fredderen Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei. Jeg har et simpelt spørsmål. Er det mulig for noen under 18 år å være dørvakt ved et utested? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Lov om vaktvirksomhet § 7: Den som skal tilsettes i foretak som omfattes av loven må ha tilfredsstillende vandel. Kravet til vandel gjelder enhver som utfører arbeid eller tjeneste for foretaket. Den som skal utføre vakttjenester må dessuten være fylt 18 år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hmmm, ok. Er dette nytt, eller er det bare slik at store deler av bransjen gir (har gitt) faen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er svært, svært uheldig å sette en person som juridisk sett bare delvis er ansvarlig for sine handlinger i en myndighetsposisjon. Men at det teoretisk sett er mulig, ja. Jeg kan ikke se noe som direkte forbyr det, noe som medfører at det antageligvis er lovlig. Jeg kan ikke se at KVTLs lovhjemmel passer - iht samme lovs § 1 annet ledd gjelder ikke loven for eget vakthold. Mange dørvakter er nok eksternt innleid, men noen er nok også egne ansatte. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg var litt upresis, det er selvfølgelig serveringsloven § 16 som regulerer ordensvaktene. Etter denne bestemmelsen kan politiet pålegge et utested å ha ordensvakter som er godkjent av politiet. Disse ordensvaktene er som regel tilknyttet et vaktselskap eller ansatt hos serveringsstedet siden det også er et krav, men det finnes et unntak for de som går inn under "egenvakthold". Foruten ordensvaktkurs så behøves det en plettfri vandel og psykisk og fysisk egnethet for en slik oppgave. Slik at kobler man de ordensvakter som er leid inn fra et sikkerhetsselskap med lov om vakthold §7, er det ingen under 18 som får lov til å bli dørvakt i den gruppen. Uansett er det politiet som skal godkjenne der det kreves dørvakter, og jeg tror neppe de godkjenner mindreårige til denne oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå