Gå til innhold

Støy i høytalere

Anbefalte innlegg

Har støy i høytalerene mine når jeg har det koblet i pc'en.

Det høres som at støyen følger bevegelsene som blir gjort på skjermen. Altså når bildet bevgere seg mye i film eller spill, er det masse støy. Men når bildet står stille feks på skrivebordet, er støyen lav..

Hva kan dette komme av? Forstyrrelser mellom lydkort/skjermkort?

Kan jo legge med at pc er koblet til pc med HDMI, og at lydkortet er standardlydkortet på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Dette er typisk ved dårlige integrerte lydkort, du kan prøve å oppdatere drivere, men mest sannsynlig er eneste løsning et dedikert lydkort.

Regna med det

- ALTSÅ!

-Når det kommer til integrerte lydkort ( uansett ) så er de KUN beregnet på ett minimums krav av komponent utførelse! Det finnes ikke èn komponent i det heletatt som skjermer noe annet av "lyd-kortet" fra andre "støy" kilder i maskinen, så oppdatering av drivere og andre løsninger vedrørende eksisterende kort er overhode ikke noe poeng, så hvis håpet er å kunne høre på musikk, eller produsere musikk [ uten støy ], så MÅ du skaffe deg et dedikert kort! sånn er det bare!

Da prater vi USB, Firewire, til Bærbare og USB, Firewire, Pci, PciX til stasjonære PC'r

Endret av izholo
Lenke til kommentar

Nei, sånn er det bare ikke.

Ofte blir feil og svakheter funnet, og korrigert i drivere, slik at støyen minimaliseres og i visse tilfeller blir helt borte.

For ikke å snakke om tøvet at alle integrerte er dritt, finnes da haugevis med laptoper og stasjonære med gode intetgrerte lydkort, så fort du kommer deg bort fra rælet som heter realtek blir det faktisk ganske bra.

Lenke til kommentar

Nei, sånn er det bare ikke.

Ofte blir feil og svakheter funnet, og korrigert i drivere, slik at støyen minimaliseres og i visse tilfeller blir helt borte.

For ikke å snakke om tøvet at alle integrerte er dritt, finnes da haugevis med laptoper og stasjonære med gode intetgrerte lydkort, så fort du kommer deg bort fra rælet som heter realtek blir det faktisk ganske bra.

JODA! Sånn er det!

Du kan ikke under noen omstendigheter korigere maskin-støy og dårlig HW med Driver-oppdtaeringer, og " Dritt" det er dine ord, ikke mine. De lydkortene på haugevis av stasjonære og lapptopper duger kun til vanlig avspilling av "røten" mp3, ut av noen enda dårligere plastikk høytalere, det suser, er støy, og lyder noe helt innsides all fornuft.

...men det duger sikkert bra til å -slåihjæl- noentimer på Youtube med o.l

Skal du som i mitt tilfelle, produsere lydmatriale, så belager man seg ikke på integrerte lydkort i noen som helst form, det er som om "Schumacher" skulle ha knattra rundt med piggdekk på F1 kjærra si! han gjør bare ikke det! ( forøvrig dårlig sammenligning, men ganske nødvendig ...

Lenke til kommentar

Nei, sånn er det ikke, det finnes massevis av enheter på hovedkort og lydkort som aktiveres og deaktiveres etter behov, og man kan slik minske støy kraftig. Hva med hovedkort som har Analog Devices sine toppchipper? Hva med hovedkort som har integrerte lydkort fra creative da? Er de også dårlige? Hva med hovedkort som har burr-brown chipper er de også dårlige?

Verden er mye rart, men den endrer seg ikke bare fordi du sier det. Støy kan kraftig reduseres, og i visse tilfeller fjernes kun med drivere, og det eksisterer gode integrerte lydkort, uansett om det passer ditt verdenssyn eller ikke.

Lenke til kommentar

Det viser seg at støyet kommer fra kontakten i veggen.

Jeg kobla anlegget på en annen kontakt, og støyen forsvant.

Er dette et kjent problem? kontaktene er på samme kurs

Elektromagnetisk stråling...egentlig ett ganske vanlig problem ja. Ønsker du å vite mere om det foreslår jeg ett googlesøk. Du har lesestoff til å fylle fritiden i måneder fremover :)

Lenke til kommentar

Hovedsakelig alt elektrisk i huset ditt. Har du koblet en TV eller noe slikt i nærheten ?

Hvis du lurer på hva som skaper denne strålingen syntes jeg du skal ta en liten titt på wikipedia. Står veldig greit der.

Ellers er dette skolestoff for elektrikere, noen år siden jeg gikk på skole så jeg må nok lese meg frem til svarene på nytt :)

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Det er elektromagnetisk stråling rundt alle ledninger som det går strøm i, alltid. Jeg ser ikke helt hva dette har med støy i høytalerne å gjøre. Da høres det langt mer ut som om noe på nettet sender ut mye forstyrrelser, typisk for trafoer og lignende.

Det har med strålinger som påvirker hverandre :) Står vel under harmoniske svinginger, om jeg ikke husker helt feil.

http://da.wikipedia.org/wiki/Harmoniske_svingninger

stod ikke noe på norsk desverre

Lenke til kommentar

Trenger da ikke være harmoniske svingninger i det hele tatt, holder med en trafo som sender ut støy i andre frekvenser i nettet, som igjen plukkes opp av litt kjipe strømforsyningskretser i høytalerne.

Ja ? frekvensene er ikke harmoniske ovenfor hverandre ?

Du har jo svaret allerede da ;)

Lenke til kommentar

Nei, sånn er det ikke, det finnes massevis av enheter på hovedkort og lydkort som aktiveres og deaktiveres etter behov, og man kan slik minske støy kraftig. Hva med hovedkort som har Analog Devices sine toppchipper? Hva med hovedkort som har integrerte lydkort fra creative da? Er de også dårlige? Hva med hovedkort som har burr-brown chipper er de også dårlige?

Verden er mye rart, men den endrer seg ikke bare fordi du sier det. Støy kan kraftig reduseres, og i visse tilfeller fjernes kun med drivere, og det eksisterer gode integrerte lydkort, uansett om det passer ditt verdenssyn eller ikke.

OK! Dette var ikke ett spørsmål om og minske støy kraftig eller ei! det var FJÆRNING av støy! og har ikke noe med mitt "verdenssyn" å gjøre, det er bare sånn!

Om værdens beste "chip" produsenter vipper inn merkenavn og logo på ett hovedkort så betyr det bare inntekt og masseproduksjon av en billig(ere) komponent og ikke noe mere en det, isåfall ikke noen "topp-chipper", quit the crap!

Hvis du tar deg tid til og besøke ett lydstudio så kan du regne med og finne hva? 1 Laptop eller en Stasjonær maskin med "top-chipen" til Analog Devices eller lignende?! tror ikke gitt, jeg har fortsatt til gode og oppleve AKKURAT det! Quit the Crap 2

...og når det gjelder de andre postene som du har svart på i denne tråden, så virker det bare som om du må ha noe å kverulere for/imot! Google er fint, og en kan finne mange svar for/imot...men det betyr ikke at du kan noen værdens ting om det du svarer på!

Lenke til kommentar

Tror du hadde blitt overasket over hvilke chipper som sitter hvor. Et rimelig populært firewire lydkort til mac, som vi har på universitetet her, og som brukes mye i proffe sammenhenger bruker nesten samme Analog Devices chip som sitter på mitt hovedkort, bare en modell opp, største forskjellen mellom chippene sitter i at den chippen har FW støtte.

Du fremstår som veldig useriøs med personangrep, og tviler på at særlig mange tar deg seriøst.

EDIT: Og siden vi først er ute etter å i at vi er bedre enn den andre her så har jeg nesten 2000 ganger så mange innlegg som deg, og slik du argumenterer, så er forskjellen i kunnskap omtrent den samme.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...