redsox Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 På Udir.no "om førstegangsvitnemål" står det følgende Kan elever velge hvilke fag de ønsker å få ført på et førstegangsvitnemål? "Ja, elever kan velge om karakterer i fag som går utover minstekravene til fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (rundskriv Udir-8-2009) skal føres på et førstegangsvitnemål, så lenge kravene til fagsammensetning er oppfylt. En forutsetning er at eleven ikke er trukket ut til eksamen i faget." Jeg har spansk som programfag og får 6 i skriftlig og 5 i muntlig. Jeg har allerede, uten spansken, nok timer til å få vitnemål. Det jeg lurer på er om jeg da kan velga å ta med 6eren i skritlig, men ikke ta med 5eren i muntlig på førstegangsvitnemålet mitt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Det tror jeg ikke du kan, men jeg anbefaler å sende mail til samordna opptak eller udir. Fortell gjerne hva de svarer. Endret 28. mars 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) "Ja, elever kan velge om karakterer i fag som går utover minstekravene til fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (rundskriv Udir-8-2009) skal føres på et førstegangsvitnemål, så lenge kravene til fagsammensetning er oppfylt. En forutsetning er at eleven ikke er trukket ut til eksamen i faget." Skal ikke stjele hele tråden. Men hva betyr egentlig dette? At jeg som f.eks går musikk kan velge å ikke ha med musikk-karakterer / Programfag ettersom de ikke er et krav for generellstudiekompetanse? Endret 28. mars 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) "Ja, elever kan velge om karakterer i fag som går utover minstekravene til fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (rundskriv Udir-8-2009) skal føres på et førstegangsvitnemål, så lenge kravene til fagsammensetning er oppfylt. En forutsetning er at eleven ikke er trukket ut til eksamen i faget." Skal ikke stjele hele tråden. Men hva betyr egentlig dette? At jeg som f.eks går musikk kan velge å ikke ha med musikk-karakterer / Programfag ettersom de ikke er et krav for generellstudiekompetanse? Nja. Det vet jeg ikke, det er mulig du ikke har bestått tre-årig videregående skole om du ikke står i alle musikk-fagene, om du går på musikk-linja. For studiespesialisering betyr det at du kan ta flere programfag, og velge hvilke som skal på vitnemålet. Det kan hende du kan gjøre det samme på musikk. Erstatte et av programfagene for musikk med et "allmenn"-programfag. Jeg mener faktisk min stefar, som er lærer på musikklinja, nevnte at de tilbyr noe lignende til elever som sliter i ett av teorifagene, evt. elever som trenger realfag. Hvis du kan fjerne musikkfag, må du selvfølgelig erstatte det med et annet fag. Spørsmålet er om du må ha fag på vitnemålet, eller om du kan putte karakterer. Har du flere karakterer i ett fag, kan du få bare en av dem på vitnemålet, eller må du ha alle eller ingen? Endret 28. mars 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nei. Du må ta hele faget, altså alle karakterene i faget, eller fjerne faget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå