Gå til innhold

Oppgradere en "rustholk" av en pavillion - hva er mulig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Pavillion a6455.sc stasjonær stående som etter 1,5 års tid har gått ut på dato når det kommer til gaming (skal sies at den ikke akkurat var hotshit når den ble kjøpt heller).

Er en mulig quickfix å slenge inn et nytt grafikk-kort f.eks:

HD5750?

HD5770?

HD5830?

HD5850?

HD5870?

Hvor langt kan jeg pushe det før CPU o.l blir flaskehals?

Og hva med strømforbruk? Nåværende grafikk-kort er fra nvidias 8400 serie og oppgis å ha et maks strømforbruk på 71 watt. Ser at hd5750 har maks forbruk på 86 watt. Noe sier meg at denne pcen ikke akkurat har en heftig PSU og at det derfor kanskje er nødvendig å bytte her også. Er dette en god idè eller er fabrikkpcer bygd for å selfdestructe det sekundet du skrur opp kabinettet?

Nåværende specs på "rustholken":

AMD Phenom Quad Core 9500 Processor (2.2GHz, 3600MHz FSB, 512KB Cache) Genuine Windows Vista ® Home Premium 3GB Memory 500GB Hard Drive Dual DVD Writer With LightScribe 256MB nVidia GeForce 8400 HD Graphics 15-in-1 Card Reader 6 USB Connections 22" Glass Fronted

(dette jeg har klart å finne. Kabinettet slår meg som semi-lite så kanskje begrenset hva jeg kan "stappe" inn? har ikke klart å finne spesifikt hva PSU'en er god for heller)

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med ferdigbygde ( acer, dell, HP etc) pcer er at de som oftest har akkurat stor nok

strømforsyning. Jeg ville nok tatt av dekslene på siden for å sjekke om den som er i din holder mål.

Snakker av bitter erfaring med nevnte problemstilling.

Det kan vel gå greitt siden det ikke på papiret ikke er så stor forskjell i strømforbruk mellom det

du har og et 5750 kort. Det ville vært en fin oppgradering fra det du har i allefall.

Legger ved en link som kan være aktuell.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph06788&tmp_track_link=ot_recdoc/bph04737/en_jm/bph06788/loc:1&lc=en&dlc=en&cc=jm&lang=en&product=3719367

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelpen!

Bestilte XFX HD 5750 1GB og ny PSU (fra 300w til 450w).

Viste seg at jeg ikke trengte PSU'en, og da kostet det meg 1200 spenn å få en pc som plutselig drar modern warfare 2 over 60fps med oppløsning på 800x600 og de fleste grafikk instillinger høyt (2x anti-aliasing, specular map, etc). Alternativet hadde vært å cashe ut ca 4500 for en ny komplett pc eller lignende.

Det opprinnelige kortet klarte like under 60fps på visse brett, men da med grafikkinstillinger på absolutt bunn. Wasteland er et brett som var uaktuelt med gamle skjermkortet.

Med HD 5750 er det plutselig CPU'en som er flaskehals for jeg vet at med samme kort med en Core 2 Duo, E7500 går spillet glatt over 60fps på 1024x800 og noe høyere grafikk instillinger ellers.

Det får meg likevel til å tenke at generelt hvis du skal kjøpe gaming-pc bør midlene investeres i grafikk-kort, ikke CPU.

Endret av Judo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...