ATWindsor Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Har tenkt til å overføre backup-serveren min opver til ZFS, så da er spørsmålet FreeBSD eller Opensolaris? FreeBSD-støtten for zfs er påstått vesetnlig bedre enn den var, men hvor god er den? Like god som i opensolaris? Bare ivenstlig dårligere, eller vesentlig dårliger? Tenker her også på hastighet. En fordel med FreeBSD er kanskje litt enklere oppsett og bedre driverstøtte (må sette opp vpn mot backupserveren). Opensolaris virker jo ved første øyekast som et mer naturlig valg, men har dårlig hardware-støtte og en usikker framtid, 2010.03 skulle vært ute, men man hører ingenting, solaris 10 har fått endrede lisensvilkår som utestegner folk fra oppdateringer, oppkjøp osv, kanskje litt risikabelt å hoppe på den vogna nå? AtW Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg kastet meg på FreeBSD 8 og ble enormt skuffet, ihvertfall. Trodde stabilitetsproblemer med ZFS var løst nå, men gjentatte kernel panics (pga. at ZFS brukte opp kernel-memory) senere ga jeg opp hele greia. Kjørte 64-bit FreeBSD 8 på en Core2Duo-maskin med 4GB RAM. Hjalp heller ikke nevneverdig å gjøre noen tuning av kernelparametre (en del av det er beskrevet her). Eneste det gjorde var å utsette det uunngåelige (kræsj) i noen minutter/timer til. Hører jo om de som får det til å fungere, så YMMV, men at det skal være "production ready" kan jeg ikke begripe.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Av FreeBSD og OpenSolaris ville jeg gått for OpenSolaris. Eller, hvis du skal ha en dekikert filserver kan du like godt gå for Solaris 10, som er den kommersielle utgaven av Solaris og som har produksjonsstatus og som er dønn stabil. Og hva oppdateringer angår, det er tull at man ikke får oppdateringer til Solaris 10, de fortsetter å tikke inn som før. Det at det er slutt på oppdateringer på Solaris for ikke-betalende kunder er et falskt rykte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 Takk for tilbakemeldinger. Synes allikevel det er bekymringsverdige signaler som kommer fra solaris-leiren, opensolaris 03.2010 skulle kommet for lenge siden, har forstatt ikke hørt noe som helst. Er ikke så fristende å hoppe på et potensielt synkende skip. AtW Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Ein kan også prøve Nexenta som er OpenSolaris blanda med Debian/Ubuntu. OpenSolaris har den fordelen med at dei også har native CIFS støtte i kernelen som gjer at kopiering på Windows nettverket skal teoretisk vere eindel kjappare. Eg bruker FreeBSD 8og synes det fungerer skikkeleg bra. På den eine serveren min med 5 stykk 5400rpm 2TB disker så får eg 230MB/s i skriveytelse og 550MB/s i leseytelse som ikkje er så verst Samba virker også raskt nok der så gigabit nettverkskortet sliter Som Sokkalf seier så krever FreeBSD litt tuning. Eg har vm.kmem_size_max på halvparten av totalt minnet og vfs.zfs.arc_max på halvparten - 32MB av minnet som er satt på vm.kmem_size_max. Eg har gjort det same på 32bits serveren og der også har det fungert fint i fleire veker utan kernel panics. Mange setter vfs.zfs.arc_max til bare halvparten av vm.kmem_size_max, det har hos meg forårsaka kernel panic på begge serverane mine. Men når eg satt - 32MB til så har det blitt ganske bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå