Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dørvakt under 18 år

fredderen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lov om vaktvirksomhet § 7:

Den som skal tilsettes i foretak som omfattes av loven må ha tilfredsstillende vandel. Kravet til vandel gjelder enhver som utfører arbeid eller tjeneste for foretaket. Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år.
Lenke til kommentar

Det er svært, svært uheldig å sette en person som juridisk sett bare delvis er ansvarlig for sine handlinger i en myndighetsposisjon. Men at det teoretisk sett er mulig, ja. Jeg kan ikke se noe som direkte forbyr det, noe som medfører at det antageligvis er lovlig.

Jeg kan ikke se at KVTLs lovhjemmel passer - iht samme lovs § 1 annet ledd gjelder ikke loven for eget vakthold. Mange dørvakter er nok eksternt innleid, men noen er nok også egne ansatte.

Lenke til kommentar

Jeg var litt upresis, det er selvfølgelig serveringsloven § 16 som regulerer ordensvaktene. Etter denne bestemmelsen kan politiet pålegge et utested å ha ordensvakter som er godkjent av politiet. Disse ordensvaktene er som regel tilknyttet et vaktselskap eller ansatt hos serveringsstedet siden det også er et krav, men det finnes et unntak for de som går inn under "egenvakthold".

Foruten ordensvaktkurs så behøves det en plettfri vandel og psykisk og fysisk egnethet for en slik oppgave.

Slik at kobler man de ordensvakter som er leid inn fra et sikkerhetsselskap med lov om vakthold §7, er det ingen under 18 som får lov til å bli dørvakt i den gruppen. Uansett er det politiet som skal godkjenne der det kreves dørvakter, og jeg tror neppe de godkjenner mindreårige til denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...