Gå til innhold

Juni 2010 - pybalto -Bruke makro-objektivet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk Bykatt.

Dagens bilde, altså 10.juni-bildet, ble tatt rett før fristen. Shooting Date/Time 10.06.2010 23:39:20, altså omkring 20min før tiden gikk ut. Det ble en slags snarvei, det er ute, det er natur, men det er fra hagen. Det er en nærstudie på en stein. Om man bare går nær nok ser man at det vokser jammen ting der også.

Lenke til kommentar

11.juni. Man får bare fortsette så lenge man tar bilder. Jeg var en tur i skogen tidlig i kveld, etter å ha vraket alle bildene som ble tatt på dagen pga sola som var så sterk. En ting jeg forstår nå er at man må se godt etter når man er ute med makro. I dag falt jeg på dette bildet fra bakkeplan. Jeg så også en kjøttetende plante som holdt på å ta livet av en liten edderkopp, en langsom død kan jeg tenke meg at den gikk i møte. Den vifta litt med foten mens den lå der så den var ikke død enda. Men syns ikke bildene av det ble noe særlig enda jeg brukte lang tid på den, så jeg dropper dem og viser dere noe lav isteden.

Lenke til kommentar

Du mener på lav'en? Ja, men kameraet sto i "landskapsmodus" og det gjør jo fargene litt sterkere enn i nøytral.

--

Jeg åpna ACR og sjekka at jeg ikke hadde rørt saturation i ACR, men det hadde jeg. Endret til -3, altså litt dempet. Og det var Camera-landscape.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Likte veldig godt bildet av billen (9. juni), også det siste, veldig fine farger i det! :thumbup:

Btw: Kvarts

Om det er kvarts så er den ikke så fin som den i bildet i linken din. Legger noen andre bilder av steinen i spoiler så kan dere avgjøre selv, for jeg aner enda ikke.

De er ikke redigerte annet enn nedskalert og ørlite oppskarpet etter det. At det ikke er slettet er bare tilfeldig.

Lenke til kommentar

Fine makrobilder av lav og mose - bra farger, motiv og skarphet. Likte også fjærinsektet under piggtråden - ga et fint inntrykk av skala!

Edit: ..Og forresten - hadde du bestemt deg på forhånd å ta så fine bilder av lav? ..Eller med andre ord - hadde du satt deg et lavmål? :fun:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jo, jeg hadde vel egentlig det. Så på noen bilder jeg tok den dagen da den fjærmyggen ble tatt at det var ganske stilig med sånt rødt på laven. Men jeg måtte lete lenge før jeg fant noe sånn igjen, for der jeg så det den gangen var det ikke lenger noe rødt. Lavmål.. morsomt.

Dagens blir lav det også, tror det heter lav når det er på stein, eller mose?, vet egentlig ikke hva det kalles, men satser på lav. Var på tur i dag, ved en liten elv. Prøvde på noen gule blomster også, og jeg trodde det skulle bli dagens bilde .. helt til jeg kom hjem. Men siden det ble ikke så bra som jeg trodde så jeg dropper dem. Også så jeg fossekall, flere ganger sto den på steiner i elva og poserte perfekt, og jeg tok bilde av den med makroobjektivet. Hadde med 70-200 men skiftet ikke til den, tenkte at "jeg kan jo croppe", og angrer nå både på at jeg ikke skiftet og også at jeg ikke la over til autofokus når jeg valgte å ikke skifte. Neste gang tar jeg med 30D med 70-200 skuddklar. Garantert.

Lenke til kommentar

Takk for det Evenseth.. men å påstå at jeg tilhører kreativitetseliten er vel å ta litt vel hardt i syns jeg.

Dagens bilde er vel ukas første fra meg. Har tatt en pause fra fotograferingen noen dager. Men .. må sette i gang igjen ellers faller jeg ut. Da jeg var på vei til butikken så jeg at det rant i en liten bekk som bruker å tørke inn i løpet av sommeren. På retur så stoppa jeg og prøvde finne meg noen motiv. Men det var så sinnsykt med mygg der så jeg holdt på å tørne etter en kort stund, glemte å ta med myggolje siden det ikke har vært bruk for det til nå i år. Så bildet ble litt halvveis egentlig. Men skitt, jeg poster det allikevel og bytter det heller ut om jeg finner på å ta en fototur i kveld. Jeg satt opp stativt i bekken og var så nært "fossen" at det spruta vann på objektivet, og ogaå inni solblenderen og på frontelementet. Pinnene rørte selvfølgelig på seg i strømmen, men det så jeg jo mens jeg holdt på, og jeg ville ha litt sløret vann for å se hvordan det kan bli på nært hold. Jeg har mishandlet bildet i redigering med å mørkne skyggene og har tatt en usedvanlig kraftig USM for å prøve å få frem mønsteret i vannet. Også måtte jeg croppe vekk et blad som kom med som jeg ikke så.

Lenke til kommentar

Vannet var ikke vellykket, jo mer jeg ser på bildet fra i går jo mindre liker jeg det. Det ble feil å croppe det egentlig. Vel, det får bare være som det er.

I dag, altså 18., så var jeg på en kveldstur igjen. Satt her ved dataen i 8-tia og tenkte at "faen, skal jeg bare sitte her igjen?". Bestemte meg og satt meg i bilen og tok heller noen timer ved en liten elv med kameraet. Jeg så en laks. Men da var jeg akkurat kommet, og hadde ikke gjort meg klar enda. Det at jeg så den fikk meg til å kaste bort en 30 minutters tid med å vente på at den kom opp igjen. Den gjorde ikke det. Det ble endel bilder små blomster, både gule, blå og hvite. To fjellvåk så jeg også. Og en liten flue på en blomst. Men ikke noe av det skal være mitt bilde for i dag. I dag blir det bilde av ting som stikker. Jeg nærmet meg i ærefrykt, slektningene til denne har jeg drevet krig mot i barndommen. Og fått svi mer enn en gang. Man må være rolig husker jeg fra da. Den som løper blir stukket.

Mulig det litt for oppskarpet? I tillegg til å sette skarpheten i DPP til 4 så tok jeg 0,2/100% USM i PS etter å ha forminsket det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...