Gå til innhold

Nye stoffer forbudt.

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke en eneste gang nevnt at det står i R97, det er dine ord.

Poenget mitt er at om du skal påstå at skolen underviser at cannabis leder til heroin, så får du underbygge det med kilder. Du snakket om at du ikke har fått tak i noe sånn i kontakt med politiet. Men jeg forteller deg at om det inngår i undervisningen på skolen så skal det være mulig å få tak i det hos skolen, kommunen eller fylket, alt etter hva slags skole du påstår underviser at cannabis leder til heroin. Med mindre du mener dette faller innunder en obskur greie som skolene bare gjør for å være vanskelig overfor elevene.

Er stort sett ikke skolen som sier det, men folk de henter inn slik som politiet i linken jeg nevnte. Eller for eksempel helsesøster eller noen fra en avholdsorganisasjon.

Men jeg har sett ting i bøker på skolen som er feil angående narkotika men jeg husker ikke noe av det nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle hvem det er som sier det. Greia er at om det er en del av undervisningen på skolen, så er det nedfelt i et eller annet vedtak. Og man skal kunne få det på papir om man henvender seg til skolen, kommunen eller fylket, alt etter hvilken skole det er. Hvis man skal påstå at skolen underviser i at cannabis leder til heroin, så får man vise til dette vedtaket.

Med mindre det ikke finnes noe slikt vedtak, selvfølgelig, da kan det bli vanskelig.

Herre. Dette er en sånn type greie som om det hadde vært sant, så ville det skapt offentlig debatt. Noe aktiviteten i diskusjonsforumet her reflekterer. Men selv ikke spor av en sånn debatt, er å se. Noe som bare underbygger inntrykket av at dette kun er noe cannabisevangelistene løper rundt og sier. Hvis oss hvor det står at skolen skal undervise at cannabis fører til heroin, og vi kan begynne å snakke!

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvem det er som sier det. Greia er at om det er en del av undervisningen på skolen, så er det nedfelt i et eller annet vedtak. Og man skal kunne få det på papir om man henvender seg til skolen, kommunen eller fylket, alt etter hvilken skole det er. Hvis man skal påstå at skolen underviser i at cannabis leder til heroin, så får man vise til dette vedtaket.

Med mindre det ikke finnes noe slikt vedtak, selvfølgelig, da kan det bli vanskelig.

Herre. Dette er en sånn type greie som om det hadde vært sant, så ville det skapt offentlig debatt. Noe aktiviteten i diskusjonsforumet her reflekterer. Men selv ikke spor av en sånn debatt, er å se. Noe som bare underbygger inntrykket av at dette kun er noe cannabisevangelistene løper rundt og sier. Hvis oss hvor det står at skolen skal undervise at cannabis fører til heroin, og vi kan begynne å snakke!

Det står ikke noe sted, men det er det som skjer og det er trist.

Og ikke tro jeg er noen cannabisevangelist, jeg synes bare det er trist at ting er som de er fordi ingen kan noen ting. Eksempelvis ser det ut til at du som alt for mange tenker "alkohol, røyk og 'narko'", en kan ikke sette det opp slik da narko er en hel haug med rusmidler med ofte svært ulike effekter og bruksområder.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at om du skal påstå at skolen underviser at cannabis leder til heroin, så får du underbygge det med kilder. Du snakket om at du ikke har fått tak i noe sånn i kontakt med politiet. Men jeg forteller deg at om det inngår i undervisningen på skolen så skal det være mulig å få tak i det hos skolen, kommunen eller fylket, alt etter hva slags skole du påstår underviser at cannabis leder til heroin. Med mindre du mener dette faller innunder en obskur greie som skolene bare gjør for å være vanskelig overfor elevene.

Tenk litt selv Reverto. Tar du kontakt med skolen vil du ikke få et detaljert referat av hva som ble sagt av hvem, alt du vil få vite er noe ala "Skolen fikk besøk av -- person(er) fra -- Politikammer som hadde med seg -- gjest(er)".

Og jeg sier atter en gang: Det står ikke i R97 at "Elever skal få forståelse for at Cannabis leder til Heroin." Derimot står det sikkert noe i duren av "Elever skal få en bred forståelse for hva rusmidler er og hva de gjør med kroppen." Hvordan hver enkelt skole velger å gjøre det er opp til dem, ergo skolen selv utvikler da f.eks. et samarbeid med nærmeste politikammer. Det er ikke skolen i seg selv som bestemmer hva som skal bli sagt, det er det politiet som gjør. Og politiet har ikke sagt seg villig til å samarabeide her når det blir tatt kontakt og bedt om informasjon rundt dette.

Kan selvfølgelig teorisere på grunnen til at det ikke har vært noe særlig debatt rundt dette her, bla. at påstandene stort sett vil komme fra yngre og blir derfor ignorert. En annen er at mange eldre fortsatt tror på den myten.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jada, alt som er feil i dagens samfunn diskuteres iherdig overalt.. Norge er flink til å ta opp ting, det er vel noe av det som er bra med landet, men å tro at hver eneste ting blir tatt opp er litt naivt.

Skolen gir neppe et nyansert bilde av narkotika. Det trenger ikke være innlemmet i pensum når purken uansett kommer på besøk og sprer løgner.

Politimannens tale var soleklar, hasj sender deg direkte til helvete.

Lenke til kommentar

Tenk litt selv Reverto. Tar du kontakt med skolen vil du ikke få et detaljert referat av hva som ble sagt av hvem, alt du vil få vite er noe ala "Skolen fikk besøk av -- person(er) fra -- Politikammer som hadde med seg -- gjest(er)".

Jeg har aldri snakket om noe referat. Jeg snakker om det papiret som forteller skolen hva sånne timer skal inneholde. Din påstand er at skolen underviser i at cannabis fører til heroin. Mitt spørsmål til deg er hvor det står skrevet. Hvis man ikke finner det noen plass, blir det synsing. Ja, enkelte politifolk som kommer på besøk kan gå litt langt. Men det kan knapt skolen lastes for.

Det står ikke i R97 at "Elever skal få forståelse for at Cannabis leder til Heroin." Derimot står det sikkert noe i duren av "Elever skal få en bred forståelse for hva rusmidler er og hva de gjør med kroppen."

Men det vet vi jo ikke, fordi ingen har tatt seg bryet med å faktisk sjekke hva skolens instruksjoner på området er. Man skulle tro folka som er veldig opptatt av å fremme myten om at skolen underviser i at cannabis fører til heroin, hadde sjekka det for lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri snakket om noe referat. Jeg snakker om det papiret som forteller skolen hva sånne timer skal inneholde. Din påstand er at skolen underviser i at cannabis fører til heroin. Mitt spørsmål til deg er hvor det står skrevet. Hvis man ikke finner det noen plass, blir det synsing. Ja, enkelte politifolk som kommer på besøk kan gå litt langt. Men det kan knapt skolen lastes for.

"Det papiret" er kun generelt om hvilket tema(rusmidler) som skal læres og hvor mange timer det skal brukes på det/hvor dypt man skal gå inn på temaet.

Det er ikke synsing, det er ikke myte, du har fått fremlagt bevis fra annet hold for at det faktisk foregår.

Etter det jeg har blitt fortalt er det ikke enkelte politifolk det er prat om, men at det generelt sett gis veldig ensidig, overdrevet eller direkte feil informasjon. ( Dette gjelder som sagt tidligere i hovedstaden, jeg kjenner ikke til forhold utenfor. ) Og jo, skolen skal lastes for det. Det er skolens ansvar da det foregår i skoletiden.

PS: Dette temaet ( skole ) er nå dødt fra min side Reverto. Du vil ikke få noe bevis pga. de som eventuelt sitter på det vil ikke gi det ut.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

(...) du har fått fremlagt bevis fra annet hold for at det faktisk foregår.

Jeg fikk fremlagt en lenke som viste et sammendrag av hva som skjedde da en politipatrulje var på besøk hos en skole. Ikke noe annet. Og selv ikke i det korte sammendraget, som slettes ikke trenger å kaste noe rettferdig lys hva som virkelig skjedde da de var der, fortalte de at cannabis førte til heroin.

Fyren sa veien var kort, og det er ikke usannsynelig at han bare ville sette det på spissen.

Informasjon om hva undervisningen skal inneholde kan du få fra skolen, kommunen eller fylket, hvis du er interessert i det. Når du bastant påstår at det kun står noen generelle instruksjoner der, uten å ha lest det selv, er det kun synsing du kommer med, som får stå for din egen regning.

Lenke til kommentar

Jeg fikk fremlagt en lenke som viste et sammendrag av hva som skjedde da en politipatrulje var på besøk hos en skole. Ikke noe annet. Og selv ikke i det korte sammendraget, som slettes ikke trenger å kaste noe rettferdig lys hva som virkelig skjedde da de var der, fortalte de at cannabis førte til heroin.

Fyren sa veien var kort, og det er ikke usannsynelig at han bare ville sette det på spissen.

Informasjon om hva undervisningen skal inneholde kan du få fra skolen, kommunen eller fylket, hvis du er interessert i det. Når du bastant påstår at det kun står noen generelle instruksjoner der, uten å ha lest det selv, er det kun synsing du kommer med, som får stå for din egen regning.

For siste gang: Det finnes ingen kobling mellom Heroin og Cannabis med (eventuelt)unntak av personen du kjøper det fra. Veier er ikke kort, veien eksisterer ikke. Det er ikke satt på spissen, det er feilinformasjon.

Kunnskapsløfe - Læreplan (Udir)

Samfunnsfag:

· drøfte spørsmål omkring bruk og misbruk av tobakk og ulike rusmiddel
· analysere utviklinga av rusmiddelbruk og røyking i Noreg og reflektere over haldningar til rusmiddel

Naturfag:

· samle informasjon om og diskutere helseskader som kan oppstå ved bruk av ulike rusmidler
· gjøre greie for hvordan bruk av rusmidler kan føre til helseskader og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene

Som nevnt 2-3 ganger tidligere, det står kun generelt og ikke dyptgående. Og jeg repeterer ( atter en gang ) at tar du kontakt med skolen vil du kun få generell informasjon, ingenting som er relevant for dette. For at det skulle vært relevant for dette måtte det ha vært et referat e.l. fra informasjonsmøte med Politiet/BV/sosionom(er).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Sett at det du skriver er riktig, er det jo som folk har sagt lenge. Skolen underviser ikke at cannabis fører til heroin. Det som sagt forskjell på hva skolen legger opp til, og hva en innleder skolen får tak i måtte finne på å vektlegge seg når han snakker til elevene.

Lenke til kommentar

Den diskusjonen her er død fra min side, ta kontakt når du har bestemt deg for og faktisk lese hva jeg skriver. Jeg har aldri påstått at det står i noen læreplan at det skal læres til barn at Cannabis fører til Heroin, ei heller at skoler går bevisst inn for det.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Den diskusjonen her er død fra min side, ta kontakt når du har bestemt deg for og faktisk lese hva jeg skriver. Jeg har aldri påstått at det står i noen læreplan at det skal læres til barn at Cannabis fører til Heroin, ei heller at skoler går bevisst inn for det.

Nå husker jeg ikke hvor det hele startet, og jeg gidder ikke gå gjennom alle seks sidene for å finne det ut heller, men en kjapp titt tilbake på side fire tar oss til dette innlegget, der du skriver at det foregår feilinformasjon i den norske skolen. Noe som er like velbalansert som å si at det foregår svindel i norsk næringsliv, fordi en og annen kan ha misbrukt stillingen sin.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig der, toro2, i at han bør fortsette. Men det hadde vært veldig kjekt mo han holdte seg til sak fremfor person.

Cannabis og narkotika generelt er et interessant tema, så det oppfordres til at flere deltar, og at man viser til kilder når man kommer med påstander.

Lenke til kommentar

For all del, jeg redigerte bort det jeg skrev og beklager for at det ble skrevet. Det kom ene og alene av pur frustrasjon som sprutet ut av alle mulige åpninger i kroppen.

Reverto: Du vrir og vender på det jeg skriver for og få det til å fremstå som noe annet, derfor blir jeg frustrert. Les det jeg skriver i klartekst, jeg skjuler ingenting mellom linjene i en slik debatt så ikke prøv å let etter noe. Mener jeg noe sier jeg det rett ut, jeg pakker det ikke inn først. Ditt siste innlegg i vår lille debatt reflekterer nettopp det. I det innlegget du referer til skriver jeg:

Det foregår i den norske skole den dag i dag. Det er ikke "fjortisser" som kommer med den linja der, men politifolk/sosiale organer ( Dog ikke de på gata, der har jeg inntrykk av at de har et mer liberalt syn. ) som drar rundt på skoler og "nøytralt" formidler informasjon. Vet selvfølgelig ikke hvordan det er i andre byer i landet, men i Oslo har dette skjedd og jeg har blitt fortalt at det fortsatt skjer.

For meg ser det ganske klart ut. Jeg nevner ikke rektor, lærere eller noe slikt, jeg sier spesifikt politi/sosiale organer. Mao. det er ikke skolen i seg selv som legger opp til feilinformasjon, men skolen er likevell ansvarlig for det da alt dette foregår med skolens tillatelse og i skoletiden.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Meh, water under the bridge.

Men mitt skolevesen skulle ikke svartmalt narkotika, og selvfølgelig ikke glorifisert det på noen måte. Skolen skal vel ikke være for eller imot noe? Hverken via lærerplanen eller foredragsholdere. Så klart det er noen unntak, som rasisme og mobbing..

Hvis politiet kommer på besøk skal de fortelle om sin hverdag og ferdig med det, ingen propaganda for fan.

Det kunne vært verre, skolene i Norge er vel i det store og hele rimelig kompetente.

Lenke til kommentar

Trodde dette skulle bli en interessant tråd men klarte ikke fullføre alle sidene. Ble mye barnslig kranglig.

Her er mine synspunkter om saken.

Det som er postivt med legalisering er:

-Mindre narkotika-relaterte vinningskriminalitet (innbrudd, ran, tyveri etc)

-Regulering av utsalgssteder og tider (mange prøver narkotika i fylla, og følger opp den nye "vanen" også neste gang i fylla)

-Narkotika relaterte nettverk mister vesentlige inntektskilder. Det er litt synd at man indirekte finansierer taliban og meksikanske narkotikakarteller med den nåværende forbudspolitikken.

-Skatter og avgifter kan øremerkes til metadon-behandling etc.

Det som er negativt er:

-Økt forbruk i befolkningen som fører til psykiske lidelser og avhengighet. (mindre arbeidsdyktighet)

-Økt forbruk av tyngre stoffer vil nok føre til mer vold som følge av rusen.

Har ikke helt bestemt meg enda, men jeg mener at hvis vi skal gjøre det, må vi legalisere alt, og for de tyngste stoffene kun gi de ut på resept. I tillegg kan "narkotikamonopolet" struktureres sånn at det ikke funker som et vanlig vinmonopol. F.eks kreves det å avtale time først samt utfylling av et spørreskjema om bruk, slik at befolkningen forbinner "narkopolet" med noe skamfullt. Samtidig må det ikke være så stress at det er lettere å skaffe det ulovlig.

Vi skulle latt Sverige prøve det først, så får vi se hvordan det går med dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...