nojac Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Noen som har et kostnadsfritt kredittkort å anbefale der en kan inngå avtale om avtalegiro på HELE beløpet ved forfall? Det er vel en del av konseptet for de fleste kortutstedere at man skal bruke kreditten, så de tilbyr vanligvis bare autogiro på minimumsbeløpet. Men å benytte kreditten er uaktuelt. Og kortet skal brukes av et familiemedlem som ikke er på nettet regelmessig, så automatiske rutiner er nødvendige. Andre, mindre viktige, kriterier som er relevante for valg av kort er: 1. Lave gebyrer ved kontantuttak i Norge og i utlandet (De fleste "gebyrfrie" kort belaster med kredittkortrente fra uttaksdato ved kontantuttak i minibanker. Villedende reklame, spør du meg...) 2. Rabattavtaler på bensin og andre varegrupper. 3. BankAxept-støtte som bl.a. gir gratis uttak av kontanter i nærbutikken. (yA-korter har dette, men de tilbyr ikke autogiro. Coop-kortet hadde det tidligere...) 4. Nettbank-kontroll. Det er lett å finne artikler om "beste kredittkort" på nettet, men de fokuserer på rente/gebyrer og mangler info om mine viktigste punkter... Endret 29. mars 2010 av nojac Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det du spør etter er ikke akkurat vanlig, og det er sjeldent man finnet et kort som gir alt av fordeler. Det vanlige er at et kort er bra på noe, et annet er bra på noe annet. Av de kortene eg har er det kun Skandiabanken som kan trekke hele beløpet ved forfall, men da i fra en konto i Skandiabanken. I praksis må du derfor flytte kundeforholdet ditt til Skandiabanken for å få det til å fungere slik du ønsker, evnt sørge for at det alltid står like mye penger på kontoen i Skandiabanken som man har av kreditt. 1. Selskapene må tjene penger på noe. De fleste har fri bruk og ingen årsavgift. I tillegg skal de som drifter de forskjellige minibankene ha sin del av kaka og da må kredittkortselskapet dekke inn kostnaden et sted. Eg har ikke sett noen som tilbyr gebyrfrie kontantuttak. 2. De guidene du har funnet viser hvilke som gir rabatt på hva. Eg bruker Esso MC for rabatt på bensin og Trumf Visa for cashback på alt annet. 3. Ingen erfaring med, men det hadde vært en fordel ja. 4. Alle eg har vært borti så langt har dette. Men eg har hørt rykter om at for eks AmEx ikke har dette atm. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Av de kortene eg har er det kun Skandiabanken som kan trekke hele beløpet ved forfall, men da i fra en konto i Skandiabanken. Skandiabanken er foreløpig det mest aktuelle alternativ for ett av familiemedlemmene, hun har allerede Skandiabank-konto. Men Skandiabanken-kredittkortet har jo et lite årsgebyr.. (Selv har jeg også lønnskonto i Skandiabanken, men jeg foretrekker yAbank-kredittkortet siden det er gebyrfritt og har BankAxept. Selv om det ikke har nettbank-kontroll- men via SMS) Eg har ikke sett noen som tilbyr gebyrfrie kontantuttak Ikke jeg heller(selv om guidene ofte oppgir at de er gebyrfrie) Det nærmeste er som sagt kontantuttak i butikk med BankAxept (yA) 2. ... Eg bruker Esso MC for rabatt på bensin og Trumf Visa for cashback på alt annet. Jeg har selv et Esso-kort gjennom min organisasjon. Og der har jeg faktisk i mange år hatt autogiro på hele beløpet. Hvis de tilbyr det til ikke-organisasjonsmedlemmer kan DET kanskje bli løsningen. Denne tråden er for å kartlegge eventuelle alternativer... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg har selv et Esso-kort gjennom min organisasjon. Og der har jeg faktisk i mange år hatt autogiro på hele beløpet. Hvis de tilbyr det til ikke-organisasjonsmedlemmer kan DET kanskje bli løsningen. Esso-kortet eg har er privat og ikke et firmakort. Kan være der forskjellen ligger. Det med BankAxept er faktisk et vesentlig poeng dersom man skal bruke kortet til daglig forbruk. Da ingen av kredittkortene mine har dette så må eg alltid ha med meg et vanlig debetkort i tillegg for de butikkene som ikke tar kredittkort. Noe som er litt dumt. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Det med BankAxept er faktisk et vesentlig poeng dersom man skal bruke kortet til daglig forbruk. Da ingen av kredittkortene mine har dette så må eg alltid ha med meg et vanlig debetkort i tillegg for de butikkene som ikke tar kredittkort. Noe som er litt dumt. Ja, derfor har jeg irritert meg over at testene ikke nevner dette for meg helt avgjørende poenget. Etter at jeg fikk yA-kortet trenger jeg ikke lengre et vanlig debet-kort. Alle norske brukersteder tar BankAxept. Men denne tråden skulle jo handle om avtalegiro.... Endret 29. mars 2010 av nojac Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Du mener antagelig Avtalegiro, Autogiro er for bedrift til bedrift, for privatmarkedet har man Avtalegiro. Jeg irriterer meg også over at kredittkortene mine kommer med minimumsbeløp på eFakturaene, så jeg manuelt må inn og sjekke saldo og endre belpet hver gang. Men det er ikke nok til at jeg bytter kort Lenke til kommentar
nojac Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Selvfølgelig heter det Avtalegiro. Det er 10 år siden Autogiro var aktuelt for oss forbrukere... Takk for korreksjonen, jeg har rettet trådtittel etc. Helt greit for meg å måtte legge inn regningen fra yA manuelt hver måned, siden jeg liker å dele opp beløpet slik at jeg kan legge inn ulike formål (Reiser, Bil, Forbruk..) på korrekt sted i Skandiabankens Min økonomi. Gir god oversikt. Problemstillingen er mer akutt for et familiemedlem som ikke er fast nettbruker.. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg har i grunn slått meg til ro med at kortselskapene kun trekker minimumsbeløp som default. Det koster meg ikke all verden å gå inn og rette beløpet. De vil rimeligvis tjene penger, og på sånne som meg som alltid betaler alt jeg skylder dem tjener de ikke stort. På den annen side hadde det kanskje vært på tide med en lovendring som i utgangspunktet trekker hele beløpet og hvor man manuelt må gå inn for å betale minimumsbeløpet. Det er litt for enkelt for svake sjeler å havne i luksusfella slik reglene er nå. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Tips. Det ligger en mulighet på alle eller i hvertfall de fleste kredittkort til å ha full innfrielse av saldo på fakturaen hver måned. Dvs at du kan ha efaktura uten å endre beløpet hele tiden. Dette fungerer også på avtalegiro slik at du kan ha full innfrielse hver måned automatisk. Kjekt på drivstoffrabattkort og trumf visa f.eks hvor rabattan fort blir borte i gebyrer og rente hvis man glemmer å innbetale en måned. Trådstarter. Så vidt jeg vet må du ha en kombinasjon av kort for å oppfylle alle ønskene dine. I min mening vil du være bedre tjent med å ha et vanlig bankkort til minibank og kasse uttak. Lenke til kommentar
duffy78 Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Jeg har ikke klart å få dette til med noen andre enn skandiabanken. Har prøvd blant annet kredittkort til bank norwegian, yabank og gebyrfri uten å ha fått trekt noe mer enn et par prosent av utestående automatisk. (Kan så klart betale inn mer selv, men det glemmer man jo fort, og er vel det de lever på. Skandiabanken sin er derimot mer eller mindre feilfri, og de vant vel også best i test her for en stund siden. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Det ligger en mulighet på alle eller i hvertfall de fleste kredittkort til å ha full innfrielse av saldo på fakturaen hver måned. Dvs at du kan ha efaktura uten å endre beløpet hele tiden. Dette fungerer også på avtalegiro slik at du kan ha full innfrielse hver måned automatisk. Dette stemmer ikke med den erfaring de øvrige deltagere i denne tråden har gjort. Hvilke gratiskort har avtalegiro med full innfrielse hver måned? Skandiabanken er en testvinner i klassen for lave renter, men det har årsgebyr (riktignok bare 50 kroner..) Og hvis jeg forstår det rett må du ha konto hos dem for å trekke hele beløpet ved forfall, det gjelder ikke vanlig Avtalegiro. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Kredittkortet til Skandiabanken er testvinner på renter. Dvs at om du ikke betaler inn hele beløpet ved forfall, hver gang, så er det her det er billigst. Men for oss som betaler inn hele beløpet ved forfall så er det et relativt dyrt kort(kr 50 er ikke mye) med lite ekstra på(ingen rabattavtaler, ingen cashback og simpel reiseforsikring). I tillegg krever Skandiabanken at du har en vanlig brukskonto der i tillegg. Du kan ikke bare ha kredittkort. Du kan heller ikke overføre penger til kredittkortet i fra andre banker. