Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vurderer kjøp av 200 sx. Hva vet du?

nvaH

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en 19 år gammel gutt som vurderer kjøp av nissan 200 sx. ( s13 eller s14)

Jeg er på jakt etter en helt original 200 sx, som jeg kan stole på og nyte kjøreegenskaper fra. Jeg vil lære meg å kjøre bilen på mest mulig lovlig vis og bli en god sjåfør som kan vise kontroll og stil.

Jeg vet jeg er en umoden sjåfør selv om jeg ikke tror det.

--------------------------------------------------------------------

Jeg vil vite, hva du vet om positive og negative sider ved 200 sx.

Hvor mye ca er en helt original 200 sx verdt? (uavhengig av modell og km)

---------------------------------------------------------------------

Håper jeg posta i rett kategori....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet! :innocent:

Når det gjelder 200 sx, så er de veldig fine ungdomsbiler som jeg liker stort sett Men spørsmålet er hvor mye prisklassen din ligger på?

Jotakk. Min prisklasse ligger for øyeblikket på rundt 60 k. Jeg vet det er for lite til å finne en brukbar 200 sx. Jeg har vært i kontakt med eieren av en noenlunde god 200 sx og han skal ha ca 95 k. Da er det vel der landet ligger? rundt 100 k. eller?

Lenke til kommentar

HeiHei!

Jeg er en av de som har vært lykkelig eier av en S13 i 5 år, er vel faktisk snart 6 år siden jeg kjøpte bilen. Jeg har irritert meg grønn over bilen flere ganger, men for hver gang bilen fungerer som den skal er det verdt alle timene jeg har vært sur og forbannet på den!

Min bil er gjort ganske mye med, men enda så har den fungert godt. Med tanke på hvordan den brukes er jeg utrolig fornøyd!

Veldig stort deleutvalg, og delene er billig! Koster ca 15.000 i deler så har du 300 hk på hjulene, og på en SX er det evig nokk vist du ikke er vant til lekene biler! Du burde ha en til bil for å kjøre med på vinteren, selv har jeg hadd min ute når det har vært snø men holder den helst i hus under vinterhalvåret. 200sx OGN har ett forum der du kan lære veldig mye, mange hjelpsomme sjeler der.

Jeg ville satset på en S14 vist jeg var deg, der du får mest for pengene for øyeblikket. Du finner orginale S14 av de første årgangene til samme priser som en fin S13. Se heller på bilens tilstand generellt istedenfor å se deg blind på KM telleren, mange biler i miljøet som har rundet 200k men blir veldlikeholdt så godt at de holder glatt samme distansen enda en gang.

Og si noe om prisene på disse bilene er helt umulig, du finner s13 fra 35- til 140 tusen.

Lenke til kommentar

HeiHei!

Jeg er en av de som har vært lykkelig eier av en S13 i 5 år, er vel faktisk snart 6 år siden jeg kjøpte bilen. Jeg har irritert meg grønn over bilen flere ganger, men for hver gang bilen fungerer som den skal er det verdt alle timene jeg har vært sur og forbannet på den!

Min bil er gjort ganske mye med, men enda så har den fungert godt. Med tanke på hvordan den brukes er jeg utrolig fornøyd!

Veldig stort deleutvalg, og delene er billig! Koster ca 15.000 i deler så har du 300 hk på hjulene, og på en SX er det evig nokk vist du ikke er vant til lekene biler! Du burde ha en til bil for å kjøre med på vinteren, selv har jeg hadd min ute når det har vært snø men holder den helst i hus under vinterhalvåret. 200sx OGN har ett forum der du kan lære veldig mye, mange hjelpsomme sjeler der.

Jeg ville satset på en S14 vist jeg var deg, der du får mest for pengene for øyeblikket. Du finner orginale S14 av de første årgangene til samme priser som en fin S13. Se heller på bilens tilstand generellt istedenfor å se deg blind på KM telleren, mange biler i miljøet som har rundet 200k men blir veldlikeholdt så godt at de holder glatt samme distansen enda en gang.

Og si noe om prisene på disse bilene er helt umulig, du finner s13 fra 35- til 140 tusen.

ok, takk for info!

Planen min er å få tak i en så original sx som mulig. Motoren holder seg lenger u-trimmet mener jeg...sant?

Jeg er redd jeg muligens kommer til å bruke den om vinteren viss jeg får tak i en. Men med visse tiltak som tectylbehandling, underspyling osv, vil vel det gå bra?

Lenke til kommentar

Har hørt at motorene i S13 er veldig utsatt for rådebank, men tror ikke det er så veldig relevant om du ikke skal trimme. Har hørt at s14 er bedre på det punktet.

Ellers syns jeg at en original S14 med senk og felger er mye tøffere og mer elegant enn en tilsvarende s13. Ser litt mer sinna ut uten vippelykter.

Jeg må si at jeg ikke har kjørt noen av bilene, men om jeg skulle basert valget mitt 100% på design, så hadde det nok blitt en S14...

Kjører en rød, senket S14 rundt i Åsane. 19" gullfelger med kromkant og ingen uorg. styling. Den er siklemateriale :dribble:

Lenke til kommentar

Har hørt at motorene i S13 er veldig utsatt for rådebank, men tror ikke det er så veldig relevant om du ikke skal trimme. Har hørt at s14 er bedre på det punktet.

Ellers syns jeg at en original S14 med senk og felger er mye tøffere og mer elegant enn en tilsvarende s13. Ser litt mer sinna ut uten vippelykter.

Jeg må si at jeg ikke har kjørt noen av bilene, men om jeg skulle basert valget mitt 100% på design, så hadde det nok blitt en S14...

Kjører en rød, senket S14 rundt i Åsane. 19" gullfelger med kromkant og ingen uorg. styling. Den er siklemateriale :dribble:

Jeg har også hørt mye angående motorene fra s13 og s14. Deriblant at motoren i s13 har tynnere kjølekanaler enn motoren i s14 har. Dvs at en bør være obs på det ved eventuell effektøkning. Men det er ikke noe jeg vurderer enda.

Om det blir en s13 eller en s14 er egentlig det samme for meg. Liker begge to like mye, men som sagt så er det vel prisen som bestemmer i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Ikke for å virke negativ, men har du sjekket forsikringspremien? 200sx er en bil med mye ulykkesstatistikk, og dersom du ikke har noe særlig bonus opptjent så kan det bli dyrt med forsikring.

Ellers virker 200sx som en fin, rimelig og gøyal bil. (Har såvidt prøvd en s14)

Det er også det jeg ville gått for, utenom s14a da, men de er ganske mye dyrere igjen..

Lenke til kommentar

Ikke for å virke negativ, men har du sjekket forsikringspremien? 200sx er en bil med mye ulykkesstatistikk, og dersom du ikke har noe særlig bonus opptjent så kan det bli dyrt med forsikring.

Ellers virker 200sx som en fin, rimelig og gøyal bil. (Har såvidt prøvd en s14)

Det er også det jeg ville gått for, utenom s14a da, men de er ganske mye dyrere igjen..

Ja jeg vet det er dyrt å forsikre for meg i min alder, men ikke for min far :whistle: koster like mye som å forsikre enn vanlig bil, sist jeg sjekket på Gjensidige.no

Lenke til kommentar

Grunnen til at motoren i S13 har et dårlig rykte er flere grunner.

1. Dette er biler som tross alt er gammel og mestparten av sin karriere har de nokk blitt misbrukt. Begynner og bli ganske mange KM på de fleste av disse, og med tanke på at det er en 1.8 med design fra midten av 80-tallet er det mye å hente ut 169 hk av de. Så lagrene har nokk å slite med.

2. Av en eller annen grunn fant Nissan ut at oljekjøler er noe de ikke skulle ha, og under mishandling er det ingen problem å få veldig høy oljetemperatur uten kjøler. Det er noe av det første man burde kjøpe og ettermontere, selv om man har en helt orginal bil!

3. Der hvor oljefilteret skrues på bilen ligger en liten kule som skal dirigere oljen inn til filteret og ikke bare rundt det. Denne pleier å bli ødelagt, og da går bare oljen rundt og rundt inni motoren uten å være innom filteret. Vet en som raste motoren to ganger iløpet av ett år pga den ventilen.

Vist du passer på en lett trimmet SX (ca 200hk) så kan den gå i lang tid. Selv bytter jeg olje hver 5000 km (noen mener 3000 km, men det syns jeg blir overkill!) også bruker jeg den dyreste oljen til castrol. Dette har jeg gjort med min i alle årene jeg har hadd den, og jeg har ikke noen form for rådebank eller andre ulyder.

Å bruke bilen på vinteren går greit, men kjøp gode dekk og eventuellt ha litt ballast i bagasjerommet så tar den seg greit frem. Kanskje ikke godt frem, men greit iallefall. Skal du ha den ute på vinterstid vil jeg anbefale deg å finne en med diffbrems, den hjelper godt når du skal komme deg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...