RandiA Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Det er ikke en gullbasse - gullbassen er vel 3-4 ganger større (om ikke mer) og hårete på undersiden. Skal ikke påstå det nei, men ganske lik en i hvert fall. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Bildet av vannet var ihvertfall interessant. Jeg tror det er noe som er verddt å eksperimentere videre på. Stikkende insekt med piggtråd liker jeg veldig godt - fin komposisjon og lyssetting. Synes bildet er passe skarpt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Takk, takk og takk, iKenneth. Så det er ingen Gullbasse, nei da får jeg gå inn å rette tag'en. Takk for opplysningen ThorEH, og Randi takk uansett .. alle kan ta litt feil innimellom. Men tro hva den heter da? Jeg kaller den bille så er det sikkert greit nok. Takk for kommentaren Tomsi, vil kanskje prøve noe mer med vann, men tviler litt på om det blir bra. Fint at du likte bildt av det som stikker, jeg blir nok aldri sikker på oppskarping. I dag vet jeg ikke om det blir noen bilder, det blåser ute og er igjen lovt regn. Kanskje jeg kjører opp i dalen og sjekker hytta til bror min, som jeg har lovt å stikke innom av og til. Det er en fin elv der oppe også, som jeg ikke har vært ved siden i fjor. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Joda.. det ble bilde i dag også. Jeg var en tur i butikken og på retur så var det litt opphold, eller bare smådrypp iallefall, så jeg svingte av på en rasteplass. Jeg prøvde på litt blomster med regndråper på, men det blåste så det var vanskelig. Det gikk på et vis allikevel, men så var det at de dråpene på en måte fungerer som speil så man ser en avbildning av kameraet i mange av dem. Men jeg så en flue også. Og prøvde meg på den. Med blender 2.8 blir det utrolig smal dof. Jeg legger en alternativ i spoiler. Det ville vært hovedbildet om ikke flua ble så midtstilt. Den flytta seg stadig vekk, og jeg hadde kameraet på stativ og klarte ikke rekomponere mellom bildene. Dette er ISO100 mens det første er ISO400 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Joda.. det ble bilde i dag også. Jeg var en tur i butikken og på retur så var det litt opphold, eller bare smådrypp iallefall, så jeg svingte av på en rasteplass. Jeg prøvde på litt blomster med regndråper på, men det blåste så det var vanskelig. Det gikk på et vis allikevel, men så var det at de dråpene på en måte fungerer som speil så man ser en avbildning av kameraet i mange av dem. Men jeg så en flue også. Og prøvde meg på den. Med blender 2.8 blir det utrolig smal dof. Morsom den...ser den jo rett i øyet. Ikke lett med slik finmacro nei... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Dagens var veldig bra! Når du treffer så perfekt med fokus gjør det ikke så mye at dybdeskarpheten blir liten. Flott komposisjon også Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Enig med de over, flotte bilder! Og når fokus er så spot on så gjør det ikke så veldig mye at det er veldig smal dof. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du ikke kan ha det i spoiler som hovedbilde pga midtstilt flue. Kan du ikke bare croppe litt? Ta bort litt til høyre og litt til venstre, så blir det konge Noe sånt, kanskje? (si ifra om du vil at jeg skal fjerne det...) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Her har det kommet mye bra. Tydeligvis har du ikke hatt særlige problemer med å lære deg å bruke objektivet. Jeg sikler selv på det. Frykter at 7k slukes av objektivet i nærm framtid Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jau, skarp var det. Jeg likte den i spoileren. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 ... Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at du ikke kan ha det i spoiler som hovedbilde pga midtstilt flue. Kan du ikke bare croppe litt? Ta bort litt til høyre og litt til venstre, så blir det konge Jo takk, kan jo selvfølgelit croppe, er ikke det at jeg har noe imot å gjøre det og jeg gjør det jo veldig ofte. Det var vel mer sånn at jeg likte måten resten av bildet var, og ikke hadde lyst til å croppe det pga det. Også takk til alle andre som kommenterer. Andreasfe, det er bare å hoppe i det. Litt dyrt er det jo, men jeg er litt usikker på hvor nyttig den IS'en er. Og om det bare er det som skiller det fra den uten IS så er det jo endel å spare vil jeg tro. For til nå har den vel vært mest irriterende fordi jeg ofte glemmer å slå den av når jeg setter kameraet er på stativ. Og det merkes, bildene blir sånn irriterende uklare og man ser med en gang at den sto på når man ser på bildet på skjermen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg legger dette ut som en påminnelse til meg selv om at man må sjekke bildet veldig nøye når man tror man er fornøyd, spesielt utsnittet .. at ingenting vesentlig blir kuttet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 21.juni. Linselus. Er det ikke det det kalles når noen skal snike seg med på bilder? Jeg traff en sånn i dag. Jeg var opptatt av å prøve å få til et fint bilde av denne blomsten, og da jeg begynte å nærme meg noe jeg syns var Ok så dukket den opp. Ble kanskje bildet litt mørkt nå? Måtte jo prøve å få et bilde der den var motiv etterpå. Er litt sliten etter en fototur på mange timer. Så jeg skriver ikke mer i dag. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Ble jo pent det der...fint det i spoiler også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 ..Det var da en sinna vepsebasse! Likte også de lilla fluene. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 24.juni Takk for kommentarene siden sist. Syns du det er feil farger Trondster? Har brukt Landskapsmodus på bildene til nå, men lurer litt på om ikke fargene blir litt for sterke da. I dag, eller i natt er det jo egentlig, så har jeg "fremkalt" i ACR så da er det ikke landskapsmodus lenger. Jeg tok en halvtime i hagen nå i natt og kikka etter fluer. Vet ikke om jeg får tid til å følge opp utfordringen resten av uka så jeg tenkte at jeg skulle få bilde nr.2 for denne uka ferdig nå, så jeg ikke risikerer å falle ut. Bildet er ganske mye lysnet, det er også litt oppskarpet i ACR og i PS etter forminsking. Kanskje det ble litt mye, jeg er jo alltid litt usikker. Tar til jeg syns det er for mye og går litt tilbake er metoden jeg bruker. Havner som regel på 0,2/ca 100% i USM etter forminskingen. Det er en lik flue som sist. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 26.juni. Regnvær. Var på fototur på jakt etter andre ting, men hadde makroen med på 30D og prøvde meg med den. Det er litt værre når man ikke har skjermen til hjelp. Håper den tålte regnet. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Sånne dråper er ganske stilige, og jeg synes du har fått det til fint her. Hadde kanskje gjort seg med litt lysere bakgrunn? For øvrig; velkommen i ikke-live-view-klubben Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Jo, takk for kommentar, det hadde nok ikke vært dumt med lysere bakgrunn. Men jeg har bare det ene bildet fra i går, tok ikke flere. Skal kanskje ta meg en tur i kveld også. Fikk nok av regnet i går, så det er vel været som avgjør. Det var kjipt å ikke ha skjermen, skjønner at det er litt vanskeligere for dere som ikke har den muligheten, og nå ser jeg enda mer opp til dere som gjør det uten skjerm til vanlig. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 30.juni. Så er det over. Måneden har vært lærerik for meg, og jeg har virkelig fått prøvd ut makroobjektivet. Som en oppsummering kan jeg si at jeg ikke lenger er i tvil om at jeg har bruk for dette objektivet. Det er morsomt med ting på nært hold, mye mer morsomt enn jeg trodde det ville være på forhånd. Tålmodighet og nøyaktighet er nok stikkordene jeg vil ha når det gjelder makro. Dette siste bildet er håndholdt, det blåste mye så jeg knipsa seriebilder og håpte fokus traff på ett av dem, og fikk et bilde som kan brukes. Takk for en fin måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå