Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Win XP og Win 98 i nettverk

Anbefalte innlegg

Har et problem med nettverket mitt.

Har en trådløs router som jeg bruker mot Internet. Til denne er det kobla en maskin trådløst. Det er også koblet til en switch, som 3 andre maskiner står på.

Den trådløse maskina kjører Win98SE, det gjør også 2 av de maskinene som er koblet til switch`en, mens den siste, og største, maskina kjører XP home (norsk)

Alle maskinene klarer å se den trådløse, men den trådløse ser kun de to andre Win98 maskinene, ikke Xp maskina.

Alle maskinene tilhører samme arbeidsgruppe, Mshome, alle får IP fra routeren.

Det rareste er allikevel at den trådløse fikk kontakt med Xp maskina da jeg installerte kortet, men etter å ha reboota en gang så klarer den ikke å gjøre det mer.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke uvanlig, tror et søk på tidligere poster vil gi deg noen svar.

Hadde selv et lignende problem da jeg satte opp et nettverk for en god stund siden, og husker ikke akkurat oppskriften nå. Men vanligvis er problemet at win98 og 2000/XP håndterer brukere/brukerrettigheter helt forskjellig.

Jeg går utfra at du har installert de protokollene du behøver, så prøv dette: Sørg for at alle maskinene tilhører samme workgroup, og at de er innlogget med samme brukernavn og gjerne også samme passord. Det vil vanligvis løse problemet, et annet problem er at passordfila på win98 er en vits, så stort sett hvem som helst kan lese passordene du bruker, spesielt hvis du har aktivert fildeling på win98-maskina.

Lenke til kommentar

Alle maskinene har samme workgroup, jeg var litt i tvil om det gjorde forskjell om det var store eller små bokstaver, for eksempel var workgropu på den ene Mshome, mens på en av de andre MSHOME.

Men å endre dem likt gjorde ingen forskjell.

Alle maskiner er satt opp med TCP/IP, og automatisk få IP, som de får av routeren, og den virker. Alle maskinene er også satt opp med Netbeui, Window sfildeling, og alle maskiner deler minst en mappe.

Brannmuren i XP er slått av, det er brannmuren i routeren som tar seg av sikkerheten.

Det rare er at alle maskinene kan pinge hverandre.

En ting som er litt rart, er at sub-nettmaska til den trådløse maskina er 255.0.0.0, mens på alle de andre er det 255.255.255.0, men dette får jeg ikke til å endre, siden det er routeren som deler ut adresser.......

Lenke til kommentar

Sjekket du at brukernavn/passord er likt på de to maskinene? Dette er viktig.

Et annen ting du kan sjekke er at brannmuren i routeren er åpen for de IP-adressen du bruker. Interne IP-adresser begynner med 192.x.x.x eller 10.x.x.x. Hvis ikke en maskin får tildelt en IP settes den automatisk til 169.x.x.x Andre her kan sikkert være mer spesifikke, det er lenge siden jeg fiklet med nettverk.

Kan nevne at jeg har ingen problem med dette, jeg er innlogget med lik bruker på begge maskinene og jeg har sharet den disken jeg vil dele på win2000 maskina som "Everybody".

Lenke til kommentar

Bruker ingenvbrukernavn eller passord på win98 maskinene, og det var ikke det som var problemet heller, og jeg har ikke brannmur i XP aktivert, som jeg også skrev tidligere.

Men fant ut av problemet, uten at jeg egentlig skjønner hva som er problemet... Som jeg skrev over, så fikk den trådløse masina subnettmaske 255.0.0.0. Jeg gikk inn i TCP/IP settinga på den maskina, og endra til statisk IP,med subnett 255.255.255.0, og da virka det plutselig !!!

Så nå er jeg fornøyd, men hvis noen kan forklare meg hva jeg egentlig har gjort, og hvorfor det var galt, men virker nå, så blir jeg enda gladere !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...