Gå til innhold

Spørsmål ang. årsoppgjør og varetelling


Anbefalte innlegg

Hei

Driver et enkeltmannsforetak, en nettbutikk. Har en liten uklarhet her som jeg ikke skjønner helt.

 

La oss si fiktivt at bedrifta har gått med 15 000 i overskudd, men jeg har et varelager med verdi på 115 000,- Blir det da slik at totalt overskudd for året er 130 000,-?

 

Dette skrev nemlig regnskapsføreren min for en tid tilbake:

Varelageret korrigeres mot resultat regnskapet ved at varekjøpet (forbruket ) endres.

 

Vi måler hele tiden vareforbruket for solgte varer. Dvs at vi løpende utgiftsfører alt du har kjøpt, uavhengig om det er solgt eller ikke. Så vil en varetelling vise hva du har kjøpt men enda ikke solgt. Slik at hvis du har 0,- i varelager og ved telling kommer til at du har 100.000,- i varelager, så bedrer dette resultatet med kr 100.000,- da vi reduserer varekostnaden tilsvarende.

 

Dette blir hakket for avansert for meg å forstå...

 

Og i 2010 så har jeg tenkt at det kanskje er lurt å forskuddsbetale skatt, noe som ikke er gjort i 2009. Men hvordan vet jeg sånn ca. hvor mye skatt jeg skal betale inn, og hvor ofte skal dette innbetales?

 

(Jeg har betalt en del skatt i 2009, gjennom en annen jobb, så tror jeg er omtrent ajour)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har bygd opp varelager til en verdi av 100.000 mer enn ved forrige årsskifte, så blir årsresultatet forbedret tilsvarende, altså med 100.000.

 

Når det gjelder forskuddsskatt: Søk om nytt skattekort hos Skatteetaten, og legg inn det du forventer å få i næringsinntekt i skjemaet. Dette betales fire ganger i året: 15. januar/mars/september/november, og du får tilsendt giro i posten.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja da skjønner jeg.. Hadde ikke varetelling i fjor, da det er først nå bedrifta er "såpass".

 

Men når må jeg betale inn skatt for 2009? Har ikke snøring om jeg har innbetalt nok gjennom jobben eller ei.. Blir det en helt vanlig baksmell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...