Gå til innhold

OtherOS forsvinner på PS3 - firmware 3.21

KongRudi

Anbefalte innlegg

Posted on 29 March by Charlotte Panther – Head of PR, SCEE

PS3 Firmware 3.21 Coming April 1st

Countries: AE, AU, GB, IE, NZ

PS3 Firmware 3.21 will be available this Thursday.

It will disable the “Install Other OS” feature that was available on the PS3 systems prior to the current slimmer models, launched in September 2009.

This feature enabled users to install an operating system, but due to security concerns, we’re now removing this feature.

For most of you, this won’t have any impact on how you use your PS3.

If you are one of the few who use the “Other OS” feature, or if you belong to an organisation that does, then you can choose not to upgrade your system.

However, doing so will mean that the following features will not be available:

• Ability to sign in to PlayStation Network and use network features that require signing in to PlayStation Network, such as online features of PS3 games and chat.
  • Playback of PS3 software titles or Blu-ray Disc videos that require PS3 system software version 3.21 or later.
  • Playback of copyright-protected videos that are stored on a media server (when DTCP-IP is enabled under Settings).
  • Use of new features and improvements that are available on PS3 system software 3.21 or later.

If you currently use the “Other OS” feature and you wish to update to system software 3.21, make sure you back-up any data stored within the hard drive partition used by the “Other OS,” as they will not be able to access that data following the update.

Kilde: eu.blog us.blog

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det ikke er aprilsnarr, siden det fremdeles er ett par dager igjen.

Og jeg tippet dette allerede i januar - så tusen takk Geohot.. :-/

Regner med at det som skjer er at OtherOS forsvinner fra alle PS3'er, i firmware-update, som blir mandatory på nyere spill. :-/

Er vell egentlig det sikreste.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at de er nødt til det, og de har nok sikret seg i EULA'en. :-/

Hovedproblemet er ikke nødvendigvis piratvirksomhet.

Hvis de kan kjøre usignert kode stabilt på PS3 sitt GameOS, og i tillegg være pålogget på PSN, så kan de ganske enkelt lage jukseprogram som forandre minneverdier på liv, og uendelig ammunisjon, flyvende soldater o.l. på alle spillene, hvis du klikker på quoten min fra januar, så har jeg linket til youtube-video av PSP-killzone, hvor du kan se hvordan hele balansen på alle online-spill kan potensielt bli ødelagt.

Og hvis noe lignende som custom firmware på PSP kommer, så er det ikke sikkert at Sony kan spore de som jukser med noe annet enn PSN-ID, som er gratis å lage nye av etterhvert som de blir blokkert.

Så nå må dem altså ha nyere firmware enn den som har OtherOS (som er inngangsbiletten i Geohot's hack) for å logge på PSN. :-/

Ser ikke noen annen måte å stoppe dette på, her må man må velge mellom tilgang til PSN og OtherOS-funksjonaliten. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Hovedproblematikken er jo selvsagt piratvirksomhet mener jeg.. Se på PSP, selger som varmt hvetebrød til tider, men spillsalget er ikke helt som forventet.. PSP Go selger ingenting, garantert pga av pris, men også det at den ikke kan crackes.

Det jeg synest er synd er at nå kan vi bare glemme at ps3 skal bli noe super mediacenter med ting som XBMC eller lignende installert..

Slik linux-løsningen er i dag så er det jo nesten like greit at de fjerner den, men jeg håpte jo den etterhvert skulle få tilgang til ressursene i ps3en.

Lenke til kommentar

Ble mildt tatt meget skuffet over dette, spesielt siden man tidlig gikk ut og sa at Ps3 var såpass kraftig at den fint kunne brukes til en multimediamaskin der brukeren selv kunne gjøre mange dagligdagse operasjoner.

Selv om jeg hovedsakelig ikke benytte meg mye av OtherOs og Linux har det hendt at jeg logget inn og benyttet meg av nettleseren der som var 10X bedre enn den innebygde nettleseren i Ps3. Nå må faktisk sony levere følgende :

*En langt bedre nettleser med god støtte for flash , video , java.

*Bør vurdere å lansere et eget mini operativsystem hvor man får tilgang til office applikasjoner , videoredigerings applikasjoner og diverse andre handy apps.

*Sørge for å støtte Nettradio direkte.

Sukk :(

Lenke til kommentar

PSP Go selger ingenting, garantert pga av pris, men også det at den ikke kan crackes.

Mye av det sviktende salget kommer vel også av det er færre forhandlere som selger enheten, ettersom de ikkje får solgt spill til den. Den høge prisen hjelper jo heller ingenting..

Har aldri benyttet med av OtherOS muligheten, men hadde jo håpet på at noen ville gjøre ett eller annet finurlig overlegent Media Center greier ut av den :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt planer om å prøve linux på ps3en, men har fått med meg at det ikke er all verdens ytelse siden man ikke har tilgang på alle kjernene. Tror heller jeg bygger meg en stue-pc om jeg absolutt vil ha en pc som er tilkoblet til tven.

Men synes det er rart de har lov til å fjerne en funksjon på den måten, men det er kanskje lov siden det ellers kan gå utover sikkerheten? Da er det i alle fall ikke noe vits å skaffe en ps3 "phat" lengre (bortsett fra 60GB).

Lenke til kommentar

Sikkerhet og sikkerhet... Er vel heller det at Sony er redd noen skal kjøre homebrew på maskinene sine :p

Har jo hele tiden vært tilrettelagt for homebrew på disse maskinene i OtherOS, da det var en åpen platform, det er jo det som blir fjernet nå, fordi de brukte disse mulighetene til å bryte seg inn i GameOS, og avbryte diverse sikkerhetssjekker.

Tviler egentlig på om vi vil få slike homebrew-muligheter i fremtiden, på nye konsoller.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke problemet, men det er ifra mitt ståsted siden jeg ikke brukte den funksjonen eller hadde planer om å bruke den.

Men kan jo skjønne at andre blir grinete :)

Edit:

Skal sies at jeg egentlig håpet på party chat (er det ikke det det heter på 360) skulle dukke opp, men det kommer kanskje med neste korsvei.

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kan få tilbake de 10 GB jeg brukte til en linux partisjon? Har formatert hele hdd'en fullstendig fra PS3 setup menyen, men mange timer til ingen nytte, flere ganger.. Har googlet litt, men ikke akkurat funnet noen konkrete svar.. noen her som vet noe?

Er jo for dumt hvis jeg nå aldri har muligheten til og få tilbake de 10gb pga fjerningen av denne funksjonen..

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kan få tilbake de 10 GB jeg brukte til en linux partisjon? Har formatert hele hdd'en fullstendig fra PS3 setup menyen, men mange timer til ingen nytte, flere ganger.. Har googlet litt, men ikke akkurat funnet noen konkrete svar.. noen her som vet noe?

Er jo for dumt hvis jeg nå aldri har muligheten til og få tilbake de 10gb pga fjerningen av denne funksjonen..

I følge advarselen som kommer opp før du oppgraderer så må du ta backup av alt du har, formatere på nytt og tildele all plass til game-OS/PS3-OS og kan du oppgradere firmwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...