Gå til innhold

CMOS-erstatteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker dere norske Optikom? Dere vet de som påsto de kunne utvikle et lagringsmedium som kunne lagre tusenvis av terrabyte på et volum som en sukkerbit, bare de fikk masse penger til utviklingsjobben!

De holdt det gående i ÅREVIS, men det kom ingenting annet ut av det, enn masse svada i fagpressen, og enda en dot-com boble som sprakk cool.gif

Lenke til kommentar

Det at de oppnår dobbelt så høyt dynamisk omfang kan tolkes på flere måter. Jeg tipper de mener en doblng, som i en dobling av lukkertid. Altså 1EV ekstra.

Det er slik jeg også har tenkt. Uansett vil 1 EV bedre dynamisk omfang i kombinasjon med 2 EV bedre ISO-ytelse være sensasjonelt, naturligvis gitt at de faktisk klarer å levere dette. Jeg venter spent på eksempelbildene deres...
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker påstandene så mener de at man får samme ISO-ytelse ved 1/4 av lukkertida. Det ville i utgangspunktet ført til at høylys ble utbrent ved 1/4 av "gammel" lukkertid. Dette påstår de å ha bedret slik at høylysene blir utbrent ved 1/2 av "gammel" lukkertid.

Men jeg skulle likt å visst hva de sammenligner med. Det er jo en viss forskjell om de sammenligner teknologien sin med Nikon D40 eller Nikon D3s.

Lenke til kommentar

Hm.

Dette minner meg om en annen hoax.... var det ikke en "laptopprodusent" som påsto de hadde pc'er med sinnsyk ytelse? Mener de også var representert på en rekke messer og hold løgnen gående i flere år før de bukket under.

Noen som skjønner hvilket firma jeg mener på? Husker ikke hva de het...

Lenke til kommentar

Dette høres spennende (og faktisk plausibelt ut). Kvanteprikker har vært et moteord en god stund, og de har faktisk fått noen få praktiske anvendelser tidligere også. Jeg har ikke lest meg opp på detaljene bak dette produktet, men den økte kvanteeffektiviteten er ikke usannsynlig. Det som overrasker meg litt er at de ikke har tatt vekk fargefilteret. Kvanteprikker kan designes til å være sensitiv for bestemte bølgelengder, så jeg forstår ikke hvorfor de trenger det.

-trygve

Lenke til kommentar

Tipper den teknologi først finner veier til mobil og kompakt kamera.

".. and possibly re-ignite the pixel race."

Vi er vel oppe i 12 megapiksler på 2*3 mm allerede i enkelte mobiltelefoner. Regner med vi ser 16 om ikke så alt for lenge. Totalt diffraksjonsbegrenset og med elendig ISO-ytelse, men hva gjør det når det vil selge som hakka møkk likevel? :roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...