Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke installert OS/får chassis intruded error

Anbefalte innlegg

satt sammen min første pc for 2 dager siden og pc'en funker fint fram til jeg skal boote den opp. når jeg setter inn OS cd'en og skal installere kommer det bare opp "insert boot device and press any key" selv om cd'en er inne (cd-leseren blir gjennskjent av bios så den er ordentlig koblet til). når jeg går inn i bios for og sette cdrom som første prioritet for boot device og saver det, kommer det opp "chassis intruded fatal error... system haulted" og jeg må resete CMOS. kort sagt får jeg ikke installert OS fra cd'en og må resete CMOS hver gang jeg starter pc'en. noen som vet åssen jeg skal få innstallert OS og/eller kan fikse "chassis intruded" erroren hadde det vært til stor hjelp, jumperen er det den skal og det er inger innstillinger i bios som gjør at jeg kan slå dette av. hadde vært jævla kjipt og betale 13 000kr for en pc jeg ikke får til og virke.

jeg har: Antec 902 kabinett, i7 930 prossessor, XFX radeon HD 5870 skjermkort, Corsair HX 750W PSU, Corsair Dominator DDR3 6gb minne, ASUS P6T SE hovedkort, WD Cavier green 1,5TB harddisk og Samsung DVD/RW burner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... kan fikse "chassis intruded" erroren hadde det vært til stor hjelp ...

Det skal være en settingt i BIOS for å slå av Chassis Intruder warning. Den andre metoden er mer banal - du kan lukke kabinettdøren.

Forøvrigt må du se på boot order (i BIOS). Denen styrer i hvilken rekkefølge de forskjellige enhetene (CD/DVD og Harddisk skal starte.

Du bør også sjekke absolutt alle tilkoblinger slik at du er sikker på at delene er riktig montert og koblet til. Dette gjelder også avstandsbrikker mellom kabinett og hovedkort.

Lenke til kommentar

... kan fikse "chassis intruded" erroren hadde det vært til stor hjelp ...

Det skal være en settingt i BIOS for å slå av Chassis Intruder warning. Den andre metoden er mer banal - du kan lukke kabinettdøren.

Forøvrigt må du se på boot order (i BIOS). Denen styrer i hvilken rekkefølge de forskjellige enhetene (CD/DVD og Harddisk skal starte.

Du bør også sjekke absolutt alle tilkoblinger slik at du er sikker på at delene er riktig montert og koblet til. Dette gjelder også avstandsbrikker mellom kabinett og hovedkort.

Det finnes dessverre ingen innstillinger i bios som kan slå av chassis intruded, og når jeg setter cd/dvd som førsteprioritet og lagrer kommer det bare chassis intruded og jeg må resete CMOS :(

Lenke til kommentar

Som sagt over her før - sjekk bryteren som står i forbindelse med sidedøren.

Det er denne bryteren det refereres til i instruksjonen. Hvis du kjører med døren åpen må du gjøre noe med bryteren. Evt koble vekk ledningene.

er ingen ledninger eller forbindelser med sidedøren og har satt en jumper der en evt. ledning skulle ha vært så jeg aner ikke hva som er galt:(

Lenke til kommentar

[quote name='Martin Tune' date='29. mars 2010 - 13:05' timestamp='1269864310' er ingen ledninger eller forbindelser med sidedøren og har satt en jumper der en evt. ledning skulle ha vært så jeg aner ikke hva som er galt:(

Den er en header for chassis intrution på hovedkortet som kan kobles til kabinettet hvis man vil bruke chassis intrution-funksjonen. Normalt skal det være en jumper som forbinder/slutter to av pinnene. Sjekk vedlagte utdrag fra manualen og se om jumperen er på og satt riktig på ditt kort.

post-16638-1269865569,1305_thumb.jpg

Lenke til kommentar

[quote name='Martin Tune' date='29. mars 2010 - 13:05' timestamp='1269864310' er ingen ledninger eller forbindelser med sidedøren og har satt en jumper der en evt. ledning skulle ha vært så jeg aner ikke hva som er galt:(

Den er en header for chassis intrution på hovedkortet som kan kobles til kabinettet hvis man vil bruke chassis intrution-funksjonen. Normalt skal det være en jumper som forbinder/slutter to av pinnene. Sjekk vedlagte utdrag fra manualen og se om jumperen er på og satt riktig på ditt kort.

jumperen sitter der den skal, har prøvd alle de forskjellige jumperene og det virker som om ingen virker der:(

Lenke til kommentar

Da kan det, som andre har antydet, være at du har en kortslutning et sted. Det er tungvint, men forsøk å demontere hovedkortet fra kabinettet. Plasser det på den antistatiske posen det kom i. Koble til det du må ha for å starte maskinen: Strøm, CPU, minne, skjermkort og HD. Koble til skjemen og se om det virker. Du kan starte det ved å slutte de to pinnene som utgjør power-switch headeren. Om det virker på denne måten bør du sjekke at det ikke er satt inn noen matallspacere (mutterfestene for hovedkortet) i kabinettet på feil sted...

Lenke til kommentar

Nei - da var det værre.

Har du prøvd både med og uten jumper?

Det må stå ett eller annet om dette i bruksanvisningen til hovedkortet.

Hvilket kort er det snakk om?

har prøvd med og utne jumper, jumperen er satt på som det vises i bruksanvisningen. det er snakk om et ASUS P6T SE hovedkort.

Lenke til kommentar

Da kan det, som andre har antydet, være at du har en kortslutning et sted. Det er tungvint, men forsøk å demontere hovedkortet fra kabinettet. Plasser det på den antistatiske posen det kom i. Koble til det du må ha for å starte maskinen: Strøm, CPU, minne, skjermkort og HD. Koble til skjemen og se om det virker. Du kan starte det ved å slutte de to pinnene som utgjør power-switch headeren. Om det virker på denne måten bør du sjekke at det ikke er satt inn noen matallspacere (mutterfestene for hovedkortet) i kabinettet på feil sted...

får ikke gjort det nå, men skal se om jeg rekker det i løpet av dagen:)

Lenke til kommentar

Se i main meny, System Information i bios. Hvilken bios versjon har du, og gjenkjennes cpu riktig av bios?

Du skal ha bios versjon 0608 eller nyere til Core i7 930, så hvis du kan oppdatere bios med EZ-Flash 2, uten å få error, så prøv det!

Edit:

Plasser det på den antistatiske posen det kom i.

Hvis du må ta ut hk, så ikke legg det på en antistatisk pose og start det opp, den er strøm ledenede, legg det heller på et tre bord!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Ser trådstarter har opprettet en ny tråd, der det kommer fram at 'chassis intruded' problemet er fikset. God nettikette er da å avslutte tråden med å forklare hva løsningen var.

Problemet er fikset, det viste seg at jeg hadde glemt "spacere" på hovedkortet noe som gjorde at hovedkortet vat i direkte kontakt med kabinettet, noe som var svært dumt, har fikset det nå, og hovedkortet er like fint, skjermkortet derimot kortsluttet etter og ha satt alt i sammen igjen, så det må sendes inn igjen:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...