LarsCB Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei! Jeg har litt lyst å forsøke meg på distribusjon av lyd og bilde fra et rom til flere. Mine "Krav"/behov er at det minimum skal kunne sendes/mottas HDMI,IR og USB. Jeg ser for meg et senderpunkt og fire mottakerpunkt. Her er en tegning av leiligheten: = Sender [R] = Mottaker Bilde Hvis jeg kan sette pc, dekoder, blueray, og ps3 i sender sonen, så vil jeg gjerne kunne bytte på alle disse kildene i alle rom. Da kan det sees på tv i et rom samtidig som det spilles i et annet. Det som bryter med logikken/fysikken må man jo bare se bort fra (eksempel; spille fra flere rom med bare en konsoll). Det er primært tre rom som skal ha bilde (stue + to soverom). Alle tre rommene må ha uttak for USB, HDMI og IR. Hvis jeg ikke overser noe så skulle dette være nok for bilde, fjernkontroll. USB tenker jeg å benytte til diverse ting. Minnepenn og slikt (for pc/ps3). Lyd Lyden ønsker jeg å distribuere til alle rom. Ser for meg at badet får distribuert lyden direkte til høytalere (innfelt i vegg kanskje). Andre rom (sov + stue) tenker jeg å distribuere lyden over S/PDIF optisk. Da vil en forsterker stå i hvert av disse rommene. Kilden vil mest sannsynlig alltid være pc'en. Jeg tror et USB lydkort kanskje er tilstrekkelig for dette. Kontrollenhet Jeg må ha en eller annen form for kontrollenhet som kan styre distribusjonen. Aller helst pr rom for å bytte på lyd og bilde signalene som skal dit. Jeg har sett litt på noen "bokser" som kan gjøre dette. Blandt annet på denne siden: http://www.ramelectronics.net/audio-video/a-v-distribution/c10000-c17000.html Det er likevel ikke så lett å finne kombinasjonen av det jeg vil ha. Jeg hadde håpet å kunne legge fiber siden Cat5/6 kablene er så tykke (regner med det må noen til for alt jeg ønsker). Jeg håper noen der ute har litt erfaring på slikt å kan gi meg noen pekere i riktig rettning. Takk LarsCB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå