RobbO804 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Når jeg starter pcen så finner jeg ikke den ene disken min av totalt 3.. Har en ozc på 32gb som windows er på, og 2 stk maxtor 500gb som skulle ha vert i raid.. Som dere sikkert skjønner da er at eg ikke får satt de to diskene i raid, siden eg ikke finner den andre maxtor 500gb disken. Har dere noen forslag til hvordan jeg finner den igjen? og er det noen måte eg kan finne ut om den er ødelagt? Og det andre er at eg ikke får til å starte opp pcen min: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot media and press key" Noen som vet hva jeg skal gjøre? Og hva kommer denne feilen av? er det noe som kan forhindres? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hvis du prøver en og en disk, eventuellt bytter kabler mellom dem, så kan du se om det er disken, kablene, eller HK som er problemet. Se i BIOS om disken dukker opp. Feilmeldingen kommer fra BIOS, den sier at den ikke fant noe å boote fra. Da sjekker du først bootrekkefølge i BIOS. Så spørs det om disken du skulle boote fra er OK. Lenke til kommentar
RobbO804 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Vert i bios der finner eg ikke disken fakitsk. Finner bare ozc disken og den ene maxtor disken. Disken jeg skulle ha bootet fra er ok.. men hvor i bios var det igjen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hvis kablene er i orden så må det være en defekt disk. BIOS menyen pleier å ha en seksjon som heter Boot. Men menyene er jo forskjellige fra PC til PC. Lenke til kommentar
RobbO804 Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Oki.. Vert inne i bios, fant boot. men der ligger ikke disken!? der ligger bare cd rom, raid og floppy disk.. Men ikke selve ozc disken som det ligger windows på, men den skal vell ikke ligge der heller?! Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Slik finner jeg frem til Boot i min BIOS (AMI): Naviger deg frem til "Boot" Velg "Boot Device Priority". CD Rom skal stå øverst. Lagre med F10 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Ja, der ser du to menyer. "Boot Device Priority" velger CD/DVD først og HDD som nummer 2. Når det er flere disker så er rekkefølgen for HDD i den andre menyen, "Hard Disk Drives". PS: Det er ikke nødvendigvis disken med Windows på som skal boote. Er mange som har System på en annen disk. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Den bør dukke opp i "Hard Disk Drives" ja Lenke til kommentar
RobbO804 Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Takker for alle svar har vert til meget stor hjelp. Tusen takk.. Fant ut av dette no.. Ene disken min har tatt kvelden så må kjøpe meg en ny disk.. Vil gjerne ha det i raid igjen. Noen som vet om noen gode raid disker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå