FlinkeFreddy Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei og hopp. Har undret meg og lest en del i det siste om forskjellige OS. IBM, Microsoft, Apple og noen andre var mindre bedrifter i "gamle dager", men som vant igjennom med sine operativsystemer. Hva skjedde med alle de andre, og hvorfor fikk ikke disse den utbredelsen MS og Apple har tilegnet seg? Hva er fremtiden? Hvordan vil utviklingen gå frem til man går over til cloud computing? Er linux større eller mindre om 10 år til? Hva med de andre, f.eks ReactOS? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Nå kan man ikke akkurat si at Apple er så veldig stor, med kun 5% av verdensmarkedet og hvor 9 av 10 har et windows basert operativsystem : http://marketshare.hitslink.com/os-market-share.aspx?qprid=9 Personlig tror jeg at Windows kommer til å dominere fremover, med spesialiserte os som vil sørge for "niche" markeder hvor man trenger veldig spesialiserte operativsystemer som sørger for å greie oppgaver langt bedre enn det windows nå gjør med dagens versjon. Apple vil sannsynligvis ligge under 10% i mange år fremover og det er store muligheter for at Linux kan komme opp mot 5% etter hvert. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Selv synes jeg de vanlige OS'ene er blitt likere og likere. Det er vel slik at en etterhvert finner ut hva som er det mest hensiktsmessige og da nærmer alle seg det. For ti år siden var det mye større forskjell på f.eks. Windows, Linux og MacOS. Jeg snakker ut fra et brukersynspunkt da, hvordan de fremstår for brukeren og ikke hvordan de teknisk er bygget opp. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Enig med deg der no_id. Ubuntu/Linux og MacOS X er ganske likt i mine øyne, med samme taskbar øverst. Begge er jo Unix- baserte. Synes Windows er den eneste som skille seg veldig ut i massen av OS'er. Har en egen, unik kjerne og oppbygning deretter. Lurer på når Microsoft flytter taskbaren til toppen av skjermen.... Men uansett, hva tror dere om fremtiden til f.eks ReactOS Hvorfor ansetter ikke produsentene bak Linux et par- tre talentfulle markedsførere (for eksempel meg) til å øke andelen Linux- brukere? Mange enkle triks man kan komme med ass... Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 ReactOS: Spørs om det er nok folk som er villig til å bruke tid til å utvikle med det. Har jo vært i alpha-stage lenge. Hvorfor de ikke ansetter folk: Fordi det koster penger og det liksom skal være open-source og GPL så de tjener ikke så mye på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå