geih Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Stopp utvisningen av livstruende syke Rim Al Amin (2 1/2 år)!! Rim Al Amin er 2 1/2 år gammel och veier bare fem kilo. Hun er livstruende syk og trenger intravenøs næring for å holdes i live. Nå vil de svenske myndighetene utvise henne, hennes mor, og hennes to søstre til Libanon. I praksis så er dette en dødsdom for lille Rim, da hennes mor (faren er forsvunnet) ikke vil kunne betale for hennes behandling i Libanon. Beslutningen om å utvise Rim virker brutal og inhuman. I migrasjonsrådets reglement finnes det en paragraf som sier at mennesker ikke skal utvises dersom det finnes "særskilt kritiske omstendigheter". Det er vanskelig å forstå hvorfor dette tilfellet ikke har blitt bedømt som "særskilt kritisk". Min svenske kjæreste (som bor med meg, her i Oslo), har startet en underskriftskampanje med mål om å stanse utvisningen. Det handler i første omgang om noe såpass enkelt som å få beslutningen omvurdert (ikke om å forandre svensk invandrerpolitikk generelt). Underskriftslisten skal leveres til den svenske migrasjonsministeren Tobias Billstöm. Formålet med dette oppslaget er å oppfordre folk på diskusjon.no til å skrive under på oppropet. Dette tar bare 30 sekunder, og dere finner listen på linken: http://www.gopetition.com/online/35028.html [Vi har også startet en facebook-gruppe, og vi har nå over 2000 medlemmer (hovedsaklig fra Norge og Sverige) som støtter saken. På denne gruppen informerer vi om tilfellet, og vil informere fortløpende om hvordan det går med denne saken. De av dere som har facebook-konto er hjertelig velkommen til å delta: http://www.facebook.com/profile.php?ref=profile&id=555936170#!/group.php?gid=103165116387229&ref=mf] Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hvis hun ikke har fått opphold så har hun ikke det. Moren viste at hun kunne bli sendt tilbake før hun kom til Sverige. Dessuten kan dette være bevist fra hennes side ved å prøve å få opphold pga. hennes syke barn. Lenke til kommentar
geih Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Moren visste at hun kunne bli sendt tilbake før hun kom til Sverige, dette er korrekt. Helt uavhengig av hvorvidt Rims mor hadde gode grunner til å komme til Sverige, står det nå på liv og død for et barn. Det er ikke rimelig å ofte livet til et 2 1/2 år gammelt barn, fordi moren kanskje burde valgt annerledes for to år siden. Moren kom til Sverige med to døtre, og var da gravid med den tredje, Rim Al Amin. Rim Al Amin ble født i Sverige, og familien har levd der i 2 1/2 år. Rim Al Amins sykdom er en form for kronisk middelhavsfeber. Dette er en medfødt, fysisk, og lett påvisbar sykdom. Rims lege kan dokumentere at Rim trolig vil dø om hun ikke får den riktige behandling og oppfølgning. INGENTING angående denne sykdommen "kan være bevisst" fra morens side. Beskyldningen din er tåpelig, ignorant, fordomsfull og grov, og dessuten basert på en komplett mangel på innsikt i situasjonen. Endret 28. mars 2010 av geih Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er en kald verden vi lever i... You know, there's a lot of talk in this country about the federal deficit. But I think we should talk more about our empathy deficit -- the ability to put ourselves in someone else's shoes; to see the world through the eyes of those who are different from us -- the child who's hungry, the steelworker who's been laid-off, the family who lost the entire life they built together when the storm came to town. When you think like this -- when you choose to broaden your ambit of concern and empathize with the plight of others, whether they are close friends or distant strangers -- it becomes harder not to act; harder not to help. Barack Obama I et hvert modern samfunn vil det være et flertall som "lykkes" og et mindretall som ikke gjør det. Samfunnets suksess måles ikke bare av hvor mange som tilhører den første gruppen, men like mye av hvordan vi tar vare på den andre. En toåring har ingen "skyld" her i verden. En utvisning straffer barnet sammen med moren. Det er kaldt og kynisk, enten nå morens utvisning er rettferdig eller ikke. Geir Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Skikkelig trasig for moren og ungen, men nå kan ikke Norge starte å ta i mot alle som har et sykt barn, kun på grunnlag av det. Verden er full av mødre med dødsyke barn. Hva med dem? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Nei, vi kan ikke ta imot alle. Men dette barnet er født i Sverige. Spørsmålet da er ikke om de kan ta imot mor og barn, men om de kan forsvare å sende dem ut. Geir Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Om det er født i Sverige, har det da vitterlig krav på svenskt statsborgerskap, eller gjelder den loven bare i Noreg? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Tviler for at Norsk lov har noen avsnitt om svensk statsborgerskap Ærlig talt aner jeg ikke hva svensk lov sier om dette... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Om det er født i Sverige, har det da vitterlig krav på svenskt statsborgerskap, eller gjelder den loven bare i Noreg? Nei, det er ikke korrekt, tror jeg. I norsk lov heter det "Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger." Hvor barnet tilfeldigvis fødes er ikke så relevant. Geir Lenke til kommentar
geih Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Tusen takk for svar. For å oppklare det dere muligens allerede har skjønt: Barnet er født i Sverige, men ingen av foreldrene har fått svensk asyl. Familien (mor + tre døtre) har bodd i Sverige i 2 1/2 år mens asylsøknaden har blitt behandlet. Det er vanskelig å forstå hvorfor akkurat denne søknaden har fått avslag, når man tenker på de foreliggende omstendighetene - de var også vurderte for asyl FØR barnets sykdom viste seg å være livstruende. Migrasjonsverkets beslutninger kan derfor, til tider (på grunn av noenlunde diffuse paragrafer) framstå som tilfeldige. Navnoppropet er derfor et krav om å få akkurat denne saken omvurdert, da de 1) like gjerne kunne fått innvilget søknaden på grunnlag av paragrafen "særskilt kritiske omstendigheter" i det svenske reglementet, 2) en utsendelse høyst trolig vil medføre barnets død, og dermed kan være i strid med FNs barnekonvensjon, og 3) fordi det rett og slett låter for kjipt (personlig oppfatning). Som noen påpeker ovenfor - Sverige kan ikke hjelpe alle, og sykdom i seg selv, er vansligvis ikke grunn nok til å få innvilget asyl. Dette oppropet er imidlertid ikke et forsøk på å omarbeide svensk innvanringspolitikk på et generelt nivå. Her er det her snakk om å omvurdere en enkeltsak. Man kan dermed skrive under på oppropet uavhengig av hvor man ellers står politisk. Til slutt vil jeg bare oppfordre dere nok en gang til å skrive under på oppropet. Om dere vil støtte saken ytterligere, gå med i facebookgruppen og inviter alle deres venner til å gjøre det samme. OPPROP: http://www.gopetition.com/online/35028/signatures.html FACEBOOK: http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=103165116387229&ref=mf Takk, Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Faktumet er at hvis disse slipper inn så vil det komme en strøm av mødre med dødssyke barn... Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er også veldig typisk at slike saker får veldig stor oppmerksomhet mens at den menneskelige kostnaden for den etniske befolkningen i innvandringsspørsmålet blir fullstendig ignorert. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg anser det som en selvfølge at denne saken kommer til å bli melket for sin politiske verdi med det resultat at Sverige har en enda mere løssluppen innvandringspolitikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Det er en kald verden vi lever i... You know, there's a lot of talk in this country about the federal deficit. But I think we should talk more about our empathy deficit -- the ability to put ourselves in someone else's shoes; to see the world through the eyes of those who are different from us -- the child who's hungry, the steelworker who's been laid-off, the family who lost the entire life they built together when the storm came to town. When you think like this -- when you choose to broaden your ambit of concern and empathize with the plight of others, whether they are close friends or distant strangers -- it becomes harder not to act; harder not to help. Barack Obama I et hvert modern samfunn vil det være et flertall som "lykkes" og et mindretall som ikke gjør det. Samfunnets suksess måles ikke bare av hvor mange som tilhører den første gruppen, men like mye av hvordan vi tar vare på den andre. En toåring har ingen "skyld" her i verden. En utvisning straffer barnet sammen med moren. Det er kaldt og kynisk, enten nå morens utvisning er rettferdig eller ikke. Geir Det er et like stort problem med folk som har for mye empati og legger til side rasjonell tankegang. Hvorfor er det bedre at en person du ikke ser dør indirekte av dine handlinger, enn at en person dør direkte av dine handlinger. En person kommer til å dø uansett. For svært mange med overdreven empati, ville de heller ha sett 10 personer dø indirekte av deres handlinger, enn at 1 person dør direkte. F.eks. å ta imot en asylsøker hjelper 1 person, men tar ressusser fra andre personer som fører til at flere dør i fattige land. Verken Sverige eller Norge kan ta imot alle med syke barn. Det er heller ikke som om de ikke har noen helsevesen i Lebanon, så hun kan få hjelp der. I tilegg er jeg uenig med Obama, svært mange amerikanere har mye empati for andre mennesker. Faktisk nordmenn føler jeg er en del kaldere enn amerikanere er. Kanskje siden nordmenn har mindre empati mot andre mennesker rundt seg prøver de å gjøre opp for det ved å late som om de har overdreven empati med meningene sine. Endret 29. mars 2010 av Camlon Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Faktumet er at hvis disse slipper inn så vil det komme en strøm av mødre med dødssyke barn... Nei, det setter ingen presedens for innvandring at et barn som er født i Sverige og moren får opphold på humanitært grunnlag. Det er også veldig typisk at slike saker får veldig stor oppmerksomhet mens at den menneskelige kostnaden for den etniske befolkningen i innvandringsspørsmålet blir fullstendig ignorert. Neida, det blir den ikke. Det sørger du og dine meningsfeller for... Jeg anser det som en selvfølge at denne saken kommer til å bli melket for sin politiske verdi med det resultat at Sverige har en enda mere løssluppen innvandringspolitikk. Bare ta en rask titt på innvandringsrelaterte tråder her på forumet, så ser du hva som melkes for sin politiske verdi. Her er det skeptikerne som er læremestrene. Skulle jeg ta en råsjans ville jeg tippe at det er flere tråder som klager på "politisk korrekthet" enn det er tråder som er politisk korrekte her. Og trådene som bruker enkelttilfeller til å sigmatisere innvandrere generelt er mye hyppigere enn tråder som denne. Geir Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Tom vet at han vil være borte før shit hits the fan for REAL. Derfor er det ikke så nøye for ham. Lenke til kommentar
geih Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Det er ikke snakk om å komme til Sverige med et dødssykt barn. Det er snakk om et barn som er født i Sverige med en dødelig sykdom. Det er sikkert sant at noen vil prøve å melke saken for sin politiske verdi, slik det alltid er noen som melker en hvilken som helst sak for dens politiske verdi. Om utvisningsbeslutningen i dette tilfellet er feilaktig og inhuman, så er det uansett riktig å reagere. Man kan ikke slutte å reagere mot urett, bare fordi noen kan misbruke ens sak? Det jeg reagerer på i dette tilfellet, er altså omstendighetene innenfor denne enkeltsaken. Man bør tross alt ikke basere virkelighetsoppfatningen sin på at alle saker er like. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er et like stort problem med folk som har for mye empati og legger til side rasjonell tankegang. Det forutsetter at empati og rasjonalitet er motpoler på en rett linje. Det tror jeg ikke noe på. Rasjonelle mennesker kan godt være empatiske, og det finnes nok av folk som mangler begge egenskaper. Hvorfor er det bedre at en person du ikke ser dør indirekte av dine handlinger, enn at en person dør direkte av dine handlinger. En person kommer til å dø uansett. Hvem har sagt at det er bedre? For svært mange med overdreven empati, ville de heller ha sett 10 personer dø indirekte av deres handlingen, enn at 1 person dør direkte. F.eks. å ta imot en asylsøker hjelper 1 person, men tar ressusser fra andre personer som fører til at flere dør i fattige land. Det er en stråmann. Dog er det riktig at den nøden man ser er mer påtrengende enn den man ikke ser. Det er forøvrig ingen automatikk i at land som ikke tar imot asylsøkere bruker mer på bistand. Verken Sverige eller Norge kan ta imot alle med syke barn. Det er heller ikke som om de ikke har noen helsevesen i Lebanon, så hun kan få hjelp der. Som sagt, det er ingen som sier at Sverige eller Norge skal ta imot all med syke barn. Det er snakk om å vise fleksibilitet for et barn som er født i landet. I tilegg er jeg uenig med Obama, svært mange amerikanere har mye empati for andre mennesker. Faktisk nordmenn føler jeg er en del kaldere enn amerikanere er. Kanskje siden nordmenn har mindre empati mot andre mennesker rundt seg prøver de å gjøre opp for det ved å late som om de har overdreven empati med meningene sine. Det kan vi diskutere i en annen tråd. Jeg har mange amerikanske venner, og de har svært ulike grader av empati. Det er ikke medfødt... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Tom vet at han vil være borte før shit hits the fan for REAL. Derfor er det ikke så nøye for ham. Nå kommer jeg nok til å skygge banen før en del av dere jyplinger. Men jeg har barn og barnebarn, og er uansett mer bekymret for deres fremtid enn for min egen. I tillegg er det en bivirkning av det å (statistisk sett) skulle dø "snart" at man har levet lenge. Jeg har opplevd en del endetidsvarsler i mitt liv, og så langt har ingen av dem slått til. Geir Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er ikke snakk om å komme til Sverige med et dødssykt barn. Det er snakk om et barn som er født i Sverige med en dødelig sykdom. Det er sikkert sant at noen vil prøve å melke saken for sin politiske verdi, slik det alltid er noen som melker en hvilken som helst sak for dens politiske verdi. Om utvisningsbeslutningen i dette tilfellet er feilaktig og inhuman, så er det uansett riktig å reagere. Man kan ikke slutte å reagere mot urett, bare fordi noen kan misbruke ens sak? Det jeg reagerer på i dette tilfellet, er altså omstendighetene innenfor denne enkeltsaken. Man bør tross alt ikke basere virkelighetsoppfatningen sin på at alle saker er like. Jeg forstår ikke helt forskjellen. Hvis jeg føder et barn her, forventer jeg ikke at det skal gi meg eller barnet mitt oppholdstillatelse uansett tilstanden til barnet. Jeg ser ikke forskjellen om jeg dro et barn med meg fra Norge. Jeg er tross alt en statsborger i Norge, og det er bare I Norge jeg har rett til å bo. For å få oppholdtilatelse i et annet land, må jeg vise at jeg vil bidra produktivt til det landet. Så utvisningstiltaket var ikke feilaktig eller inhuman. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå