Allt í lagi Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 En fyr i Storbritannia har nå fått refundert ca 20% av summen han betalte for PS3 på grunn av at OtherOS har blitt fjernet. Dette på grunn av at europeisk lov tilsier at man ikke kan endre på produktet i ettertid eller noe sånt. Tror nok dette blir tettet ganske fort, siden Amazon neppe har studert saken grundig nok, og derfor ikke lagt merke til at man velger selv å laste ned oppdateringen. Les mer Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 En fyr i Storbritannia har nå fått refundert ca 20% av summen han betalte for PS3 på grunn av at OtherOS har blitt fjernet. Dette på grunn av at europeisk lov tilsier at man ikke kan endre på produktet i ettertid eller noe sånt. Tror nok dette blir tettet ganske fort, siden Amazon neppe har studert saken grundig nok, og derfor ikke lagt merke til at man velger selv å laste ned oppdateringen. Les mer Kanskje, men om du ikkje laster ned og innstalerer oppdateringen så mister du tilgang til å logge på PSN og spille av nye spel og blurayfilmer (noke som du også har betalt for). Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Tror ikke du har betalt for tilgang til PSN(altså, tror ikke at du har rett på PSN-tilgang, spesielt siden Sony kan banne deg hvis du ikke følger vilkårene), spill og filmer er jeg usikker på. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Eh, du har ikke noe rett til å bruke nye spill og filmer? Det du mener? Du må nemlig ha PSN for å spille nyere spill og media. Nei, dårlig argument. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Eh, du har ikke noe rett til å bruke nye spill og filmer? Det du mener? Du må nemlig ha PSN for å spille nyere spill og media. Nei, dårlig argument. Ikke at jeg bryr meg noe særlig Lenke til kommentar
innard Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Tror det står bakpå BD filmer og spill om, og i så fall hvilke, firmware oppdateringer de krever. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Eh, du har ikke noe rett til å bruke nye spill og filmer? Det du mener? Du må nemlig ha PSN for å spille nyere spill og media. Nei, dårlig argument. Ikke at jeg bryr meg noe særlig Du bryr deg ikke om nye spill? Hva om andre bryr seg? Unner du ikke andre retten til å beholde det de har betalt for? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg har sendt et spørsmål/klage til Forbrukerrådet ang lovligheten av dette. Jeg stiller meg tvilende til at Sony kan oppheve gjeldende kjøpslover i et land med en EULA, så det skal bli interessant å se hva tilbakemeldingen blir. Hei, Jeg har en potensiell klage på Sony Computer Entertainment (SCE) som selger Playstation 3 (PS3) over hele verden. Representant for SCE her i Norge er Nordisk Film AS. PS3 ble lansert i Norge i 2007, og ble da markedsført fra SCE og Nordisk Film AS med støtte for å installere GNU/Linux som ekstra operativsystem i tillegg til PS3 sitt eget. Denne funksjonaliteten kalles "Other OS", og er et valg man kan gjøre i menyen til PS3. PS3 sin funksjonalitet kan i løpet av produktets levetid oppdateres over internett gjennom såkalte firmware-oppdateringer. I slutten av mars slapp SCE firmware versjon 3.21 som fjerner støtten for "Other OS". Grunnen Sony oppgir for å fjerne "Other OS" er følgende: Sitat: "disabling the “Other OS” feature will help ensure that PS3 owners will continue to have access to the broad range of gaming and entertainment content from SCE and its content partners on a more secure system." Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3#Removal_of_.22Other_OS.22_support_with_firmware_v3.21 Å oppdatere til firmware versjon 3.21 er valgfritt, men vil medføre følgende begrensninger for deg som sluttbruker: Sitat: "The firmware update is mandatory for access to the PlayStation Network. As a result the following features will be unavailable to users if they choose not to upgrade.[95] * Downloading games from the PlayStation store * Playing disk-based PS3 games which require version 3.21 or higher * Playback of Blu-Ray Disks which require profile updates * Downloading movies PlayStation Store/Netflix Sitat slutt. I praksis betyr dette at hvis du ikke oppdaterer til firmware versjon 3.21 eller nyere, så vil også nye spill og blu-ray filmer du kjøper nekte å spille av på din PS3. Jeg har videre vært i kontakt med Sony Customer Support ang dette, og de refererte meg til en End User License Agreement (EULA) som de hevder gjør denne handlingen fullt lovlig: --- Sitat start --- Thank you for writing us with your concerns for the upcoming firmware release and it's features. The Playstation®User agreement states that we may update the system which may change the operating system. 11. MAINTENANCE AND UPGRADES >From time to time, it may become necessary for SCEA to provide certain content to you to ensure that PlayStation®Network and content offered through Playstation®Network, your PlayStation®3 computer entertainment system, the PSP® (PlayStation®Portable) system or other SCEA-authorized hardware is functioning properly in accordance with SCEA guidelines. Some content may be provided automatically without notice when you sign into Playstation®Network. Such content may include automatic updates or upgrades which may change your current operating system, cause a loss of data or content or cause a loss of functionalities or utilities. Such upgrades or updates may be provided for system software for your PlayStation®3 computer entertainment system, the PSP® (PlayStation®Portable) system, or other SCEA-authorized hardware. Access or use to any system software is subject to terms and conditions of a separate end user license agreement found at http://www.us.playstation.com/termsofuse [playstation.com]. You authorize SCEA to provide such content and agree that SCEA shall not be liable for any damages arising from provision of such content or maintenance services. It is recommended that you regularly back up any data located on the hard disk that is of a type that can be backed up. If you'd like to read the full user agreement, you may do so at the link below: Article Title: Terms of Use and User Agreement Article Link: http://playstation.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1109 [custhelp.com] Regards, xxxxxxxxxxxxxx --- Sitat slutt --- Jeg kjøpte min PS3 i 2007 vel vitende om at SCE reklamerte med støtte for "Other OS", og idag fjerner de den samme støtten gjennom en tilnærmet tvungen oppdatering. Det jeg ikke forstår, er hvordan de gjennom å gjemme seg bak en EULA, kan fjerne funksjonalitet SCE i utgangspunktet solgte meg? Er dette virkelig lovlig? Har du fått svar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå