Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal lade mitt bilbatteri, trenger hjelp!


zxc23

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bilen min har stått en stund nå, i til dels veldig kaldt vær, og motoren starter ikke i det hele tatt. Kommer ikke en lyd når jeg prøver å starte bilen. Skjønner jo at batteriet er utladet, og har tenkt til å kjøpe en batterilader, og få ladet det opp, da jeg har skjønt at det er bedre enn startkabler.

 

Har bare litt problemer. Er ikke sikker på hvilken spenning det er på batteriet. Er ganske sikker på at det er 12V, men finner ikke sikker info på det noen plass. Hvor kan jeg finne dette? Ellers leverer det 55Ah, hvis det sier noe om hvor stor spenningen er på det. Batteriet er under ett år gammelt. Er også litt usikker på hvaslags batteritype det er...

 

Har tenkt på denne laderen her: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146414734

Vil denne fungere på alle batterityper på 12Volt? Finnes det noe billigere (eller eventuelt bedre) alternaltiver?

 

Er nødt til å ta batteriet ut av bilen for å få det ladet opp. Er det noe spesiellt jeg må tenke på for å få fjernet batteriet sikkert fra bilen?

 

Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen _veldig få_ personbiler som har 24V-anlegg, og jeg vil tro noen vil kunne si 100% sikkert om du har èn av dem om du oppgir hvilken bil det er. Biler med 24V-voltanlegg har vel dessuten gjerne to batterier seriekoblet.

 

Å lade opp et batteri med startkabler fungerer skjeldent eller aldri. Det vil aldri bli ladet skikkelig opp med mindre du kjører noen titalls mil etter å ha startet motoren. Batteriladeren du har linket til skal vel fungere helt utmerket, men vær oppmerksom på at slike ladere vil si at batteriet er fulladet når den kobles til et helt tomt batteri. Etter et par timer tilkoblet vil den starte lading.

 

Å helt utlade startbatterier kan ødelegge dem, så vær oppmerksom på at det er ikke sikkert at batteriet kan lades opp i det hele tatt.

 

Å fjerne batteriet er en grei sak, men du må ha evt. radiokode når det kobles til igjen dersom radioen er sikret med kode.

Lenke til kommentar

De fleste batterier er fylt med vann. Sjekk derfor vannivået i batteriet ditt før du begynner å lade det. Det bruker å være en "min" og "max" strek som indikerer hvor mye vann som skal fylles på. Destillert vann bør brukes.

Lenke til kommentar

Vannnivået skal sjekkes/etterfylles på fulladet batteri, så ikke fyll vann på før batteriet er oppladet. Å fylle på før det er ladet kan bare gi enda mer trøbbel med å lade det opp.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Har det stått helt utladet i kaldt vær så kan det ha frosset, da kan du bare kaste det.

Har du målt spenningen på det?

 

Har ikke målt spenningen på det. Har ikke utstyr til å få det gjort.

 

Den har tidligere stått i kaldt vær, for så å bli startet med startkabler, og det har fungert fint. Men problemet er at jeg nok ikke har kjørt langt nok etter å fått start på den igjen. Så tenkte jeg skulle lade batteriet skikkelig denne gangen. Hvor stor er sansynligheten for at batteriet er ødelagt? Vil jeg i såfall se dette når jeg prøver å lade det?

 

Fant forresten nå ut at det er 12V batteri.

Lenke til kommentar

Jeg har en Ctek X-3600 som er større enn Ctek Zafir avbildet hos Clas Ohlsson. Bruker den kun på MC da det tar all evighet til å lade opp bilbatteriet. For bilen kjøpte jeg en XS-7000 of tar noen få timer med flat batteri. Om vinteren brukes samme lader til vedlikehold og det tar en halv time. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor lang tid skal det egetnlig ta å lade opp ett batteri? Laderen går ikke over fra lading til vedlikeholdslading, selv etter over 24 timers lading. Noen som har erfaringer med hva det kan skyldes. Laderen leverer 3,6Ah, og batteriet er på 55Ah, så skulle jo ikke trenge å ta mer enn litt over 15 timer? Eller?

Lenke til kommentar

Det greieste er nok å måle spenningen, men det er slik at du kan ikke ta det maksimale laderen kan levere og dele det på antall amperetimer for å finne ut hvor lang tid det vil ta. En skikkelig lader vil starte med maksimal lading, men på ca. 90% av kapasiteten gå over til steg 2 som er konstantspenningslading. Iløpet av den tiden holdes batterispenningen konstant, og strømmen fra laderen vil gradvis avta. Først når strømmen naturlig når ca. 0 vil laderen gå over til vedlikeholdsmodus. Denne perioden tar mye lengre tid enn en hvilken som helst annen 10%.

 

Det kan også være andre grunner til at den ikke fullader batteriet. Helt utladede batterier kan ofte være ødelagt, som kan bety at batteriet har èn eller flere helt døde celler. Disse cellene vil ikke nødvendigvis generere noe spenning under lading, som betyr at spenningen til batteriet vil aldri nå det punktet laderen kutter. For å sjekke dette kan du koble fra laderen, la den stå frakoblet i 5 minutter, og så måle spenninge. Spenningen skal være rundt 13V. Dersom den er under det, f.eks 10V, så er batteriet deffekt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Test å ta inn og ut stikkontakten på laderen nå, og da lyser laderen plutselig for vedlikeholdslading. da skulle vel batteriet være i orden? :new_woot:

 

Ville ikke vært skråsikker på det. Er igrunn ikke stort å bry seg om den lampen der.

 

 

Syrebatterier som har vært helt utladet = Garbage.

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, har en nyere Volvo med ikke typemerket batteri, og vet ikke når jeg må vedlikeholdslade. Bilen brukes ikke ofte, og noe strøm trekkes hele tiden. Ladet den da batt.spen. var 12,4 V, noe som ble sagt tilsvarte 45 % ladet, men bare etter tilført 4,5 Ah var ladespenningen kommet opp i 14,2 V og frakoplet batt. hadde 12,85 V etter en times hvile og også neste dag. Og det er jo nesten fulladet, mener man. Og fra 45 til 95 % ladet trengs egentlig over 30 Ah, so hva er det som ikke stemmer?

Lenke til kommentar

Du må huske at det er to forskjellige skalaer for påkoblet lader og frakoblet lader. Med tilkoblet lader bør spenningen ligge på 14,5V før man kan si at det er fullt oppladet. En skikkelig batterilader vil likevel koble fra når den oppnår den spenningen og ligge og føle etter om den trenger å starte på nytt igjen. 14,5V og oppover er skadelig for batteriet over tid, og derfor vil ikke en lader beregnet for kontinuerlig tilkobling holde den spenningen.

 

Det er også vanskelig å regne prosent på et blybatteri. Det er ikke en lineær skala.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...