, altså reiser mellom hjem og fast arbeidssted. Hvis det faktisk er en arbeidsreise som arbeidsgiver har dekket så skal hele beløpet innberettes som lønn.

Det er litt særregler for pendlere

http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/arbeidsgivere/lonnsabc/lonnsabc_artikler/article21127-13415.html finner du regelhenvisninger og en mer utførlig forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...