Dodraug1 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei, jeg har planer om å kjøpe meg nytt kamera. Etter å ha lest en del reviews har jeg så og si bestemt meg for at det blir Canon EOS 550d. Jeg er rimelig nybegynner når det gjelder fotografering, så jeg har ikke de altfor store kravene foreløpig, men jeg mener at når jeg først kjøper så vil jeg ha noe skikkelig. Derfor ser jeg etter gode og rimelige alternativer til kit-objektivet. Det er ikke noen spesielle ting jeg kommer til å fotografere mer enn andre, så jeg er på jakt etter et 'all-round' objektiv om det finnes. Ønsker dog å ha noe zoom på det. Prisklassen jeg ser for meg er en 2-3000kr. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med her? Eller er det greit å begynne med kit-objektivet og så kjøpe nytt når jeg vet mer hva jeg har behov for? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Kitobjektivet til Canon med IS er vel ikke så dårlig? Jeg ville gitt det et forsøk først og sett om det tilfredsstiller ditt krav og heller kjøpt noe annet når du vet hva du har behov for. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Canon EF-S 18-135mm IS går for å være et relativt brukbart objektiv med stort brennviddeomfang. Men det er nok ikke av noe særlig bedre optisk kvalitet enn kitobjektivet EF-S 18-55 IS. Men den optiske kvaliteten på dette er jo temmelig god. Endret 28. mars 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Kit-objektiver tilfredsstiller jo kravene dine og er faktisk ikke noe dårlig objektiv som flere allerede har påpekt. Det beste rådet er nok, som du selv antyder, å vente med å kjøpe noe ekstra objektiv før du har fått litt mer erfaring med kameraet og kit-objektivet slik at du vet hva du savner og dermed hva ønsker deg av et nytt objektiv. Feilkjøp av objektiver blir fort kostbart og du endre bare opp med for mye som "blir liggende på hylla" - her snakker jeg av erfaring Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Siden du spør etter alternativ så vil jeg anbefale Tamron 17-50mm 2.8. Flott budsjettzoom som går for rundt 2500 på brukten og ca. 4000 nytt. Her får du flott skarphet og hurtighet for en rimelig penge. Les deg opp på tester og erfaringer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Støtter forslaget om Tamron 17-50 f/2.8. Dette er en ypperlig oppgradering for de som ønsker noe bedre enn kit-objektivet for en billig penge. Hvis budsjettet ikke rekker til en ny Tamron, anbefaler jeg deg å beholde kit-objektivet til du har funnet ut nøyaktig hva du savner med det (rekkevidde, skarphet, lysstyrke, osv..). Lenke til kommentar
Dodraug1 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Takker for innslag. Jeg tror jeg gjør som flere av dere anbefaler og går for kit til å begynne med, så tar vi det derfra. Det er jo på tilbud for tiden også ser jeg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 En av hovedgrunnene for å kjøpe speilrefleks er at man har mulighet til og bytte objektiv etter hva man skal fotografere. Det og kjøpe et objektiv med et stort brennvidde-omfang vil gå på bekostning av kvalitet og blir et kompromiss angående bruksegenskapene. Det du burde gjøre er å kjøpe med kitobjektivet "du gir ikke så mye for det i en kamerapakke",etter hvert kanskje en telezoom og når du begynner og forstå kameraet kan et fastobjektiv uten zoom hjelpe på kreativiteten. Bare vær sikker på at 18-55 objektivet som følger med er det som har IS "stabilisering" da det er mye bedre optisk en samme objektiv uten IS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå