khoyum Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Har ikke veldig greie på bil, noe som emnetittelen kanskje beviser:P Når jeg kjører bilen min så humper den på høyre side. Ikke sånn at jeg sitter å hopper inne i bilen, men såpass at det er merkbart. Det er ingen ulyd til vanlig, men når jeg legger helt om til venstre i lav fart så kommer det små smellelyder som høres ut som metall mot metall. Denne lyden kan også komme ved lav akselerasjon fra 0-30. Noe som har en ringeste anelse om hva dette kan være? Skal egentlig legge ut på påsketur på onsdag, men vet ikke om jeg tørr å legge ut på en 6 timers tur med denne bilen akkurat nå. Hvis det har noen betydning, så er bilen en Ford Mondeo Sedan, 98 modell som kjører på piggfrie vinterdekk. Håper noen har vært borti lignende, og kan gi meg en gladmelding Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Sånn umiddelbart kan det høres ut som at drivknuten på ene siden er gåen. Er det på drivakslingen du opplever lyden? Lenke til kommentar
khoyum Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Sånn umiddelbart kan det høres ut som at drivknuten på ene siden er gåen. Er det på drivakslingen du opplever lyden? Nå føler jeg meg skikkelig blond, men jeg antar at det er drivakslingen ja. Siden det er forhjulsdrift og lyden kommer fra front:P Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Er nok drivknuten ja, kan også høres ut som slitt fjær eller demper på høyre side. Er ikke farlig å kjøre med Endret 28. mars 2010 av Gryterett Lenke til kommentar
khoyum Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Takker for svar =) Er dette en dyr og tidkrevende operasjon hos et verksted? Gidder ikke slenge tusenlapper i bilen, siden jeg har tenkt å vrake til sommeren. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 I Norge må du regne med 3-4 lapper....billigere i Strömstad. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Du kan jo spare pengene ved å kjøre med den slik den er. Er ikke farlig. Lenke til kommentar
khoyum Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Jepp, ser ut til at jeg må gjøre det ja. Snakka og med et verksted idag, og de hadde ikke kapasitet til å se på det før påske. Så da stoler jeg på Gryterett og tar meg ferie Takker for svar! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jepp, ser ut til at jeg må gjøre det ja. Snakka og med et verksted idag, og de hadde ikke kapasitet til å se på det før påske. Så da stoler jeg på Gryterett og tar meg ferie Takker for svar! Spennende, stoler på et svar fra en forumbruker ut i fra at bilen "humper" Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Jeg sier ikke at "diagnosen" er feil, men måtte bare påpeke det... God påske! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Drivakslingen skulle ikke gi slike symptomer med mindre den er i ferd med og kollapse helt og skjære seg, da hadde du hatt mye ulyd og du hadde raskt blitt stående etter veien. Men du bør beskrive "humpingen", er det vibrasjoner, hvilke hastigheter merker du den best? følger den hastigheten? Har du sjekket at hjulet sitter skikkelig fast, at hjulboltene ikke er løse? Endrer symptomene seg om du bremser? Lenke til kommentar
khoyum Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Har levert den på verksted for en sjekk idag. Så vet jeg det sikkert. Det er ikke vibrering, bilen humper i takt med farten. Sammenlign det med en sykkel som har "kast" i felgen. Jo fortere du kjører, jo fortere humper det. Merker det mest i 10-40 km/t. Etter dette merker jeg det nesten ikke. Ang. lydene så kommer dette kun ved akselerasjon i lav fart, og mest når jeg legger helt om til venstre. Jeg har byttet hjul på den siden, jeg trodde humpingen oppstod, uten at dette gjorde noe bedre. Når jeg gjorde dette, dro og slet jeg litt i hjulet, for å se om det kunne være hjullageret, men det satt bomfast, så det har jeg utelukket. Boltene såg ut til og sitte fast, og det eneste jeg merket bevegelighet i var bremseskiven. den kunne jeg dra rett ut og inn 2-3 mm. Dette gikk jeg ut i fra at var normalt, siden hjulmutterene vil stramme denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå