p10 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Min 05 CDTI har tidliger gått som et uvær, og har dratt helt opp mot 5000 rpm. Plutselig har den mistet orket over 3000 rpm. Tidligere kjente man en tydelig effektøkning rundt dette turtallet og turtallsnåla raste avgårde mot 5000 rpm. Nå er det ingenting å hente over 3000 rpm. Under 3000 rpm virker det som om den har normalt drag. Opplevde for en ukes tid siden at varsellampa med en bil og en skiftnøkkel kom på når jeg vred om tenningen, men den forsvant alltid når motoren startet. Ifølge instruksjonsboka kunne dette indikere vann i dieselfilteret. Kan det være noen sammenheng? Har også hørt snakk om at EGR-ventilen er et tilbakevendende problem på disse motorene. Kan den gi de symtomene jeg opplever? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) EGR kan du kanskje bare rense, jeg måtte det på min Renault 1.5dCI da bilen omtrent "døde" i noen sekunder med ugjvene mellomrom under kjøring, svært plagsomt. På min var det en ti minutters jobb inkl Googling. Har du prøvd og bytte dieselfilter? Kan være at det er tett. Endret 29. mars 2010 av agvg Lenke til kommentar
p10 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Har du prøvd og bytte dieselfilter? Kan være at det er tett. Har planer om å bytte dieselfilteret ja. En tilleggsopplysning er at jeg har vært uten ABS/antispinn/antiskrens den siste tiden pga at en isklump slet av ledningene til senoren på det ene bakhjulet. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Luftfilter. Men diesel skal vel være litt dævv over 3000 rpm. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det er et evig problem med disse egr ventilene på nyere vectra og zafira. Har være utplassert på opel verksted og der var det sikkert i gjennomsnitt, 2-3 slike som måtte renses hver dag. Kan også være partikkelfilteret som driver å tetter seg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei du! Så dette innlegget først nå. Har du fremdeles trøbbel med denne motoren? EGR er gjenstand for endel trøbbel på disse motorene, så den kan det være, men det kan og være enkelte andre feil (div spjeld, katalysator/partikkelfilter, etc). Anbefaler deg sterkt å sjekke forumet vectra-c.com . Der finner du en mengde med tips, samt how-to's for å fikse tingene selv. Forøvrig vil jeg sterkt anbefale å hive på "diesel-booster", som kan minne om lurium du får kjøpt til altfor høye priser. Men det finnes seriøse produsenter av dette også. Bruker selv booster på sjette året (først på bensiner, nå også på diesel), og dette hjelper virkelig MYE. Mindre sot (og derav slutt på trøbbel med EGR og partikkelfiler/katalysatorer), mindre vann/fukt, mer futt og lavere forbruk. Total sett er det ren økonomi å tilsette boosteren, pga lavere forbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå