Gå til innhold

Cheap-ass alternativ til vidvinkel?

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått motivasjon/inspirasjon til å ta bilder igjen, men det er noe som mangler..

Vidvinkel. Har nå en ganske så god Tamron 17-50 1:2.8. Lurer på om det finnes noen gode filtre el. som kan gi meg den vidvinkelen jeg trenger ved urban-fotografering for en billig penge. (Billig)brukt kan også være ett alternativ.

Er egentlig litt usikker på hva jeg skal se etter på bruktmarkedet. Forkortelser og sånn er jeg ikke spesielt god på.:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nortridge sier ikke noe om folkemengder eller bevegelige motiver. Sammensetting av flere bilder f.eks via Autostitch, Photostitch eller lignende er dermed et bra forslag, så vennligst slutt å latterliggjør forslaget. Ikke at det er umulig å lage sammenlimte panoramaer med mennesker heller. Her er et eksempel.

Et annet cheap ass alternativ er fyrstikkeske pinhole. Det bør få ned prisen per bilde til noen få kroner. http://www.matchboxpinhole.com/ Kanskje ikke helt det trådstarter tenkte på, men det er i hvert fall et snedig alternativt svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg fra å kjøpe en vidvinkelkonverter til å sette foran linsa ettersom de gir elendig bildekvalitet. De har kanskje sin bruk på videokameraer, men på speilrefleks ser jeg ikke helt poenget.

Prøv heller å finne et brukt vidvinkelobjektiv til en billig penge. Jeg vet ikke hvilket kamera du bruker, men f.eks. Sigma 10-20mm finnes til de fleste merker, tar fine bilder og er viiid :)

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen.

nortridge sier ikke noe om folkemengder eller bevegelige motiver. Sammensetting av flere bilder f.eks via Autostitch, Photostitch eller lignende er dermed et bra forslag, så vennligst slutt å latterliggjør forslaget. Ikke at det er umulig å lage sammenlimte panoramaer med mennesker heller. Her er et eksempel.

Et annet cheap ass alternativ er fyrstikkeske pinhole. Det bør få ned prisen per bilde til noen få kroner. http://www.matchboxpinhole.com/ Kanskje ikke helt det trådstarter tenkte på, men det er i hvert fall et snedig alternativt svar på spørsmålet.

Autostitch og Photostitch skal definitivt sjekkes ut

ang. "fyrstikkeska", så har rett i at det ikke var helt det jeg tenkte på, men artig liten greie..:)

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg fra å kjøpe en vidvinkelkonverter til å sette foran linsa ettersom de gir elendig bildekvalitet. De har kanskje sin bruk på videokameraer, men på speilrefleks ser jeg ikke helt poenget.

Prøv heller å finne et brukt vidvinkelobjektiv til en billig penge. Jeg vet ikke hvilket kamera du bruker, men f.eks. Sigma 10-20mm finnes til de fleste merker, tar fine bilder og er viiid :)

Tror nok jeg heller kjøper meg en brukt vidvinkel til en billig penge.

Noen som kan anbefale meg en vidvinkel på f.eks fotovideo/Finn etc. som er bra til mitt formål. Jeg er hovedsakelig på utkikk etter et objektiv med mest mulig vidvinkel uten fordreining ala fisheye. Men er det noen med meninger som går imot mitt inntrykk av hva som er bra objektiver til nevnte formål, blir jeg glad for det. F.eks at mest mulig vidvinkel ikke alltid er best etc.

Nattfotografering er også noe jeg er veldig interessert i.

Jeg har Canon 400D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...