squrly Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei. Søkt litt rundt på på nettet og forumet her etter litt tips for kjøp av Canon EOS 7D. Det jeg lurer på er om det er noen som har noen anbefaling av hva som er et must og ha, objektiver osv. Ser det selges i Kit noen steder, er disse bra?? Vis det er et emne om dette et annet sted så beklager jeg det, fint om noen sender en link da. Er ny på forumet her, og ganske ny når det gjelder fotografering også. Men syntes det kamera her skal passe meg godt til mitt bruk, pluss muligheten til å filme. Takker på forhånd for hjelp. Mvh Espen Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Kommer helt ann på hvilke objektiver som selges i kit'et, samt hva du skal ta bilder av. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Men syntes det kamera her skal passe meg godt til mitt bruk, pluss muligheten til å filme. Takker på forhånd for hjelp. Mvh Espen Dropp 7D og kjøp 550 i stedet for. Hvis du er helt fersk på foto, er 7D totalt overkill etter min mening. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Men syntes det kamera her skal passe meg godt til mitt bruk, pluss muligheten til å filme. Takker på forhånd for hjelp. Mvh Espen Dropp 7D og kjøp 50D ()i stedet for. Hvis du er helt fersk på foto, er 7D totalt overkill etter min mening. og på Ur og Foto får du det til 5000. Så bruker du de sparte pengene på godt glass. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Jeg kan anbefale kit'et som selges med EF-S 15-85mm objektivet. Dette er et *meget* godt objektiv som er optisk omtrent like godt som EF-S 17-55mm f2.8 (jeg har begge to). Men 15-85mm er veldig veldig anvendelig, vid nok til at du nærmest ikke trenger en ultravidvinkel i tillegg og lang nok til at du i de fleste tilfeller klarer deg uten et eget teleobjektiv. Selv om jeg har både EF-S 10-22mm og EF-S 17-55mm så er det EF-S 15-85mm som nesten alltid sitter i front på mitt 7D. Perfekt reise-/"walk around" objektiv. Den eneste svakheten er at den er mindre lyssterk. For meg er ikke det er problem og f2.8 blir uansett for liten blender innendørs og i skumringen. Jeg bruker selv et Sigma 30mm f1.4 under slike forhold, eventuelt så er Canon EF 50mm f1.8 et billig alternativt (god litt "trangt"). Jeg kan varmt anbefale kombinasjonen EOS 7D + EF-S 15-85mm og eventuelt en Sigma 30mm f1.4 for lite optimale lysforhold. En ekstern blits er et alternativ, men selv synes jeg blits ødelegger for mye av stemningen i bildene så det unngår jeg helst. For ordens skyld, 18-135mm objektivet som også selges som kitlinse med 7D har langt i fra de samme optiske kvalitetene som EF-S 15-85mm. Men den er jo en del billigere så om pris er avgjørende så kan den jo allikevel være et alternativ. men da ville jeg selv valgt å kjøpe et billigere kamerahus (for eksempel EOS 550D) og heller brukt litt mere på kvalitetsoptikk. Endret 29. mars 2010 av Spook Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Dropp 7D og kjøp 50D ()i stedet for. Hvis du er helt fersk på foto, er 7D totalt overkill etter min mening. og på Ur og Foto får du det til 5000. Så bruker du de sparte pengene på godt glass. Ganske sikker på at det ikke var en skrivefeil - men en anbefaling om å kjøpe Canon 550D. 50D har så vidt jeg vet ikke mulighet for videoopptak. (Regnet med at du korrigerte for 50D/550D, da 50D ikke har video?) Enig i den - 7D er ikke et nybegynnerkamera. Endret 29. mars 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Det var bare at jeg ikke så at han skulle ha video.. Jeg hadde helt klart kjøpt 50D fremfor 550D, men skal han ha video er det jo en annen sak. Endret 29. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Enig i den - 7D er ikke et nybegynnerkamera. Litt merkelig at det da har grønn firkant"full auto" og en egen autoinnstilling angående kreativ fotografering. Trådstarter Hei og velkommen til forumet Har selv 7D og 15-85 IS,det er en kjempefin kombinasjon som gir deg skarpe bilder med god farge-gjengivelse. Hvis du spanderer på deg et speilrefleks burde du også bruke litt tid på og lære deg å bruke det til det fulle,du får så mye mye mer igjen når du begynner og forstå sammenhengen på lukker,blender og iso. Er enig med resten her at det er dumt og kjøpe 7D hvis du ikke har til hensikt og lære deg bruken,du vil ikke få bedre resultater med 7D enn et billigere speilreflekskamera,det er fotografen som er akilleshælen angående bildekomposisjon. En blits er heller ikke dumt,med den kan du ta flotte innendørsbilder,kjøp en blits som du kan justere styrken på og gir deg anledning til å rette den opp i taket for og myke opp lyset. Lenke til kommentar
squrly Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Hei. Og takk for mange svar her. Er vel litt enig at det kan være litt overkill å starte med 7D, og kommer til å tenke meg om før det blir innkjøp. Men er noe jeg kommer til å bruke mye tid til å lære meg fremover. Leser mye rundt på nettet og på forumet her, og blir bare mer og mer imponert over kamera. Vurderer og kjøpe meg en bok, for å lære enda mer, er det noe og anbefale på den kanten? Ellers så tenker jeg så at det beste er vel å lære av seg selv, og bruken av kamera, så kommer ikke til å vente for lenge på å bestemme meg. Lærer vel mer av å bruke kamera, enn å lese bare, er jo mye å lære på det å selvfølgelig. Blir for meg et allround kamera, og vil prøve meg litt med filming også. Ser jo veldig bra ut mye av det jeg har sett på nett iallfall. Men blir først og fremst til bilder. Er glad i å ta bilder, og mye ute på turer. Har lenge tenkt på innkjøp av speilreflekskamera, og gleder meg til litt mer utfordringer. Men takk for hjelpen så langt, skal tenke meg godt om før det blir noe innkjøp iallfall:) Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hvis engelskspråklige bøker ikke er et problem for deg, vil jeg anbefale: The Digital Photography Book av Scott Kelby. Denne er i tre bind, så start gjerne med bind 1 & 2 (selges samlet) og kjøp bind 3 senere hvis du liker måten han presenterer emnet på. Jeg synes Kelby skriver på en måte der det praktiske kommer frem, istedet for det mer teoretiske tilnermingen som en del andre forfatere har. Kelby har også en viss humoristisk sans, så bøkene blir ikke så "kjedelige". :!: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hvis engelskspråklige bøker ikke er et problem for deg, vil jeg anbefale: The Digital Photography Book av Scott Kelby. Denne er i tre bind, så start gjerne med bind 1 & 2 (selges samlet) og kjøp bind 3 senere hvis du liker måten han presenterer emnet på. Jeg synes Kelby skriver på en måte der det praktiske kommer frem, istedet for det mer teoretiske tilnermingen som en del andre forfatere har. Kelby har også en viss humoristisk sans, så bøkene blir ikke så "kjedelige". :!: Akkurat de tre bøkene finnes også på norsk. Kan være enig i at de er fine til å komme i gang med. Men ønsker du å gå mer i dybden, så er det nok bedre å velge andre bøker. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hvis engelskspråklige bøker ikke er et problem for deg, vil jeg anbefale: The Digital Photography Book av Scott Kelby. Denne er i tre bind, så start gjerne med bind 1 & 2 (selges samlet) og kjøp bind 3 senere hvis du liker måten han presenterer emnet på. Jeg synes Kelby skriver på en måte der det praktiske kommer frem, istedet for det mer teoretiske tilnermingen som en del andre forfatere har. Kelby har også en viss humoristisk sans, så bøkene blir ikke så "kjedelige". :!: Akkurat de tre bøkene finnes også på norsk. Kan være enig i at de er fine til å komme i gang med. Men ønsker du å gå mer i dybden, så er det nok bedre å velge andre bøker. Hyggelig at de også er på norsk, var ikke klar over det. Det er mulig at de passer best til å komme i gang med, men så er jo trådstarter etter eget utsagn en nybegynner. Det er ikke min mening å være uforskammet, men siden det blir framhevet av deg at det finnes bedre bøker å bruke, så hadde det kanskje vert på plass å nevne noen alternativer i innlegget! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Har du lyst på 7D og har penger nok så kjøp det. 7D er ikke mer avansert i bruk enn andre kameraer, men det har sikkert endel flere muligheter. Du finner riktig nok ikke like lett de ferdige jpeg-bildestilene (med bilde av blomster, ansikt, fjell osv), men du finner noe av det samme inne i menyen under valget "Bildestil" lett tilgjengelig. (Jeg kjenner ikke til det anbefalte 550D, men det er sikkert et fint kamera det også.) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er ikke min mening å være uforskammet, men siden det blir framhevet av deg at det finnes bedre bøker å bruke, så hadde det kanskje vert på plass å nevne noen alternativer i innlegget! Uforskammet? Neida, frekk er du Det er riktig å stille det spørsmålet. Boken vi pleier å anbefale, er Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i Praksis. Det er en tråd på forumet som jeg ikke finner igjen som omhandler gode bøker og blader. Så hvis noen har en link, så hadde det vært fint å se den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå