Gå til innhold

Kraftig allrounder\gaming - skal holde til 2015.

Anbefalte innlegg

Hepp!

Skal bytte ut min maskin fra 2006 med noe jeg har satt sammen på NetShop sine sider, som blir en kraftplugg som skal holde i >5år.

Har ikke brukt mye penger på PC de siste årene, så derfor har jeg satt sammen noen komponenter som skal prestere bra - og prisen ble deretter :whistle:

Planen her er å kjøre X25'en som systemdisk, og de to 1,5TB'ene i Raid0 for best mulig ytelse. Backup av de viktige filene kjører jeg på en nettverksdisk, så trenger ikke høre Raid0-advarselene ;-)

Har også lest mye bra om det innebygde lydkortet på ASUS-HKet, så gir det et forsøk, og bestiller ikke ekstra lydkort.

Ta en titt på bygget, og gi en tilbakemelding hvis noen ser noe som kan oppføre seg som en

flaskehals eller et komponent som bør byttes for et bedre til tilsvarende pris. Takk! :-)

netshop-mars.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor ikke heller kjøpe en pc som er enkel å oppgradere?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1112389

om 3 år er en pc til 7k gjerne dobbelt så god som en pc til 20k idag.

bruk heller litt mindre penger og oppgrader når det er behov.

kan du kanskje bruke kabinettet til gamle pcen?

som gamingpc er denne maskina til 13k akkurat like god som i7 pcen til 18k. (velg et kabinett du liker)

Lenke til kommentar

Takk for tipset :-) Leser litt i den guiden du linka til, å vurderer det nøye ;)

På den 13k PCen du linka til, er minnet jekka ned i klokkefrekvens og halvert i strl, samtidig som det er valgt en annen (billigere) cpu fra amd og et billigere HK i tillegg til mindre lagring. Alt er egentlig billigere i ditt bygg når jeg ser etter. Jeg kan vurdere noe av dette, men blir ikke å bruke komponenter fra gammel PC, og trenger 3TB fra starten av ;)

Jeg VET at jeg ikke kommer til å gidde å bytte HK, så blir å gå med ASUSen jeg har valgt - så det eneste jeg ser jeg kan spare litt inn på, og bytte med tida, er minnet og muligens cpu. Kabinettet jeg har valgt, er dyrt, men det er noe jeg har tenkt å bruke på PCen etter denne.

Kunne selvfølgelig ha kutta vekk en hdd og tatt en 500g fra gamle PC-en, men både disker og spesiellt kabinett i nåværende maskin er bare søppel, så det eneste jeg tar med meg fra den er dvd-brennern og skjermer\mus\tast etc.

Lenke til kommentar

det er faktisk mindre sjanse for at du må bytte hk senere hvis du gå for hk med am3 sokkel.

står hvorfor i guiden hvis jeg husker rett, men det har med bakover-kompatibilitet am3 prosessorer går faktisk inn i de fleste am2 og am2+ hovedkort.

neste generasjon amd prosessorer (bulldozer) kommer også mest sannsynlig til å gå fint inn i et am3 hk.

det er veldig sjeldent at du faktisk trenger mer enn 4GB ram, hvis du får behov for det er det jo en fin, billig og enkel oppgradering.

trenger du 3TB lagring så kjøper du ganske enkelt 3TB lagring, var en handleliste jeg hadde liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...