G2Petter Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 For 5 års tid siden bygget jeg en PC for en kollega av pappa, som ikke har spesielt god peiling på bruk av PC. Hun har tatt veldig godt vare på den, installerer ikke programmer uten hjelp fra meg, og har både antivirus (Avast) og brannmur (ZoneAlarm). For noen uker siden begynte maskinen å bli veldig treg, og nå tar oppstarten, som tidligere har tatt bare noen sekunder, rundt 4 minutter, og jeg hører at det er mye diskaktivitet under hele oppstarten. Disken har blitt defragmentert, og inneholder kun 10-20 GB totalt. Er det noen som har noen tips til hva dette kan være? Jeg vil helst slippe å reinstallere Windows dersom jeg slipper. Vennlig hilsen g2petter Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Har du sjekket hvor mye dritt som ligger i boot? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 I følge msconfig er det følgende i oppstart: ashDisp (Avast antivirus) zclient (Zone Alarm) ForceField (Zone Alarm) Logi_mwx (Logitec-mus/tastatur) ctfmon TeaTimer (Spybot - S&D) Og stryk det jeg sa om fire minutters oppstart, det er i hvert fall 10 før den slutter med mye diskaktivitet. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 TeaTimer kan droppes.. den har ingen nytte om du alt kjører avast. Du har vel sjekket etter virus? Ligger CPU og RAM forbruk på mye? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Er en mulighet for at det er disken som feiler. Hvis det er svake sektorer vil det bli mye retries og det tar lang tid. Prøv fabrikantens disk diagnose program. Du finner de på UBCD. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg har sjekket etter virus, ja. CPU idler nesten hele tiden, RAM har ~700MB ledig av 1GB. Det er en del Page File-aktivitet, den er ~500 MB stor. Jeg laster ned UBCD nå, skal teste i morgen. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Nå har jeg sjekket disken for feil med UBCD, og den fant ingen feil, men jeg hørte at det var mye "knasing" fra HD både mens den testet og før/etter at testen var ferdig. Tyder dette på at HDD er i ferd med å ta kvelden? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Nå har jeg sjekket disken for feil med UBCD, og den fant ingen feil, men jeg hørte at det var mye "knasing" fra HD både mens den testet og før/etter at testen var ferdig. Tyder dette på at HDD er i ferd med å ta kvelden? Det er vel mye som tyder på det. Sikker kan man vel ikke bli før man evt. har kjørt SpinRite ($89) e.l. og sett hva den finner & fikser. Istedet ville jeg anbefalt følgende: 1) Ta en backup av alle viktige filer først. (til en ekstern harddisk, f.eks.) 2) Kjøp en ny disk (>= den gamle disken, med samme grensesnitt (IDE?)) 3) Klon den gamle disken, f.eks. med Todo Backup. 4) Hvis kloningen går greit er faren over for denne gang, men det kan uansett være lurt å lage et backup-opplegg nå - før den neste krisen inntreffer. Endret 30. mars 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Nå har jeg testet løsningen til nebrewfoz med en gammel HDD jeg hadde liggende, og den er like treg nå, så det er tydeligvis ikke der problemet ligger. Jeg skal forsøke med en reinstall og rapportere tilbake. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nå har jeg sjekket disken for feil med UBCD, og den fant ingen feil, men jeg hørte at det var mye "knasing" fra HD både mens den testet og før/etter at testen var ferdig. Tyder dette på at HDD er i ferd med å ta kvelden? Høres ut som om disken begynner å få dysleksi. Det er jo bare å klone disken over på en ny disk, så skulle problemet være løst (om det er disken som tar kvelden). Har den smart støtte den disken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå