Gå til innhold

Juni 2010 - pybalto -Bruke makro-objektivet

Anbefalte innlegg

Gjenbruk av tråder. Aprilfest blir til junifest, siden Aprilfesten var totalt mislykket og uten postede bilder så bruker jeg tråden nå. Så det er svaret om noen lurer på hvorfor tråden er opprettet i slutten av mars.

Juni skal jeg bruke til å prøve å skjønne noe av makrofoto. Jeg kjøpte et makroobjektiv for en stund siden, og jeg har egentlig ikke brukt det noe særlig, så tanken om at det var et unødvendig kjøp har streifet meg mer enn en gang. Jeg ser at jeg trives best helt i den andre enden av fotograferingen. Altså på litt avstand med teleobjektiv.

Så nå skal jeg prøve å overbevise meg selv om at jeg trenger dette makro-objektivet, det skal brukes hele måneden. Jeg skal ha objektivet på enten 7D eller 30D, og det skal få være med på alle turer jeg drar på i juni, det er iallefall planen.

En oppsummering:

Utfordring: Makro-objektivet

Utstyr: Canon EF 100mm 2,8L IS USM

Nivå: Pingle

Tilleggsutfordring: Kun utendørs

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

1.Juni, den starter ikke helt etter ønsket, denne første sommermåneden. Vi hadde snøfall i natt. Så jeg satt og så på det, og fant ut at jeg jo måtte ut for å se om det var noe jeg fikk bilde av. Syns det var vanskelig, av 24 bilder så var dette det eneste som så sånn nogenlunde klart ut. Det var litt vind i lufta så det var dritvanskelig å få ting i fokus mens greinene vugget den lille vinden. Jeg er nok egentlig ikke fornøyd med bildet, men legger det ut allikevel, fordi det er snø på bildet.. Syns det passer siden tråden egentlig ble opprettet i mars og jo var ment for aprilfesten. Får håpe det er det siste jeg ser til snøen før november.

Lenke til kommentar

Døh - hold det mars-været ditt langt unna juni-sommeren min! :D

Hvis du stadig er i kongens by og pybalto holder til i Finnmark bør jo det kunne ordne seg!

Ellers, ytterst forstyrrende at det kan finne på å snø nå. Men det har jo tydeligvis vært vårtegn tidligere, og når jeg tenker meg om er det ikke mange ukene siden det var snø også her.

Lenke til kommentar

Nei, ingen bra begynnelse på juni, det er sikkert. Men snøen forsvant raskt, så den er alt glemt. I dag er det pent vær, omkring 10 grader og sol. Men det blåser så ting som svaier får stå i fred å svaie for min del. Var en tur ute og lette etter insekter. Fant en slags flue i ett tre. Liker ikke helt hvordan solskinnet ødelegger, men det er vel en forbedring fra i går, håper jeg iallefall. Bedre med fluer i trærne enn snø.

Lenke til kommentar

Takk for det Randi. Jeg var en tur ute nå og prøvde å ta bilder. Men det ble bare fiasko, DOF ble så smal at jeg vraket alle ved første gjennomgang. Må nok prøve på nytt på dagtid, om ikke regnet kommer før de lover det da. Det er lovt regn fra ettermiddagen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jo,dere er inne på noe der. Jeg burde nok øvd litt. Var på fisketur i dag. I regnvær. Men både kamera og objektiv er jo værtett så jeg ga litt blaffen i regnet og prøvde meg med det allikevel. Men på makrobildene fikk jeg sånne irriterende bakgrunner, så jeg vraket alt. Så prøvde jeg å bruke objektivet til vanlige bilder også. Det er jo litt trangt med 100mm, så jeg blir nok til å bruke det mest til makro tenker jeg.

Utfordringen er jo å bruke makroobjektivet så da kan jeg jo legge ut et av bildene jeg tok. Det er av min bror og fisken han fikk.

Og her er en "bare auto"-redigert av den når han holder på å slenge den uti igjen. For den var jo for liten til å være så stor. Altså en støing.

Lenke til kommentar

HA. Dem tok feil på yr. Det regna ikke i kveld allikevel. Så jeg tok en tur ut i hagen, til en gammel elvebåt som liksom skal repareres. Det er mer enn blomster som kommer opp denne våren ser det ut til. Har lurt på hvordan jeg skal få både "stammen" og toppen med i fokus på denne naglen, og tenkte at blits og f/22 ville gjøre nytten. Men den ble ikke helt med da heller. Må vel lenger unna om jeg skal klare det. Eller enda mindre blender, kan gå helt til f/32. Dette er en øvelse. I bonus så fikk jeg med rompa til en flue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...