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 1. Lave gebyrer ved kontantuttak i Norge og i utlandet (De fleste "gebyrfrie" kort belaster med kredittkortrente fra uttaksdato ved kontantuttak i minibanker. Villedende reklame, spør du meg...) Gebyrfri/Santander tror jeg er bra her, de tar ikke noe gebyr, men beregner renter fra uttaksdato, så om du drøyer et par dager før du betaler inn, så får kredittkortselskapet "cut"'en sin og du får trukket fra "gebyret" på skatten. De kredittkortene jeg har kan jeg iallfall betale inn et altfor stort beløp til, og så sender de meg ikke faktura på noen måneder. Da får man ikke rente på pengene, men man får jo knapt noen rente på forbrukskontoer noen steder nå. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Til kontantuttak i utlandet bruker jeg alltid Skandiabankens Visakort. De tar ikke gebyr utover det Visa tar, 1,75% tror jeg det er. Det lønner seg ikke så godt å bruke kredittkort til kontantuttak med mindre man ikke har penger på konto, og da burde man kanskje ikke ta ut kontanter... Lenke til kommentar
nojac Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Ifølge www.kredittkortet.com tilbyr 365Direkte fra FokusBank avtalegiro på hele beløpet. Når de i tillegg tilbyr mer bensinrabatt hos Esso enn det Esso-kortet jeg hittil har benyttet, er det bare å bestille... Riktignok må jeg fortsette med yAbank-kredittkortet fordi de også har BankAxept (fungerer også på terminaler som ikke aksepterer kredittkort i Norge), og med Norwegian-kortet for å slippe kredittkortgebyr ved uttak i utlandet og bestilling av Norwegian-flyreiser. Det perfekte kredittkort finnes som kjent ikke. Endret 27. november 2011 av nojac Lenke til kommentar
Investorman Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Slettet Endret 8. desember 2012 av Investorman Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Alle kortene fra Cresco kan også settes opp slik som TS ønsker. (Trumf Visa, Naf FordelXtra osv) Bare å kontakte kundeservide via tlf eller webskjema så fikser de det. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Når det gjelder BankAxept så blir det stadig mindre viktig. Jeg skal ikke uttale meg om hvordan dette vil bli framover. Men i dag MÅ en ha BankAxept for å være sikker på å få kortet godkjent. I høst har jeg blitt "reddet" av yABank-kredittkortets BankAxept hos min dekkforhandler, hagesenteret og på en flybuss, som ikke tar "vanlige" kredittkort. Dessuten kan jeg ta ut kontanter i butikk med yA-kredittkortet. For meg er dette kortet et klart bedre alternativ enn et "vanlig bankkort (debet-kort). Ellers takk til hagfors for tipset om at Trumf Visa gir avtalegiro på hele beløpet. Kort er bestilt. Endret 1. desember 2011 av nojac 1 Lenke til kommentar
Investorman Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Slettet Endret 8. desember 2012 av Investorman Lenke til kommentar
nojac Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 BankAxept logoen på kredittkort er nyttig, men mange kan klare seg uten. Ja, har du et vanlig bankkort trenger du ikke å bry deg om BankAxept på kredittkortet. Men så lenge de fleste banker tar 250 kroner for et bankkort mens kredittkort stort sett er gratis, er løsningen med BankAxept på kredittkortet et fristende alternativ. Og kredittkortet har jo flere fordeler i forhold til vanlige bankkort, hvis du har en ordnet økonomi og betaler alt ved forfall. Behovet for kontanter dekkes for de fleste fullt ut ved uttak i butikk. Hvis du har BankAxept. Og du vil aldri bli møtt av "Vi tar ikke kredittkort"! Men denne tråden handlet jo ikke om BankAxept, men om kredittkort med avtalegiro på hele beløpet. Har du flere kredittkort, er det fort gjort å miste oversikt over fakturaer og forfallsdatoer i ferier og hektiske perioder... Trumf Visa og 365Direkte er tipsene! (Og de har IKKE BankAxept!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå