Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra CDTI 05 mister effekt på høyt turtall


p10

Anbefalte innlegg

Min 05 CDTI har tidliger gått som et uvær, og har dratt helt opp mot 5000 rpm. Plutselig har den mistet orket over 3000 rpm.

 

Tidligere kjente man en tydelig effektøkning rundt dette turtallet og turtallsnåla raste avgårde mot 5000 rpm. Nå er det ingenting å hente over 3000 rpm. Under 3000 rpm virker det som om den har normalt drag.

 

Opplevde for en ukes tid siden at varsellampa med en bil og en skiftnøkkel kom på når jeg vred om tenningen, men den forsvant alltid når motoren startet. Ifølge instruksjonsboka kunne dette indikere vann i dieselfilteret. Kan det være noen sammenheng?

 

Har også hørt snakk om at EGR-ventilen er et tilbakevendende problem på disse motorene. Kan den gi de symtomene jeg opplever?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EGR kan du kanskje bare rense, jeg måtte det på min Renault 1.5dCI da bilen omtrent "døde" i noen sekunder med ugjvene mellomrom under kjøring, svært plagsomt. På min var det en ti minutters jobb inkl Googling.

Har du prøvd og bytte dieselfilter? Kan være at det er tett.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Har du prøvd og bytte dieselfilter? Kan være at det er tett.

Har planer om å bytte dieselfilteret ja.

 

En tilleggsopplysning er at jeg har vært uten ABS/antispinn/antiskrens den siste tiden pga at en isklump slet av ledningene til senoren på det ene bakhjulet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei du! Så dette innlegget først nå. Har du fremdeles trøbbel med denne motoren?

EGR er gjenstand for endel trøbbel på disse motorene, så den kan det være, men det kan og være enkelte andre feil (div spjeld, katalysator/partikkelfilter, etc). Anbefaler deg sterkt å sjekke forumet vectra-c.com . Der finner du en mengde med tips, samt how-to's for å fikse tingene selv.

Forøvrig vil jeg sterkt anbefale å hive på "diesel-booster", som kan minne om lurium du får kjøpt til altfor høye priser. Men det finnes seriøse produsenter av dette også. Bruker selv booster på sjette året (først på bensiner, nå også på diesel), og dette hjelper virkelig MYE. Mindre sot (og derav slutt på trøbbel med EGR og partikkelfiler/katalysatorer), mindre vann/fukt, mer futt og lavere forbruk. Total sett er det ren økonomi å tilsette boosteren, pga lavere forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...