ddd-king Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Jeg driver med å designe en krets som lager firkantpulser med 50% duty cycle. Men jeg sliter med å få pulsen til å holde seg på V_o like lenge som på 0V. dvs puls med 50% på 50% av. har simulert men finner ikke ut av dette Kan noen tipse meg hva jeg må gjøre? Edit: Fant det ut nå. ser ut som R_B=10R_A fungerer bra, men finnes det en formel å regne ut dette eksakt? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Når RB=10 RA, får du fortsatt ikke 50% firkantpuls. Hvis du skal ha dette, må kondensatoren lades med en like stor motstand som den utlades. Det oppnår du ved å sette RA=RB, og koble en diode paralellt med RB (katode mot kondensatoren). Hvis du vil ha det helt nøyaktig, kobler du en lik diode i serie med RB, katode mot pinne 7, slik at du kompenserer for spenningsfallet i den første dioden. Skjema finner du her. Du finner også et lass med andre 555-applikasjoner her. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Takker for svaret! :smile: fant følgende formel også: Duty cycle = 100% [(R1 + R2)/(R1 + 2R2 )], men med denne ser man at man ikke kan får dc =< 50%. Men bra løsning den du kom med. Selv har jeg ikke bruk for nøyaktig 50% dc, derfor går det fint å bruke RB=10RA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå