Indigoo Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei! Jeg kjøpte meg et Samsung speilereflekskamera (Samsung GX-1L) for litt over 1 år siden på Elite Foto/Torget Foto i Trondheim. I januar fikk jeg opp en feilmelding om at batteriene er tomme, og det gikk ikke an å slå på kameraet. Uansett hvor nye og fulle batteriene var, blinket batterisymbolet på "tomt". (Bruker vanlig AA-batterier) Elite foto sier dette er en garantisak. Leverte inn kameraet på Elite Foto i januat, og fikk det i retur fra verkstedet etter 3 uker, med beskjed om at de ikke fant feilen. Gikk tilbake til butikken dagen etter, og de ville levere det inn på verksted en gang til. De sa også at verkstedet muligens ville sende kameraet til samsung. Når har det gått ytterligere 6 uker, og Elite foto sier de venter på svar fra Samsung. Jeg får ikke nytt kamera før Samsung gir klarsignal. Kameraet har vært borte fra meg i 9 uker nå, utenom 1 dag da jeg fikk det i posten fra verkstedet og leverte det inn til butikken dagen etter. Det jeg lurer på her, er.. Har ikke butikken ansvar for å gi meg nytt kamera uansett? (De sier at om Samsung sier nei, så kan de ikke gjøre mer med den saken. For dette er i følge butikken en sak mellom meg og Samsung. De har ikke noe ansvar i forh til meg, de er kun et mellomledd) Dette har de vel ikke rett i??? Og har ikke butillen PLIKT til å gi meg lånekamera? (De sier at de aldri har hatt noen lånekamera, og har ikke det nå heller) Er ganske oppgitt, da de sier hver gang jeg snakker med dem, at de ikke kan gjøre noe i den saken, og at jeg må vente. De kan ikke gi meg låneprodukt. De fraskriver seg alt ansvar, og sier alt er opp til Samsung. Har veldig lyst på nytt kamera til påske, og det er ikke lenge til... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Angående AA batterier. Har du forsøkt med engangs lithiumbatterier? Veldig mange alkaliske AA batterier (den vanlige typen) har akkurat litt for liten spenning til at man får slått på kameraet, eventuelt så får du tatt et par bilder før kameraet slår seg av. Dette kan skje selv om batteriene er helt nye og ubrukte. Alkaliske batterier er egentlig et no-no når det gjelder digitalkamera. Dette pleier å stå i bruksanvisningen til kamera som bruker AA batterier, men ikke alle. Til digitalkameraer anbefales enten oppladbare ni-mh batterier, eller engangs lithiumbatterier. Oppladbare batterier kan bli noe slitt etterhvert, så selv om de er fulladet, har de ikke nok spenning til kameraet. Vet ikke om forhandleren din sjekket opp dette på forhånd, men det er normal prosedyre der jeg jobber. Forhandleren har i utgangspunktet rett til å forsøke å sende kameraet til verksted for reparasjon to ganger. Hvis samme feil oppstår for tredje gang, kan kunden kreve omlevering eller heving. Forhandleren kan allikevel sende kameraet inn for å konstatere at det er samme feil før omlevering skjer. Men her synes jeg du har ventet urimelig lenge, og da kan du forsøke å kreve omlevering/heving på bakgrunn av dette. Problemet er at om de nekter, må du kontakte Forbrukerrådet. Og innen de får ut fingeren, er antakeligvis kameraet tilbake fra verkstedet for lengst. Når det gjelder lånekamera, så kan forhandleren nekte om det vil påføre de en "urimelig" stor kostnad. Det står sort på hvitt i forbrukerkjøpsloven. Hva som derimot IKKE står sort på hvitt i Forbrukerkjøpsloven, er hva som menes med "urimelig" stor kostnad. Om de må pakke opp et nytt kamera som senere må selges med redusert pris, kan for de oppleves slik. Personlig mener jeg det er verdt mye å få beholde en kunde, fremfor å være vrang på dette, men det tolkes tydeligvis noe forskjellig fra butikk til butikk, evt fra kjede til kjede. Endret 29. mars 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) EDIT: Først, ang AA-batterier. Enig der marekatten, AA-batterier av alkalisk type er rimelig ubrukelig til fotografering, men dette problemet var ikke der i starten, men er der nå. I tillegg har elitefoto tatt inn kameraet og bedt om reparasjon, de gjør altså et avhjelpsforsøk. Så til selve saken. Fra forbrukerkjøpsloven: § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbrukerkjøpsloven dekker altså dine krav mot SELGER. Ikke produsent. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Du skal få kameraet reparert innen rimelig tid. Rimelig tid er ansett som 4-6 uker. Du har krav på utlånsprodukt så lenge dette ikke er en urimelig kostnad for selger. Det er det -ikke- når de sier at de aldri har hatt utlånsprodukter, det er rett og slett elendig av butikken å ikke ha. Man kan være tom akkurat der og da, men man skal ha! § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Det har gått 9 uker. Du har ikke fått utlånsprodukt. Du har krav på PENGENE IGJEN. Dette her er helt uomtvistelig etter min mening, de har brukt altfor lang tid, og at samsung bruker lang tid å gi svar til selger er ikke ditt problem - samsung er ikke part i saken mellom deg og selger. Jeg ville kommet innom butikken i morgen med en skriftlig summering av sakens forhold, vist til de paragrafene jeg har gitt deg nå og bedt om heving av kjøp umiddelbart. Plan B: Gå til et sted med 30 dagers returrett på kamera. Handle et nytt et av de. Vent så på hevingsoppgjør fra elitefoto, og om alt skjærer seg der så kan du levere tilbake det nye kameraet så lenge du har behandlet det pent. Er flere kjeder i norge i dag med slik returrett. Endret 29. mars 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 EDIT: Først, ang AA-batterier. Enig der marekatten, AA-batterier av alkalisk type er rimelig ubrukelig til fotografering, men dette problemet var ikke der i starten, men er der nå.Noen alkaliske AA batterier kan fungere, mens andre (typisk billige Ikea/Clas Ohlson batterier) kan ha for dårlig spenning fra første stund. Kan også skje dyrere type batterier. Var ment som et tips om kameraet skulle komme tilbake fortsatt med beskjed om at ingen feil var funnet. Du skal få kameraet reparert innen rimelig tid. Rimelig tid er ansett som 4-6 uker. Du har krav på utlånsprodukt så lenge dette ikke er en urimelig kostnad for selger. Det er det -ikke- når de sier at de aldri har hatt utlånsprodukter, det er rett og slett elendig av butikken å ikke ha. Man kan være tom akkurat der og da, men man skal ha!Fikk først ikke med meg at det står at de aldri har hatt lånekamera. Enig... det er for dårlig. I et slikt tilfelle kan du kreve å få velge mellom utlånskamera eller heving av kjøp om avhjelpsforsøket tar mer enn en uke. Men du er uansett forbi den tiden hvor selv urimelig lang tid har gått, slik at det vil være bedre å kreve omlevering/heving på bakgrunn av det, og ikke på bakgrunn av lånekamera. Plan B: Gå til et sted med 30 dagers returrett på kamera. Handle et nytt et av de. Vent så på hevingsoppgjør fra elitefoto, og om alt skjærer seg der så kan du levere tilbake det nye kameraet så lenge du har behandlet det pent. Er flere kjeder i norge i dag med slik returrett. Nå er vel ikke det meningen med 30 dagers returrett Men jeg tviler på at noen ansatt i slike kjeder ville nektet deg 30 dagers returrett selv om du sa at du kom til å benytte den, og av hvilken grunn. Det er jo god reklame for den aktuelle kjeden. Selv kjeder/butikker uten 30 dagers returrett kan være mulig at ønsker å gi deg denne muligheten i forsøket på å kapre en ny kunde. Lenke til kommentar
Indigoo Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Takker for mange og fine svar Jeg har fra dagen brukt både "vanlige" AA-batterier, og Lithium-batterier. Forskjellen var at jeg kunne ta 3 ganger så mange bilder med lithiumbatterier.. Men når feilen oppstod, virket verken lithium eller vanlige batterier. Ang gå til butikken en gang til; da jeg var der i går, var de famælt og kunne bare si "vi har ikke mer å gjøre med denne saken" og "vi har ikke noe ansvar for garanti i forhold til deg. Det er det samsung som har" og "vi er bare vikarer her nå, sjefen kommer ikke tilbake før etter påske" Latterlig.... Og gangen før, da jeg var der, spurte jeg om å få igjen pengene i stedet for å velge et nytt kamera (OM Samsung sier ja) og da svarte dama: "Jeg regner med at Samsung ønsker at du kjøper det kameraet hos oss, fordi det er vi som har styret med å sende papierene fram og tilbake" ..... Så jeg er redd jeg blir "tvunget" til å kjøpe det nye kameraet der også, om jeg får nytt.. Lite lyst til å handle der mer. Endret 30. mars 2010 av Indigoo Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Da foreslår jeg nok en gang at du gjør som jeg sier, tar det skriftlig, og sier at eneste løsning du vil akseptere er heving av kjøp, og at om de ikke etterkommer dette tar du saken videre til forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. NB: Få med at du ikke aksepterer at samsung er part i dette, du har reklamert til selger, forbrukerkjøpsloven dekker forhold mellom selger og kjøper. Så kjøper du nytt et annet sted. Saken vil gå til forbrukerrådet, kanskje videre til FTU, men de -vil- godkjenne heving (med renter om du krever dette). Dette vil ta tid, så er bare en løsning dersom du har økonomi til å cashe ut 4000,- i et nytt kamera nå. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Latterlig måte å behandle kundene på. Det er forhandleren/butikken som står ansvarlig ovenfor deg, ikke produsent eller importør. Hadde de forsøkt den regla der på en som kan Forbrukerkjøpsloven, tror jeg de ville fått en lengre tale de sent ville glemt. Enten kan ikke de som jobber der det minste om Forbrukerkjøpsloven, eller så prøver de å lure deg. Her må en eller annen ta ansvar for å lære opp de ansatte i grunnleggende lover og regler. Du kan prøve rett etter påske å prøve å snakke sjefen der til fornuft. Han/hun må da vite litt om lover og regler, og bør jo være interessert i å beholde en kunde. Hvis heller ikke han/hun er villig til å bøye seg 100% i forhold til de rettigheter du har mtp Forbrukerkjøpsloven, er det bare å gå videre til Forbrukerrådet og evt videre til Forbrukertvistutvalget. Forhandlere av den typen du har møtt på her, må lære seg at de ikke kan drive på sånn som de har gjort her. Nå vet jeg ikke om Elite Foto er franchise-eid, men jeg til tro hovedkontoret til Elite Foto uansett ville vært veldig interessert i tips om hva du har opplevd med deres avdeling i Trondheim. Lenke til kommentar
Indigoo Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Tusen takk for fine og gode råd/svar!! Jeg skal studere nøye alt dere har skrevet og ta meg en tur dit etter påske. Så skal jeg gi beskjed om hvordan det går! Lenke til kommentar
Indigoo Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Må bare legge til en link.... Ser ut som det er flere som har hatt problemer med Elite foto/Torget foto... http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=432610 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Ser også ut til at ting ordnet seg så fort hovedkontoret fikk nyss om saken. Vil derfor, nok en gang, anbefale deg å kontakte de. Så slipper du kanskje å gå den lange veien om Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget for å få gjennomslag for dine rettigheter. Om ikke annet, får de nok et tips om dårlig kundebehandling fra avdelingen i Trondheim. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Må bare legge til en link.... Ser ut som det er flere som har hatt problemer med Elite foto/Torget foto... http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=432610 Jeg vil vel heller si at ut i fra hva kunden skriver og slik jeg forstår han, så er han på bærtur. Ut i fra hva han skriver så var denne butikken franschise, eierene gikk konkurs og nye tok over. Når jeg sjekker brønnøysund reg. så står Torget Foto som konkursbo, så om ny butikk har oppstått siden september, så antar jeg at nytt orgnummer etc er opprettet og en taler om et nytt selskap i slik henseende. Rettigheter ovenfor gammelt selskap vil jo ikke sverte over på ny eier slik jeg har forstått, og eventuelle krav deretter må tas via springende regress jf fkjl. Og det virker som det var det en virkelig brukte her. Men en ting er for så vidt; ansvaret en føler en har, kontra ansvaret en virkelig har. Det er jo sjelden en god ide å avvise kundene fra foregående eiere, for å gi dem på gullfat til nabobutikken. At kunden her påstår Nikon Norge via Elite foto solgte han dette viser jo litt syns jeg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) At kunden her påstår Nikon Norge via Elite foto solgte han dette viser jo litt syns jeg. Forbruker kan etter norsk forbrukerkjøpslov gjøre utbedrings-/hevings- ol. krav gjeldende mot tidligere salgsledd (importør eller produsent) så han er ikke så på bærtur som du tror. Endret 6. april 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 At kunden her påstår Nikon Norge via Elite foto solgte han dette viser jo litt syns jeg. Forbruker kan etter norsk forbrukerkjøpslov gjøre utbedrings-/hevings- ol. krav gjeldende mot tidligere salgsledd (importør eller produsent) så han er ikke så på bærtur som du tror. Jo, men om Elite Photo er en annen selger enn opprinnelig selger (konkurs, nytt firma osv.) så kan han ikke gjøre noen krav gjeldende mot dem. Da er han heldig om de håndterer saken på hans vegne opp mot Samsung. Dette blir da bare god service. Her har da tydeligvis ikke selger vært god nok til å informere kunde om den fantastiske goodwillen de tilbyr han, og hva hans rettigheter er. På en annen side, det at en fotobutikk som har kamera som sitt primærområde (derav navnet Elite Photo) ikke har en en ordning med et vist antall kameraer som brukes til utlån ved reklamasjon stiller jeg meg hodestups kritisk til. De kan ikke stilles seg bak at det å ha noen kamera tilgjengelig til utlån vil være til en økonomisk ulempe. Den blir altfor tynn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 At kunden her påstår Nikon Norge via Elite foto solgte han dette viser jo litt syns jeg. Forbruker kan etter norsk forbrukerkjøpslov gjøre utbedrings-/hevings- ol. krav gjeldende mot tidligere salgsledd (importør eller produsent) så han er ikke så på bærtur som du tror. Jeg er veldig klar over springende regress takk, men som jeg skriver er han på bærtur når han sier Nikon valgte å selge til akkurat han via Elite Foto, og ikke fra seg selv. Det vitnet mer om hans tanker enn kunnskap slik jeg så det. Lenke til kommentar
Indigoo Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Hei! Da har jeg fått en avklaring i saken! Jeg sendte en mail til hovedkontoret til Elite, som igjen snakket med trondheimsavdelinga og Samsung. Kort tid ettter påske fikk jeg velge meg et nytt kamera i butikken. Fikk ikke nytt samsung-kamera, da de ikke produserer speilrefleks lenger. Orket ikke å krangle om å få pengene tilbake. Men ekstra minnekort, batterier, objekter og blitz blir kjøpt på andre butikker enn Elite foto. Sjefen selv var der, men han måket ikke ordet til meg. Sto bare å fiklet med andre ting. Godt å endelig ha kamera igjen i allefall Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Samsung produserer kanskje ikke speilrefleks, men de har et ganske godt systemkamera de satser tungt på nå. NX10 heter det, og er verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hei! Da har jeg fått en avklaring i saken! Jeg sendte en mail til hovedkontoret til Elite, som igjen snakket med trondheimsavdelinga og Samsung. Kort tid ettter påske fikk jeg velge meg et nytt kamera i butikken. Fikk ikke nytt samsung-kamera, da de ikke produserer speilrefleks lenger. Orket ikke å krangle om å få pengene tilbake. Men ekstra minnekort, batterier, objekter og blitz blir kjøpt på andre butikker enn Elite foto. Sjefen selv var der, men han måket ikke ordet til meg. Sto bare å fiklet med andre ting. Godt å endelig ha kamera igjen i allefall Hvorfor er du så negativ til Elite? De har gjort noe de absolutt ikke var nødt til å gjøre. Da det gamle selskapet var konkurs, så har ikke de noe ansvar for å hjelpe deg. Syntes du skal være takknemlig for at de hjalp deg slik at du fikk et nytt kamera. Lenke til kommentar
Indigoo Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Det er fordi at de hele tiden sa at de ikke hadde solgt meg noen garanti, og at det var Samsung som hadde gjort. Om de sa nei, kunne ikke Elite Foto gjøre mer.. Når man kjøper et produkt, er det selger som gir garantien såvidt jeg vet.. De har ikke skiftet eier i den korte tiden jeg eide det Samsung-kameraet. (Den siden jeg linket til, var en annen sak..) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Det er ikke selger som gir deg garantiordningen, men produsenten. Selger har et reklamasjonsansvar, men for selgers del stopper det om selger går konkurs. Du kan derimot kjøre regress mot leverandør, men dette er uavhengig av selger (som er konkurs). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå