Gå til innhold

Årsutfordring - Egil - Dagens bilde!

Gjest Slettet-77do0b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Denne idéen fikk jeg da jeg leste forordet i "Sånn sett. Adresseavisens beste bilder: 2008".

Hensikten er å stadig pushe meg selv til å ta bilder flere bilder.

Denne oppgaven kan være vanskelig på grunn av at jeg ikke alltid har tilgang til internett og allerede i morgen (Søndag 28) drar jeg på hytta og blir borte noen dager.

Løsningen her er at jeg tillater meg selv å poste bilder på etterskudd.

Nivå: Kandidat (ettersom jeg som nevnt, garanter ikke har tilgjengelighet til internett hver dag.

Utstyr: Olympus E-510 og ymse objektiver. Mest brukt blir nok min kjære 12-60mm, men vil gjerne ha rom for flere, ved eventuelle lån eller nyinnkjøp. Huset blir nok ikke oppgradert dette året heller. :)

Spesielle vilkår: Ett bilde per dag/ min 4 bilder i uka pga nivå. Men grunnet variabel tilgang til internett, tillater jeg meg også å kunne poste på etterskudd.

Krav til behandling: Ingen. Men jeg går uansett aldri bananas med etterbehandlingen. :)

Logg

*reservert for loggføring slik at jeg slipper å skrive lang tekst til hvert bilde og heller kan dedikere hver enkelt post til selve bildet og exif*

Mars

27 Mars:

Dette bildet ble postet på etterskudd fordi jeg ikke var ferdig på jobb før klokken 24.00.

Her er altså min midlertidige arbeidsplass.

28 Mars:

Her har vi ankommet hytta og har allerede tjuvstartet påskekosen med påskeegg og kortspill. Ser nå i ettertid at jeg burde ha ryddet vekk noen kopper og glass, men tenkte ikke over det ettersom dette var et spontant bilde.

29 Mars:

Utsikten fra verandaen på hytta er det ikke noe å klage på. 3 eksponeringer benyttet ettersom sola er i fleisen og jeg generelt sett liker denne behandlingsmetoden for landskapsbilder for å få fram alle detaljer.

30 Mars:

Var ute på en liten tur og tok en del bilder denne dagen. Endte til slutt opp på ett av de siste jeg tok.

31 Mars:

Liten fantasi, så jeg satset på denne bittelille flammen som holdt koken i et talglys. Merker her at jeg ønsker meg Zuiko 50mm yttligere.

April

1 April:

Har en liten fascinasjon for sentrums- og bybilder. Tomme, lange gater blir som regel flotte, men angrer her litt på at jeg ikke stillte meg mer midt i veien. Noe jeg fint kunne ha gjort, ettersom det var liten trafikk.

2 April:

Første dagen jeg faktisk rekker å legge ut bilde samme dagen som jeg har tatt det. Føler på et vis at jeg kanskje kommer med billige triks når jeg tar slike bilder av gater, men som tidligere nevnt; Jeg liker personlig denne typen bilder veldig godt. =)

3 April

Selv om det ble noen "urbane" bilder i dag også, så bestemte jeg meg for å prøve å komme utenfor dette i dag. Med pent vær og bar bakke, var det ikke så lett å få Rasmus til å sitte stille. Men etter en god del eksponeringer ble det omsider ett brukbart bilde i alle fall.

4 April

Et gammelt båtverft her i byen som heter "Mellomverftet". Er masse spennende og rustne motiver der, så jeg angrer litt på at jeg ikke har vært der oftere.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

27 Mars

post-136301-1269738057,6084_thumb.jpg

Exif:

1/50 sek

f/3,2

19mm

ISO 400

Dette bildet ble postet på etterskudd fordi jeg ikke var ferdig på jobb før klokken 24.00.

Her er altså min midlertidige arbeidsplass.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

28 Mars

post-136301-1270051061,0962_thumb.jpg

Exif:

1/200 sek

f/7,1

60mm

ISO 200

Her har vi ankommet hytta og har allerede tjuvstartet påskekosen med påskeegg og kortspill. Ser nå i ettertid at jeg burde ha ryddet vekk noen kopper og glass, men tenkte ikke over det ettersom dette var et spontant bilde.

29 Mars

post-136301-1270051140,4437_thumb.jpg

Exif:

Forskjellig lukkertid ettersom det er 3 eksponeringer.

f/11

12mm

ISO 100

Utsikten fra verandaen på hytta er det ikke noe å klage på. 3 eksponeringer benyttet ettersom sola er i fleisen og jeg generelt sett liker denne behandlingsmetoden for landskapsbilder for å få fram alle detaljer.

30 Mars

post-136301-1270051247,4025_thumb.jpg

Exif:

1/80 sek

f/11

60mm

ISO 100

Eksponert ved +0,3

Polafilter benyttet.

Var ute på en liten tur og tok en del bilder denne dagen. Endte til slutt opp på ett av de siste jeg tok.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

31 Mars

post-136301-1270216460,5548_thumb.jpg

1/5 sek

f/4

60mm

ISO 400

Liten fantasi, så jeg satset på denne bittelille flammen som holdt koken i et talglys. Merker her at jeg ønsker meg Zuiko 50mm yttligere.

1 April

post-136301-1270216533,8457_thumb.jpg

1/160 sek

f/8

60mm

ISO 100

Har en liten fascinasjon for sentrums- og bybilder. Tomme, lange gater blir som regel flotte, men angrer her litt på at jeg ikke stillte meg mer midt i veien. Noe jeg fint kunne ha gjort, ettersom det var liten trafikk.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

2 April

post-136301-1270232807,5656_thumb.jpg

Exif:

1/20 sek

f/8

60mm

ISO 100

Første dagen jeg faktisk rekker å legge ut bilde samme dagen som jeg har tatt det. Føler på et vis at jeg kanskje kommer med billige triks når jeg tar slike bilder av gater, men som tidligere nevnt; Jeg liker personlig denne typen bilder veldig godt. =)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

3 April

post-136301-1270321226,5168_thumb.jpg

Exif:

1/250 sek

f/7,1

60mm

ISO 100

Selv om det ble noen "urbane" bilder i dag også, så bestemte jeg meg for å prøve å komme utenfor dette i dag. Med pent vær og bar bakke, var det ikke så lett å få Rasmus til å sitte stille. Men etter en god del eksponeringer ble det omsider ett brukbart bilde i alle fall.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

4 April

post-136301-1270463724,9715_thumb.jpg

Exif:

1/8 sek

f/8

21mm

ISO 100

Et gammelt båtverft her i byen som heter "Mellomverftet". Er masse spennende og rustne motiver der, så jeg angrer litt på at jeg ikke har vært der oftere.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Takker for kommentar og tar det til etteretning og føyer til teksten til hvert bilde. :)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

5 April

post-136301-1270496041,4473_thumb.jpg

Exif:

1/5 sek

f/3,5

23mm

ISO 400

Dagens var jeg ikke helt fornøyd med og føler at jeg har utnyttet dagen dårlig mtp. fotografering. Men i et slikt prosjekt kan jeg ikke kun ha bilder jeg er fornøyd med :p

Tok dette på vei hjem fra en café som en liten desperasjon på dagens dårlige inspirasjon.

Lenke til kommentar

Som nødløsninger har jeg levert mye verre enn ditt fra i dag. Ikke bare som nødløsninger heller... Det er jo et fint bilde, at du ikke er fornøyd betyr at du begynner å legge lista høyere. Det er litt slitsomt for deg, men det trekker deg rett vei. Pass på ikke å bli altfor streng med deg selv :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

6 April

post-136301-1270579732,7439_thumb.jpg

Exif:

1/4 sek

f/3,8

40mm

ISO 100

Dagen i dag har vært en skikkelig drittdag så jeg tenkte egentlig ikke å komme med noe bilde i dag, men ettersom jeg hadde selveste onkel Børst i min hånd, så portretterte jeg han like så greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

7 April

Ikke noe bilde i dag dessverre. Dagen har vært tilsvarende gårdagen, så jeg har ikke følt for det. Skal komme sterkt tilbake i morgen :)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

8 April

post-136301-1270742893,0857_thumb.jpg

Exif:

1/13 sek

f/4,5

60mm

ISO 100

Fikk meg ny bok i dag. Ikke så veldig til bilde, men ble inspirert av et bilde som jeg husker L4r5 tok for en stund siden av et venterom som jeg ikke kommenterte fullt så pent på. Men som jeg nå i etterkant skjønner hvor sterkt det kan være nå som jeg selv har kommet meg i behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

9 April

post-136301-1270850105,0441_thumb.jpg

1/320 sek

f/3,5

50mm

ISO 100

+0,3 eksponert

Har fått lånt macro av ei bekjent og lekte meg sånn smått da jeg var på jobb tidligere. Synes dette kom best ut, men når jeg ser det nå igjen så skulle jeg ønske at jeg sidestilte tigeren mer for å få jevn skarphet på begge karakterene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

10 April

post-136301-1270909751,6179_thumb.jpg

Exif:

forskjellig lukkertider.

f/11

60mm

ISO 100

Skulle en tur ute i Gløsvågen og ta bilder i dag. Glemte batteri i det ene kameraet (dama sitt) og med et nesten tomt batteri i mitt eget. Men fikk oss en fin tur og fikk tatt noen greie bilder før vi dro tilbake i alle fall. Dette er innover mot Tustna og det er en slags golfbane som er forgrunnen. Aner ikke hva det heter når de slår bare for å slå ballen.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...