Gå til innhold

karakterer i fag som går utover minstekravene

redsox

Anbefalte innlegg

På Udir.no "om førstegangsvitnemål" står det følgende

Kan elever velge hvilke fag de ønsker å få ført på et førstegangsvitnemål?

"Ja, elever kan velge om karakterer i fag som går utover minstekravene til fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (rundskriv Udir-8-2009) skal føres på et førstegangsvitnemål, så lenge kravene til fagsammensetning er oppfylt. En forutsetning er at eleven ikke er trukket ut til eksamen i faget."

Jeg har spansk som programfag og får 6 i skriftlig og 5 i muntlig. Jeg har allerede, uten spansken, nok timer til å få vitnemål. Det jeg lurer på er om jeg da kan velga å ta med 6eren i skritlig, men ikke ta med 5eren i muntlig på førstegangsvitnemålet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ja, elever kan velge om karakterer i fag som går utover minstekravene til fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (rundskriv Udir-8-2009) skal føres på et førstegangsvitnemål, så lenge kravene til fagsammensetning er oppfylt. En forutsetning er at eleven ikke er trukket ut til eksamen i faget."

Skal ikke stjele hele tråden. Men hva betyr egentlig dette? At jeg som f.eks går musikk kan velge å ikke ha med musikk-karakterer / Programfag ettersom de ikke er et krav for generellstudiekompetanse?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Skal ikke stjele hele tråden. Men hva betyr egentlig dette? At jeg som f.eks går musikk kan velge å ikke ha med musikk-karakterer / Programfag ettersom de ikke er et krav for generellstudiekompetanse?

Nja. Det vet jeg ikke, det er mulig du ikke har bestått tre-årig videregående skole om du ikke står i alle musikk-fagene, om du går på musikk-linja. For studiespesialisering betyr det at du kan ta flere programfag, og velge hvilke som skal på vitnemålet. Det kan hende du kan gjøre det samme på musikk. Erstatte et av programfagene for musikk med et "allmenn"-programfag. Jeg mener faktisk min stefar, som er lærer på musikklinja, nevnte at de tilbyr noe lignende til elever som sliter i ett av teorifagene, evt. elever som trenger realfag. Hvis du kan fjerne musikkfag, må du selvfølgelig erstatte det med et annet fag.

Spørsmålet er om du må ha fag på vitnemålet, eller om du kan putte karakterer. Har du flere karakterer i ett fag, kan du få bare en av dem på vitnemålet, eller må du ha alle eller ingen?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...