Gjest Psykiskhelse Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hei! Jeg har en vennine som sliter veldig med psyken og skader seg selv. Hun har nylig fått M.E og ADHD og hun har veldig mange alvorlige problemer. Hun går til psykolog uten at han hjelper henne noe særlig.. Var han som prakket på henne ADHDen. Hun har også stor søvnproblemer og får mange piller for å bli bedre, men ingenting fynker. Hun har prøvd mer elle mindre alle sovetabletter som er på markedet i Norge og ingen fynker. Ikke en gang om hun tar for mange. Hva kan hun gjøre for å sove? Jeg tror mangelen på søvn er den største grunnen til at hun sliter så mye.. Jeg lytter til alt hun sier og stiller opp det jeg kan. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Å trene kan hjelpe både på depresjon og søvnvansker. Å bli fysisk sliten rett og slett. Men hvis hun er langt nede kan det være vanskelig finne noe overskudd til det. Har hørt om flere som har trent seg ut av en depresjon. Trening utløser endorfiner som gjør deg glad, gir lykkefølelse. Det gjør også positive opplevelser så du kan jo finne på noe som hun liker / elsker å gjøre? Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest anonym Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hvis ikke behandlingen hennes hjelper noe særlig, er det utrolig viktig at hun sier det til psykologen!! Hvis ikke psykologen kan hjelpe med søvnproblemene heller, tror jeg hun burde snakke med fastlegen sin om både problemene sine (hvis hun tør, da) og hvordan hun synes behandlingen går. Det går helt fint å få seg en ny behandler hvis den nåværende ikke "funker". Kanskje hun også burde snakke med en psykiater for kanskje å få noen andre og bedre medikamenter. Som Cubus sier, kan fysisk aktivitet hjelpe veldig på psykiske problemer. Det er bra at hun har noen som deg som stiller opp og lytter. Det jeg ville foreslått, er at når du er hos henne (eller hun hos deg), så går dere en tur mens dere snakker sammen. Da kan dere slå to fluer i èn smekk . Frisk luft og mosjon sammen med at hun får snakket om det hun trenger å snakke om! PS: Jeg er ikke psykolog! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå