kuper Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei Skal kjøpe meg ny pc, jeg har brukt en del tid på å søke i forumet her men finner ikke noe som tilfredstiller mine kriterier. Denne maskinen skal brukes i hovedsak til Office, Enkel Autocad, surfing/ epost, noe enkel bilderedigering og spill i sjangeren Anno 1404, command counquer og civilization. Maskinen må være meget/ ekstremt stille, blir sprø av den susingen jeg har på min nåværende stasjonære. Den må være lynrask i oppstart, lynrask i å starte programmer, kunne kjøre win 7 problemfritt og kunne takle mange programmer og oppgaver samtidig. Driver ikke med modifisering/ klokking osv så komponentene må være rett ut av esken uten at noe må modifiseres. Prisleie bør ligge mellom kr 8000 - 13000,- inkl 22" skjerm. Er det noen kreative flinke pc byggere på dette forumet som har et godt forslag ? Setter stor pris på hjelp til dette. Lenke til kommentar
kuper Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Vurderte dette oppsettet som AGENTSPOON har lagt inn i en annen tråd, men svært usikker på støynivået. Vet ikke om noen har noen komentarer til dette, i forhold til det som jeg skal bruke maskinen til? Kabinett: Fractal Define R2 Prosessor: AMD Phenom II X4 955 (+ Cooler Master Hyper 212 Plus) Skjermkort: XFX Radeon HD 5770 Minne: Corsair XMS DDR3 4GB Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB SSD: Intel X25-V 40GB Hovedkort: Asus M4A785TD-V EVO Brenner: Samsung SH-S223B Strømforsyning: Corsair VX 450W Høytalere: Logitech X-540 Skjerm: Dell Ultrasharp 2209WA Pris: 10 450,- Lenke til kommentar
areah Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) les gjennom hele førsteposten i denne tråden siden du er allergisk mot støy anbefaler jeg å bruke litt penger i et skjermkort med spesiell kjøler. skjermkortet er gjerne det komponentet som lager mest lyd i hele maskina,så anbefaler å bruke litt penger på et skjermkort med "vapor-X" kjøleren. eks. denne anbefaler også å bruke penger på en tredjeparts kjøler til cpu. (og bruk masse penger på skjerm) eks denne, er den for dyr anbefaler jeg denne Endret 28. mars 2010 av areah Lenke til kommentar
kuper Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Leste igjennom tråden, men er usikker på om dette oppsettet som diskuteres i den tråden er stille nok, dvs jeg tror maskinen blir for rask og derfor for mye støy. Er usikker. Så på de skjermene du anbefalte, Dell er det et bra merke på skjermer ? Trodde det var samsung som var kongen på skjermer, ser forøvrig at samsung har en LED 22" er det noe å statse på ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) At en maskin er rask betyr ikke nædvendigvis noe for støynivå. Den raskeste maskinen hos meg er den som støyer minst. Bytter du ut kabinettet i GullLars sitt oppsett med Fractal Design R2 kabinettet og putter inn en bra CPU-kjøler, så skulle du komme ut med en svært stille rigg. Du nærmer deg også ditt oppsett i de fleste delene. Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X skjermkortet tror jeg er et bra HD 5770 når det gjelder støy - så jeg ville vurdert dette. Jeg ville uten tvil tatt Corsair VX 550W foran VX 450W. Dessverre så er det ingen i Norge som selger Corsair sine to minste HX PSU-er, nemlig HX 450W og HX 520W. Seasonic, som er min preferanse når det gjelder støysvake PSU-er, er dessverre fraværende i norske nettbutikker. Edit: Samsung er ingen konge på PC-skjermer, langt derifra. Både Dell, Eizo og NEC har klart bedre skjermer enn Samsung. De to Dell-skjermene er virkelig gode skjermer for pengene. Personlig vurderer jeg knapt Samsung sine skjermer, de har omtrent bare slike "refleksskjermer". Jeg er den typen som skal ha grå kanter og intet reflekterende belegg. De beste LED baklyste skjermene til akseptabel pris pr dato er Dell G2410 og Eizo Flexscan EV2313WH. Men begge har TN panel. Endret 29. mars 2010 av Bolson Lenke til kommentar
kuper Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Da er nytt oppsett satt opp delvis kopiert av gullars, hva tror dere om dette da iht mine spesifikasjoner: Kabinett: Fractal Define R2 PSU: Corsair VX 550W Hovedkort: GIGABYTE GA-790XTA-UD4 AM3 CPU: Phenom II x4 945 95W 3,0Ghz (eventuelt AMD Phenom II X4 965 Black Edition) RAM: 2x Kingston ValueRAM DDR3-1333mhz 2GB GPU: Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "VAPOR-X" Lagring: Intel X25-M SSD 80GB 2,5", + Samsung SpinPoint F3 1TB Skjerm: Dell Ultrasharp 2209WA Usikker på CPU da kanskje 965 støyer mer enn 945 ?, noen som har en mening om det ? Angående PSU har hørt noe om MIST PSU at de skal være meget stille noen erfaringer om det ? Bør jeg øke RAM til kanskje 6GB ? Lenke til kommentar
kuper Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Hvilken type CPU kjøler anbefales ? Er denne brukbar og ikke minst stillegående Noctua NH-U12 ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Den er bra, men du trenger ikke å kjøpe en så dyr kjøler om du ikke skal klokke. Cooler Master Hyper 212 Plus, Xigmatek S1284 Achilles og lignende holder helt greit. Lenke til kommentar
kuper Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Er igrunnen mest på jakt etter stillheten, hvis nocturaen er mer stille så betaler jeg gjerne differansen, men hvis de du nevner er stille eller stillere så vil jeg heller ha en av de. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 La meg si det så enkelt som at vifta på Achillesen min høres ikke når jeg kjører på ca 1 000 omdreininger. Det burde også holde fint for en uklokka X4. Både Hyperen og Achillesen har vifter som er bedre å styre med viftestyring i hovedkortet enn Noctua. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå