# offline Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg trudde det var en sopp Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Dagens hadde virkelig patina, du. Jeg er sikker på at Tomsi er grønn av misunnelse pga rusten på "modellen" din... Fins ikke misunnelig Ok litt, da. For dette ble bra. Bonus for sjenert flue. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 HA. Dem tok feil på yr. Det regna ikke i kveld allikevel. Så jeg tok en tur ut i hagen, til en gammel elvebåt som liksom skal repareres. Det er mer enn blomster som kommer opp denne våren ser det ut til. Har lurt på hvordan jeg skal få både "stammen" og toppen med i fokus på denne naglen, og tenkte at blits og f/22 ville gjøre nytten. Men den ble ikke helt med da heller. Må vel lenger unna om jeg skal klare det. Eller enda mindre blender, kan gå helt til f/32. Dette er en øvelse. I bonus så fikk jeg med rompa til en flue. Jøss, den var flott...lurte på om det var sopp så tidlig jeg eller en rusten jern-greie, spikerhode forstørret eller.... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) We like! Eller enda mindre blender, kan gå helt til f/32. Dette er en øvelse. I bonus så fikk jeg med rompa til en flue. Ettersom du blender lengre ned vil diffraksjonen bli kraftigere og kraftigere, og redusere skarpheten i det området som er i fokus. På ett eller annet tidspunkt (du er veldig nær det punktet ved f/22, og har kanskje passert det alt) vil vinninga begynne å gå opp i spinninga. Dette er en av kjempeutfordringene med macrofotografering. Alternativet er, som du sier, å trekke seg lengre unna for å få et videre utsnitt. Da kan du croppe. Det gir selvsagt lavere oppløsning (på samme måte som diffraksjon), men du får kanskje bedre "acuity", som igjen gir inntrykk av bedre oppløsning... Endret 5. juni 2010 av Anew Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Sopp i thumbnail og spikerhode i stort - me like begge deler. Med flue. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Ser at rust er populært. :!: Ordet "patina" måtte jeg google før jeg skjønte hva det var, Bykatt. Og nei, Randi, det er ikke forstørret hode, heller ikke crop. Det du skriver, Anew, husker jeg å ha lest før, iallefall husker jeg det når jeg leser det, jeg er ikke så inne på de tekniske tingene og er ikke så flink til å huske alt jeg leser heller. Men det ligner på en sopp, det er helt klart. Så takk for kommentarene, om jeg skal få et bilde for i dag, 5., så har jeg 24 minutter på meg. For jeg har ikke vært ute med kamera i dag, det blåser og er kaldt. Så jeg ser det litt an, kanskje jeg orker en ørliten tur utafor døra. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Jeg tror jeg blir gal av den smale dybdeskarpheten man får på makro. Rett og slett. På kameraskjermen ser det OK ut, så kommer man hjem og da er det helt forferdelig. Har vel aldri sletta så mye bilder ved første gjennomgang noensinne som etter at jeg aktivt begynte å bruke dette objektivet. Jeg er ikke lettlært, det har jeg fått bevist for meg selv nå. Jo mer jeg prøver selv desto mer betatt blir jeg av andres makrobilder. I dag så blir det et bilde fra litt "avstand", egentlig bare noe jeg raskt tok på stedet jeg hadde sett meg ut, med tanken om å ha et bilde som fortalte hva det var jeg hadde tatt bilde av. Alle makrobildene er alt i søppelbøtta. Det var litt opphold mellom regnbygene da jeg starta, men jeg pakket sammen raskt da det begynte å regne, og tok bare 6 bilder. Kameraet og objektivet er værtett, men ikke jeg. Jeg liker ikke regnvær, og etter gårsdagens snakk om c-vitaminer og appelsinjuice i chattetråden så syns jeg at jeg også begynner å bli litt forkjølet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Ny uke. Jeg tok meg en spasertur i dag for å sjekke ut hvordan gammel krigspiggtråd ser ut på nært hold. Husker et sted der den lå så pent(?) delvis nedgrodd på bakken og tenkte dra dit å ta bilde av det. Men når jeg kom til området så var det forandret. En eller annen har vært der med motorsag og kuttet ned masse trær så jeg fant ikke akkurat det stedet igjen. Piggtråden fant jeg, men ikke der det lå sånn som jeg tenkte ta bilde av den. Det var masse greiner og sånt som skjulte det. Under nærstudien min så la jeg merke til en flue jeg aldri har sett før. Det ser ut som den har fjær på hodet.. syns den var så merkelig at jeg lar den være bildet mitt i dag. Måtte frem med blits for å få litt lys på den, for den satt på undersiden i skyggen. Den er veldig liten, sikker derfor jeg ikke har sett den før. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Under nærstudien min så la jeg merke til en flue jeg aldri har sett før. Det ser ut som den har fjær på hodet.. Kanskje det er en fjærmygg? Stilig type, uansett Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Jo, takk, det må jo være en sånn. Ifølge linken din det en art som lever overalt i hele verden, typisk at jeg aldri har sett en før. :!: De finnes i alle ferskvannsmiljøer rundt omkring i verden - de er de eneste høyere insekter som finnes i Antarktis, noen arter lever i smeltevann på isbreer, og noen få lever også i havet. ... Fjærmygg finnes ned til 30 meters dyp i havet og opp til over 5000 meters høyde i fjellområder. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Jeg er tidlig ute i dag. Var nede ved elva en tur for å fiske litt i natt, men det var litt kaldt så jeg var der ikke så lenge før jeg tok frem kameraet og søkte litt ly for vinden som sto rett i mot når jeg sto ved elva. Jeg tok noen bilder på en gammel elvebåt som ligger der nede. Det er en som aldri mer kommer på elva, garantert. Jeg testa å bruke funksjonen "stitch photos" i ZoomBrowser på det og et bilde til, det ble litt stor fil 1,31MB og 2116x1024. Den ligger i spoiler. Lenke til kommentar
lessis Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Dette appelerte til meg. Kan faktisk henge på veggen, synd det ikke var meg som var fotografen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Ja, det ble pent...fine farger. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Dette appelerte til meg. Kan faktisk henge på veggen, synd det ikke var meg som var fotografen. Oj, takk. Det er ord jeg aldri før har lest om egne bilder. Ja, det ble pent...fine farger. Takk til deg og. Dagens bilde. Jeg var ute med kameraet og så en bille på en gren. Den bevegde seg litt langsomt og var midt i blinken for meg å øve på. Jeg innrømmer at jeg ikke øver inne allikevel, det er for mye som forstyrrer innendørs (data, tv, kaffe osv.) så jeg tar all fotograferingen ute. (Stakkaren har fått rusk (mat?) i øyet ser det ut som. 100% crop, lett oppskarpet, er i spoileren.) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Kul bille Veldig skarpt og fint bilde - bra utført! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Helt klart rusk på øyet. Godt den har så mange å ta av. Jeg synes du har kommet godt i gang denne runden. Mange fine bilder, særlig rustbildene liker jeg godt. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Takk for det, begge to. Jeg sitter og venter på at batteriet skal lades opp igjen. Det går raskt tomt syns jeg, altså når man tar mye makro. Ligger på omkring 300 bilder før jeg må lade igjen, men bruker jo mye skjermvisning både under fotografering og vurdering. Også tar vel IS noe strøm også, den er på når jeg ikke har stativ med. Når batteriet er fullt vurderer jeg en tur til Varangerfjorden, for å ta litt andre bilder enn makro. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 8. juni ble flott! Fin komposisjon og kort skjerpedyp. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Dagens bilde. Jeg var ute med kameraet og så en bille på en gren. Det var et fint bilde av Cetonia aurata (Gullbasse) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2010 Jo, takk for det Helena. Og Randi selvfølgelig. Gullbasse.. så det er det den heter. Når det er så vanskelig å artsbestemme så bruker jeg kalle dem biller, fluer osv. Men nyttig er det, husker det nok til senere (merker dem i bridge.. til nå har jeg tre navn, gullbasse, fjærmygg og mygg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå