Vizla Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Det som er negativt er: -Økt forbruk i befolkningen som fører til psykiske lidelser og avhengighet. (mindre arbeidsdyktighet) -Økt forbruk av tyngre stoffer vil nok føre til mer vold som følge av rusen. Interessant det du skriver, og er enig i mye, men det her er jeg til dels uenig med. Data fra de land hvor Cannabis ( Jeg bruker kun det som eksempel her, jeg har lest lite om andre stoffer v. dette temaet. ) har blitt legalisert eller dekriminalisert har bruken gått kraftig ned over tid. Antar det er pga. droget mister sin forbudte sjarm samt at folk blir mer opplyste. Endret 8. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Data fra de land hvor Cannabis har blitt legalisert eller dekriminalisert har bruken gått kraftig ned over tid. Godt mulig det er tilfellet, men har du noen kilder på dette? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Det som er negativt er: -Økt forbruk i befolkningen som fører til psykiske lidelser og avhengighet. (mindre arbeidsdyktighet) -Økt forbruk av tyngre stoffer vil nok føre til mer vold som følge av rusen. Interessant det du skriver, og er enig i mye, men det her er jeg til dels uenig med. Data fra de land hvor Cannabis ( Jeg bruker kun det som eksempel her, jeg har lest lite om andre stoffer v. dette temaet. ) har blitt legalisert eller dekriminalisert har bruken gått kraftig ned over tid. Antar det er pga. droget mister sin forbudte sjarm samt at folk blir mer opplyste. La gå ut fra at utsagnet ditt om kraftig redusert forbruk er sant. Jeg tror vi skal være forsiktige med å automatisk anta at det samme ville skjedd her. I Norge har vi ikke den samme ruskulturen som mange andre land. Litt av problemet med cannabis slik jeg ser det. Er at i Norge er vi svært vant med helgefylla. Dette er naturligvis fordi vi liker å bli rusa, men kan ikke gjøre det i ukedagene for da blir vi bakfulle og klarer ikke å møte på jobb. Cannabis er nok litt lettere å ty til i hverdagene da det ikke slår deg ut på samme måte som alkohol gjør dagen derpå. Problemet er at vi ikke bare kan prøve å lagalisere det. Om alt går galt og vi går tilbake til forby-alt-politikken kan vi sitte igjen med et mye større problem enn hva vi først startet med. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) La gå ut fra at utsagnet ditt om kraftig redusert forbruk er sant. Jeg tror vi skal være forsiktige med å automatisk anta at det samme ville skjedd her. I Norge har vi ikke den samme ruskulturen som mange andre land. Litt av problemet med cannabis slik jeg ser det. Er at i Norge er vi svært vant med helgefylla. Dette er naturligvis fordi vi liker å bli rusa, men kan ikke gjøre det i ukedagene for da blir vi bakfulle og klarer ikke å møte på jobb. Cannabis er nok litt lettere å ty til i hverdagene da det ikke slår deg ut på samme måte som alkohol gjør dagen derpå. Problemet er at vi ikke bare kan prøve å lagalisere det. Om alt går galt og vi går tilbake til forby-alt-politikken kan vi sitte igjen med et mye større problem enn hva vi først startet med. Er igjen enig i det du skriver, og det er så absolutt et plausibelt scenario i mange tilfeller. Dog ser jeg ikke på det som en så altfor stor problemstilling da som nevnt tidligere over 40% av Norges befolkning allerede har prøvd Cannabis. Usikkerhetsfaktoren der er hva som er grunnen til at de ikke fortsetter. Om de fant ut at det ikke var noe for dem eller om det var pga. det er ulovlig per dags dato. Skulle vært interressant og sett en undersøkelse på akuratt det. Godt mulig det er tilfellet, men har du noen kilder på dette? Må moderere det utsagnet litt etter en liten prat med NORML. Det korrekte er: Legalisering eller dekriminalisering av Cannabis fører ikke til økt bruk, og reduksjon av bruk av tyngre droger. Selvom både Portgual og Nederland har vist nedadgående kurve kan man per dags dato ikke stadfeste om det er pga. loven eller naturlig svingning. Sett meg blind på tall i de to tilfellene. NAP1 In contrast with marijuana use, rates of other illicit drug use among ER patients were substantially higher in states that did not decriminalize marijuana use. The lack of decriminalization might have encouraged greater use of drugs that are even more dangerous than marijuana. JSTOR Samme konklusjon som lenke over. NAP2 Hvilke konsekvenser dekriminalisering har fått for bruk av Cannabis i statene. Desverre krever de fleste kilder tilgang som koster, så mange bortfaller. Hvis ønskelig kan jeg prøve å grave frem navn på disse. Forøvrig kan jeg henvise til NORML for en god liste av diverse kilder. Endret 8. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Naive tullinger som ikke forstår at forbud gjør vondt verre. Du er ikke fri om du ikke har frihet til å gjøre dumme valg. Dessuten fører forbudet til at det blir mer lønnsomt å drive med narkotikahandel, og langerne får insentiver til å prakke driten på stadig yngre brukere. I tillegg må brukerne inn i kriminelle miljøer for å få tak i driten, og prisøkningen fører igjen til at forbruket ofte må finansieres med vinningskriminalitet. Dette forstår naturligvis ikke forbudskåte sosialister. Sosialister tenker slik: - Vi har et samfunnsproblem i form av et rusmiddel - Stoffet må forbys! Lenger tenker de ikke. Kanskje den gamle sugga burde se på fluor og aspartam i samme slengen. Hvorfor det? Endret 14. april 2010 av Olympico Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå