Gå til innhold

Fotogene steder på Senja?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal være noen dager på Senja medio mai, og da har jeg en del fritid som jeg tenkte bruke til å loffe rundt med kamera. Nå er jeg ikke kjent på Senja, så derfor lurer jeg på om noen har noen tips her. Jeg fant en gammel tråd der noen sa at de hadde vært på fototur til Senja, men det var ikke noe mer konkret der.

Jeg er interessert i de grandiose og ville naturopplevelsene og de særegne kulturmiljøene. Og så nærmer det seg jo midnattsol også, og hvor bør jeg befinne meg da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærmere bestemt Hamn. (Der forøvrig jeg har familie :!: )

Eller Skaland, med dets historier og minnemerker over alle fiskerne som ikke kom tilbake...

Eller Gryllefjord, da du kan se over Andfjorden til Andøya og angre på at du ikke kom hit istedenfor for å ta fine bilder :tease:

Men som nevnt av Telealf; definitivt yttersia!

Lenke til kommentar

Som andre har sagt: yttersida.

senjatransport_400.jpg

Start f.eks helt i nord og kjør avstikkeren til Husøya (utsikt fra svingen i fjellsida), Fjordgård, Senjahopen (fjellveggen mot nord-øst er fantastisk), moloen ved Mefjordvær. Strekningen Fjordgård-Senjahopen er nydelig ca kl 20-22 på kvelden hvis det er sol (veldig harde kontraster gjør HDR gunstig).

På odden mellom Ersfjord og steinfjord er det en fantastisk stoppeplass med nydelig utsikt, både når det er stille og når store bølger slår mot land. Bakgrunnen mot nord er en fin sagtannet fjellrekke.

Kråkeslottet på Bøvær er et spennende bygg. Hvis du får lov til å komme inn så er huset en fotosafari i seg selv. Kråkeslottet er et utleiested som huser ca 30 gjester. Det ligger fint til på en odde ved en sandstrand.

På Skaland har jeg ikke stoppet da jeg ikke så noe interessant fra bilen, men litt lengre inn i fjorden kan det være gode utsiktsbilder (vidvinkel).

Straumen, Hamn og Senjatrollet er bra stoppesteder. Senjatrollet er mest for barn, men voksne kan jo ta seg en matbit der før man fortsetter, uten å kjøpe billett til selve trollet.

Det er et godt stykke over til Gryllefjord, men jeg fikk ikke så mye fotografisk ut av den turen. Men hvis man først skal dit så kan man jo ta svippturen over til Torsken i samme slengen. Kanskje du har mer fotografisk hell og teft enn jeg hadde.

Lengre sør på Senja har jeg ikke utforsket ennå, men jeg har hørt mye fint om Skrolsvik.

Lenke til kommentar

Da blir det "Yttersia" da. Så får vi vente med å legge opp ruten til jeg vet om det blir noe av disse sommerfergene. Visit Troms visste ikke hva det ble til med dem i år, da jeg snakket med dem for en ukes tid siden.

Hvor lenge vil dere si det er "fotolys" på den tiden, det er jo forholdsvis nær at det er blitt midnattsol og sånt i medio mai?

Lenke til kommentar
Hvor lenge vil dere si det er "fotolys" på den tiden, det er jo forholdsvis nær at det er blitt midnattsol og sånt i medio mai?

Jeg synes det er fotolys hele døgnet hele året så jeg er neppe rette person til å svare, men midnattsola kommer til Senja rundt 19-20 mai. Ved geografisk midnatt (ca kl 00.45) er det omtrent som det er ellers i landet like før solnedgang. Selv i slutten av mai er sola bare en solskive eller to over horisonten. Det vil si at du må ha åpen sjø i nord for å se sola.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...