nortridge Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Endelig har jeg fått motivasjon/inspirasjon til å ta bilder igjen, men det er noe som mangler.. Vidvinkel. Har nå en ganske så god Tamron 17-50 1:2.8. Lurer på om det finnes noen gode filtre el. som kan gi meg den vidvinkelen jeg trenger ved urban-fotografering for en billig penge. (Billig)brukt kan også være ett alternativ. Er egentlig litt usikker på hva jeg skal se etter på bruktmarkedet. Forkortelser og sånn er jeg ikke spesielt god på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det du er ute etter er en forsats-linse som gir et videre utsnitt ? Bare vær klar over at disse gir en kraftig fortegning"fisheye" og du får krappy bildekvalitet. Roxen har noen og du finner hundrevis av disse på eBay "67mm" fra noen tiere og oppover,jo billigere jo verre. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Peleng 8mm fisheye kan være et alternativ. Går på ebay for rundt 300$ Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Eller sy sammen flere bilder. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 urban-fotografering Eller sy sammen flere bilder. Husk å rope høyt til alle folk og biler: "STÅ STILLE ALLE SAMMEN; JEG SKAL BARE TA NOEN BILDER OG LAGE PANORAMA!" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 nortridge sier ikke noe om folkemengder eller bevegelige motiver. Sammensetting av flere bilder f.eks via Autostitch, Photostitch eller lignende er dermed et bra forslag, så vennligst slutt å latterliggjør forslaget. Ikke at det er umulig å lage sammenlimte panoramaer med mennesker heller. Her er et eksempel. Et annet cheap ass alternativ er fyrstikkeske pinhole. Det bør få ned prisen per bilde til noen få kroner. http://www.matchboxpinhole.com/ Kanskje ikke helt det trådstarter tenkte på, men det er i hvert fall et snedig alternativt svar på spørsmålet. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg vil på det sterkeste fraråde deg fra å kjøpe en vidvinkelkonverter til å sette foran linsa ettersom de gir elendig bildekvalitet. De har kanskje sin bruk på videokameraer, men på speilrefleks ser jeg ikke helt poenget. Prøv heller å finne et brukt vidvinkelobjektiv til en billig penge. Jeg vet ikke hvilket kamera du bruker, men f.eks. Sigma 10-20mm finnes til de fleste merker, tar fine bilder og er viiid Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 urban-fotografering Eller sy sammen flere bilder. Husk å rope høyt til alle folk og biler: "STÅ STILLE ALLE SAMMEN; JEG SKAL BARE TA NOEN BILDER OG LAGE PANORAMA!" Eneste måten å få lurt seg med 2 ganger Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Takker for svar alle sammen. nortridge sier ikke noe om folkemengder eller bevegelige motiver. Sammensetting av flere bilder f.eks via Autostitch, Photostitch eller lignende er dermed et bra forslag, så vennligst slutt å latterliggjør forslaget. Ikke at det er umulig å lage sammenlimte panoramaer med mennesker heller. Her er et eksempel. Et annet cheap ass alternativ er fyrstikkeske pinhole. Det bør få ned prisen per bilde til noen få kroner. http://www.matchboxpinhole.com/ Kanskje ikke helt det trådstarter tenkte på, men det er i hvert fall et snedig alternativt svar på spørsmålet. Autostitch og Photostitch skal definitivt sjekkes ut ang. "fyrstikkeska", så har rett i at det ikke var helt det jeg tenkte på, men artig liten greie.. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg fra å kjøpe en vidvinkelkonverter til å sette foran linsa ettersom de gir elendig bildekvalitet. De har kanskje sin bruk på videokameraer, men på speilrefleks ser jeg ikke helt poenget. Prøv heller å finne et brukt vidvinkelobjektiv til en billig penge. Jeg vet ikke hvilket kamera du bruker, men f.eks. Sigma 10-20mm finnes til de fleste merker, tar fine bilder og er viiid Tror nok jeg heller kjøper meg en brukt vidvinkel til en billig penge. Noen som kan anbefale meg en vidvinkel på f.eks fotovideo/Finn etc. som er bra til mitt formål. Jeg er hovedsakelig på utkikk etter et objektiv med mest mulig vidvinkel uten fordreining ala fisheye. Men er det noen med meninger som går imot mitt inntrykk av hva som er bra objektiver til nevnte formål, blir jeg glad for det. F.eks at mest mulig vidvinkel ikke alltid er best etc. Nattfotografering er også noe jeg er veldig interessert i. Jeg har Canon 400D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det rimeligeste som er retttegnende er nok Sigma 10-20. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Den rimeligste rettegnende er Tamron 10-24mm. Hverken Sigmaen eller denne fra Tamron er spesielt gode optisk, men Sigmaen er nok hakket bedre og koster hakket mer. Du finner flere (dyrere) alternativer ved å bruke avansert søk i prisguiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå