Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Nikon D300s nå? D90? Optikk?

Anbefalte innlegg

Jeg har D70 og vurderer D300s.

Ser ut til at Interfoto har beste pris, her på et kit m 18-200 mm:

http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=26026

Men det er mye penger. Kameraet er vel også strengt tatt et par ås gammelt? Den "s" en gjorde vel lite med det, unntatt video.

Hva er de reelle fordelene fremfor D90?

Hvilken optikk bør jeg gå for? Det jeg har til D70'n er nok ikke bra nok.

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D90 vil oppleves som et litt mindre robust kamera enn D70, men er på alle andre måter et mye bedre kamera. En meget god oppgradering i seg selv.

Legger du på tusenlappene til D300 får du den mest avanserte autofokusen på markedet, pålitelig værtetting, tankskvalitet og hurtig betjening av de viktigste funksjonene. Det er en helt klar oppgradering ifht. D90, men ikke på de punktene som teller for den glade amatør (bildekvalitet).

Edit: Jeg er i aller høyeste grad amatør selv, men liker å kunne mishandle utstyret mitt, og har høye krav til hurtig betjening. Derfor er kostnaden for en DX00 verdt det for meg. YMMV.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Taktisk tenkt så tipper jeg D90 kommer til å bli erstattet snart. Den modellen ble faktisk lansert så langt tilbake som i august 2008. D300 er nylig erstattet av D300s, men det er sikkert bare et hvilesteg for å hale ut tiden til D400, som jeg regner med kommer i 2011.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt at D90 oppleves som mindre robust en D70. D90 føles veldig robust ut, men er jo ikke like robust som D300. Hvis du ikke trenger 7 bilder pr sek og avansert autofokus, samt et kamera som er bygget som en tanks så er D90 et veldig godt alternativ. Du vil nok ikke se store forskjeller på bildekvaliteten. D90 føles robust ut og har et kjempe bra grep. Hvis du liker å bære lett er D90 med nikor 18-200 et bra valg. Da dekker du de fleste situvasjoner og bildekvaliteten er kjempe bra.

Les mer på http://www.kenrockwell.com/

Lenke til kommentar

Anew har vel summert det meste ganske bra.

Jeg var selv i samme situasjon med min D70s, og vurderte D90 mot D300S. Jeg var heldig og kom over en gunstig D300S, og har ikke angret på det. Den er ganske tung og stor, men ikke problematisk siden jeg bare bruker lett fastoptikk. Jeg synes grepet er enormt bra, mer gummiert enn D90, som jeg synes føltes plastaktig på de jeg har prøvd (var bedre på D70'en)

Merk at D300 er et proffkamera uten hjelpefunksjoner (motivprogrammer), så det er en del jobb å sette seg inn i og konfigurere, men er et helt fantastisk verktøy når du endelig er inne i det!

For min del kan jeg ikke unnvære de funksjonene nå, eller værtettingen. Men for de fleste holder det sikkert med D90, veldig bra pakketilbud på den nå, inkludert grep. Du skal ta MYE bilder for at det skal være verdt å gå opp til D300S, du får jo akkurat like bra bilder med D90.

Vil ikke si de er utdatert, det er ikke uten grunn det kun var små justeringer på s'en, fordi den originale D300'en fortsatt er et knallbra kamera.

OK, 7D har høyere oppløsning og ett bilde mer pr sekund, men TRENGER du virkelig 18mp?? Jeg synes 12 er mer enn nok, merker at filene er tunge nok å jobbe med, og må skalere ned til 25-50% for å bruke de. Ergonomien til Nikon er også knallbra.

Videofunksjonen er begrenset, spesielt lyden er dårlig, men du kan få utrolig rå opptak likevel. Veldig kult med lyssterk fastopptikk og manuell fokus!! Og selv uten full HD blir opptakene enormt store, så jeg savner ikke det.

Hvis du ikke trenger video bør du derfor også vurdere en pent brukt D300 mot D90.

Lenke til kommentar

Merk at D300 er et proffkamera uten hjelpefunksjoner (motivprogrammer), så det er en del jobb å sette seg inn i og konfigurere.

Som du sikkert forstår da så må du kunne/forstå samkjøringen av blender,lukker,iso og hvitbalanse.

Lenke til kommentar

Merk at D300 er et proffkamera uten hjelpefunksjoner (motivprogrammer), så det er en del jobb å sette seg inn i og konfigurere.

Som du sikkert forstår da så må du kunne/forstå samkjøringen av blender,lukker,iso og hvitbalanse.

Sånt kan jeg :-)

Lenke til kommentar

Man har da P-modus, så D300s kan velge både blender lukker og ISO for deg helt automatisk. En modus jeg personlig nesten aldri bruker, men kan være praktisk når andre skal ta bilder.

Lenke til kommentar

Man har da P-modus, så D300s kan velge både blender lukker og ISO for deg helt automatisk. En modus jeg personlig nesten aldri bruker, men kan være praktisk når andre skal ta bilder.

Det største problemet er nok hvis man bruker AF-knappen til fokus, det er veldig uvant hvis man pleier å bruke utløseren. Jeg ble anbefalt dette, og foretrekker nå kun AF-knappen, men har en egen "Enkel"-preset som bruker utløseren, når andre skal ta bilder.

Fikk en del uskarpe bilder før jeg lærte det, men det er klar fordel å skille fokusering og eksponering. En av de mange fordelene med et proffhus...

Lenke til kommentar

Å bruke utløserknappen til både AF, lysmåling og til å ta bildet med, er å skyte seg selv i foten. Også D90 (og D70) kan konfigureres til å sette AF-ON til AE-L/AF-L-knappen. Det gir ikke like god ergonomi som en D300, men når man har vent seg til det er det ingen vei tilbake (gjorde det på D70).

Lenke til kommentar

Det største problemet er nok hvis man bruker AF-knappen til fokus, det er veldig uvant hvis man pleier å bruke utløseren. Jeg ble anbefalt dette, og foretrekker nå kun AF-knappen, men har en egen "Enkel"-preset som bruker utløseren, når andre skal ta bilder.

Fikk en del uskarpe bilder før jeg lærte det, men det er klar fordel å skille fokusering og eksponering. En av de mange fordelene med et proffhus...

Så - som nybegynner med dette huset (hm - når jeg tenker meg om er muligheten der på D70'n også, jeg har bare ikke skjønt poenget):

Bruk AE-L/AF-L knappen (eller AF-ON?) knappen for fokus, og så bestem event. automatisk eksponering med "trykk utløser halvt ned" metoden?

Har sittet med manual i timesvis i går ...

Lenke til kommentar

På D300 bruker du AF-ON kanppen til AF, og halvpresset utløser til AE-L.

På D70 bruker du AE-L/AF-L til AF-ON, og halvpresset utløser til AE-L.

I begge tilfeller bør du sette AF-modus til AF-C.

:)

Edit: Det tar en liten stund å venne seg til, men det er som sagtr ingen vei tilbake når du først har fått det inn i fingrene. Det gir mye bedre kontroll på hele prosessen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Også D90 (og D70) kan konfigureres til å sette AF-ON til AE-L/AF-L-knappen.

Tusen takk for det tipset!! Kjekt å kunne sette opp D70s'en på samme måte når jeg bruker den som reserve, når som jeg er blitt vant til å bruke egen AF knapp.

Det fungerte jo helt strålende!!

Får begynne å lese litt i manualene (kremt...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...